Les Comedias bárbaras narren l’esplendor i la decadència d’una nissaga gallega d’altius i despòtics senyors feudals encarnats en la figura de Don Juan Manuel Montenegro. La poderosa paraula de Valle-Inclán retrata l’apogeu i la decadència d’un home que emprèn un viatge expiatori de penediment i redempció fins a immolar-se juntament amb un grup de pidolaires: les veus ardents dels desposseïts confrontades amb les dels hereus, llops degradats d’un llinatge que va renunciar als valors de l’èpica feudal per una cobdícia devastadora, els udols dels quals anuncien una nova era salvatge i banal...
«¡Malditos estamos! Y metidos en un pleito para veinte años.» La trilogia es tanca amb aquesta frase, que l’autor va incorporar després de les primeres edicions, quan el segle vint ja començava a apuntar maneres; un final indecorosament prosaic que esdevé grotesc en agermanar-lo magistralment amb allò que era sublim... Després d’aquest final obscur, retorna la realitat; una realitat estrafolària, desproveïda de la grandesa de les grans epopeies...
Ramón Barea —Premio Nacional de Teatro 2013— protagonitza aquesta versió de les Comedias bárbaras que ha fet el director artístic del Centro Dramático Nacional, Ernesto Caballero, condensant en un sol espectacle les tres peces que formen el cicle de Valle-Inclán, i rebatejant-lo com a Montenegro.
Parafraseando a un compañero crítico diré lo contrario: “Quien quiera ver un Valle-Inclán que no vaya a Montenegro”. Después que cada uno haga lo que quiera. Avisados quedan. Ernesto Caballero ha rellenado de tanta imagen, metáfora, evocaciones y símbolos su adaptación de las tres piezas que componen las Comedias Bárbaras que queda muy poco en este montaje de la riqueza original del autor. Sólo cuando el director está en retirada –como en la escena del encuentro entre Sabelita y Doña María de la Soledad– el espectador recuerda por qué está ahí: para compartir la impactante literatura dramática de Valle-Inclán. El resto del espectáculo –preñado de la efectista banda sonora de película de miedo de serie B– es un exceso de gesto de Caballero. Esfuerzo que podría haber dedicado a controlar mejor el nivel interpretativo de la compañía. Ha pintado y decorado tanto por encima del texto que el efecto que produce es como el Cristo de Borja. Aunque en este caso sea un borrón esteticista.