La coneguda companyia de dansa, segurament la més prestigiosa del continent, obre el Grec amb tres coreografies del seu programa d’enguany. Entre les peces que veurem, hi ha una estrena recent de Marina Mascarell.
Crear, però també promoure la investigació i la innovació i detectar i ajudar a desenvolupar nous talents de la dansa són els objectius del Nederlands Dans Theater(NDT), una companyia puntera a Europa que dirigeix la canadenca Emily Molnar i que porta les coreografies que interpreta, creacions dels noms més destacats de l’escena actual de la dansa, arreu del món. Amb el títol genèric de The Poetic Body, la temporada 2021-2022 inclou mitja dotzena de programes, dels quals procedeixen les tres coreografies que veurem en aquesta ocasió: l’estrena recent de la coreògrafa i ballarina valenciana i neerlandesa Marina Mascarell How to cope with a sunset when the horizon has been dismantled; la coreografia de Sharon Eyal i Gai Behar Bedroom Folk, i la creació de William Forsythe One Flat Thing, reproduced. Veurem, així, exemples de la feina de tres generacions de creadores, aplegats en un mateix programa.
La peça de Marina Mascarell, que va ser integrant del NDT, constitueix la primera creació de l’artista valenciana amb NDT 1, la primera de les dues companyies que formen part del Nederlands Dans Theater. Amb un títol que vol dir, si fa o no fa, Com fer front a una posta de sol quan l’horitzó ha estat desmantellat, la peça qüestiona temes socials i busca en el moviment alternatives als patrons predeterminats, dos elements comuns al treball de Mascarell. La coreografia es basa en quatre músiques creades entre mitjans del segle XIX i finals del segle XX, fa entrar en col·lisió sons i cossos i busca, així, subvertir la nostra relació amb les certeses del passat.
Amb la coreografia de Marina Mascarell, una peça de Sharon Eyal, una creadora israeliana vista al Grec 2019 amb el Ballet BC Vancouver. La va crear per al NDT amb el seu company de creació Gai Behar. Bedroom Folk té música electrònica d’Ori Lichtick i aquest cop implica divuit intèrprets en una creació especialment energètica que va des dels solos als moments de grup. Finalment, el programa es completa amb la peça de William Forsythe One Flat Thing, reproduced, considerada una emblemàtica coreografia d’un dels creadors que més fortament ha influenciat en la dansa en els darrers decennis i en la qual la complexitat dels moviments posa a prova les habilitats dels i de les intèrprets.
La Nederlands Dans Theater és una companyia ideal per inaugurar el festival Grec). Amb una fiabilitat del 100%. Ja ho van demostrar el 1988 amb peces de Jiri Kylian i Nacho Duato ballant sobre la veu en directe de Maria del Mar Bonet. La renovació constant de la companyia manté l’energia i un minimalisme que no narra però sí que evoca. Els cossos executen cada moviment amb tiralínies, cada posició de braços i cames queda enfocada. En les tres coreografies es plantegen peces corals, amb petits solos, duets o trios, però sempre dins d’una marea conjunta de moviment que atrapa l’atenció de l’espectador. En el programa que es va poder veure ahir per primer cop, a més hi afegien tres elements complementaris: el treball orgànic de Marina Mascarell (que ja havia tastat els nervis com a assessora de moviment a El poema de Guilgamesh de La Perla29 (2018); l’energia magnètica del treball de Sharon Eyal i Gai Behar a Bedroom folk, i una peça històrica de William Forsythe, (One flat thing, reproduced), estrenada el 2000 i amb 14 ballarins desplaçant-se a una velocitat increïble.
La NDT va de menys a més. D’un treball amb vuit ballarins (sense rols definits) que transformen l’skyline i proven de trencar els desplaçaments més harmònics, a una altra amb els dotze cossos i la llum com a única resposta a una música omnipresent. Tanquen les 20 taules que són l’espai d’una revolució de moviments, (a 78 r.p.m.) que evolucionen a través de 14 ballarins (i un altre grapat d’artistes que no van sortir a saludar però que van intervenir en el desplaçament sorollós de les taules).
Mascarell es pregunta com contemplar una posta de sol en un horitzó en descomposició, en una peça estrenada el febrer passat. Juga amb uns polígons uniformes que , aparentment semblen estàtics però que , a partir d'una sorpresa, es comprova que són com grans capes de gel que van a la deriva i es mouen en funcio de l'equilibri interior. Un gest mo,t més amagatr que en el darrer treball d eMascarell estrenat al Mercat aquesta tardor (Orthopedica corporatio) En aquest sentit, els ballarins són aquests elements externs que comporten aquesta modificació. Segurament, és la peça on hi ha més clarament una situacio dramatúrgica, respecte les altres dues coreografies. I també és la que busca trencar els moviments harmònics i perfectes dels ballarins per extreure petites veritats que aporten un cert color a la interpretació. Lds figures geomètriques (encara que deformes) tornen al minimalisme de Three times rebel. Però, les actituds dels artistes sempre és neutre. No hi ha símbols d'esforç al seu rostre ni traspassen les emocions interiors. El capvespre de Mascarell, però, no és apocalíptic, si no que transmet una serenor interior. Potser la humanitat s'enfonsa, però la Natura sobreviurà.
El ball és aparentment fred, però en canvi, la combinacio amb la llum i l'espai sonor evoca una tgridimensionalitat que, sense narrar, construeix itineraris possibles per persuador l'espectador. El joc de l'acció que es dispersa per l'escenari recorda a la trilogia amb la que Jan Lauwers (Isabella's room, The lobster shop, The Deer house) es va donar a conèixer a Catalunya. Dels tres treballs, el que va aixecar més entusiasme va ser Bedroom folk amb una música molt rítmica que els ballarins commutaven de coreografia de musical o music-hall, a neoclàssic i contemporani, amb tics còmics, dedivertida revista gràfica. Tot sembla casar en aquesta acció coral en la que el grup es va desplaçant seguint l'individu que prova d'escapar-se de la tirania del moviment repetit. Sense generar angoixa, sí que hi ha una raresa inexplicable que deambula per l'escenari.