L’any 2004, el jurat del premi Nobel de literatura va anunciar la concessió del premi a Elfriede Jelinek, una personalitat que, al seu país, Àustria, és especialment estimada però també criticada. I és que les seves novel·les i obres teatrals ja feia molt de temps que denunciaven la cara fosca d’un país que, segons diu l'autora, és una societat petitburgesa que encara no ha passat comptes amb el seu passat recent. Els enemics de Jelinek la qualifiquen de feminista radical, una etiqueta que a ella no la molesta en absolut. No és estrany que d’aquesta ment hagin nascut relectures feministes d’històries clàssiques com per exemple aquesta versió diferent del mite d’Orfeu i Eurídice que ara arriba al Grec Festival de Barcelona. Orfeu és, aquí, un cantant masclista i possessiu que ha anat als inferns a buscar la seva estimada Eurídice. Tots dos travessen llargs passadissos, pous foscos i carrers subterranis en un llarg trajecte recreat amb l’ajuda d’un vibrant vídeo en directe i un vívid espai sonor. I és que els espectadors podran seguir el trajecte que segueix la protagonista mitjançant els plans successius d'un film realitzat en directe, les imatges del qual es projecten en una gran pantalla. Durant el viatge, Eurídice s’adona que, tot i ser una autora destacada, tota la seva existència ha transcorregut a l’ombra d’aquest Orfeu que l’ha vinguda a salvar. Perquè, realment l’està salvant? I és que ella es preguntarà si no és més plena i autèntica una no vida pròpia als inferns que una existència subjugada en el món dels vius. Una posada en escena especialment imaginativa integra els paisatges visuals i sonors amb un text punyent i corrosiu.
Signa la posada en escena Katie Mitchell, directora que ha treballat amb la Royal Shakespeare Company, el Royal National Theatre, el National Theatre de Londres o el Royal Court Theatre, que ha passat per nombrosos teatres estrangers que van del Piccolo Teatro de Milà al Teatre Reial d’Estocolm i que ha signat també la posada en escena d’un grapat d’òperes.
Finalista a espectacle internacional dels Premis de la Crítica 2018
L’esperat espectacle Ombra (parla Eurídice) sembla haver satisfet les expectatives creades; tot i que s’ha de reconèixer que hi va haver algunes -poc remarcables- desercions, l’espectacle no va deixar ningú indiferent. A més d’una extraordinària ocasió per gaudir de les interaccions del llenguatge teatral i el cinematogràfic, paga la pena aturar-se en el text de la Premi Nobel Elfrieda Jelinek. Hi ha dues línies clares per abordar aquest magne espectacle multimèdia, l’una és el què i l’altra és el com. El què és la lectura que Elfriede Jelinek fa del mite d’Orfeu i Eurídice. En aquesta lectura hi ha un canvi essencial de papers. El mite explica la davallada als inferns d’Orfeu per amor a Eurídice. De manera que el subjecte del relat és Orfeu essent Eurídice l’objecte del seu amor. En fórmules senzilles, Orfeu estima Eurídice o Eurídice és estimada per Orfeu que ve a ser el mateix. En aquesta lectura Eurídice passa a ser el subjecte únic del drama i Orfeu una mena de figurant amb frase amb una magnífica presència escènica. Jelinek ens presenta a Eurídice com l’esposa fidel i resignada d’una estrella del pop. Però el mite es rellegeix única i exclusivament des de la perspectiva d’Eurídice. Molts dels elements que conformen el mite hi són presents de forma actualitzada: l’encantador de sirenes és l’ídol musical de les joves i adolescents que guarda en el seu camerino un terrari amb una serp de corall. En absència de l’encantador, el bell i salvatge espècimen inocula els seu letal verí a Eurídice. La mort allibera la protagonista del lligam amb l’espòs. És en la seva davallada als inferns que Eurídice comença a ser conscient de la seva identitat individual, el seu viatge a l’Hades esdevé la metàfora precisa de la seva presa de consciència de sí mateixa, deixant de ser l’ombra per esdevenir subjecte actiu de la seva altra vida. El discurs no és nou: la mort com a sacrifici necessari per al naixement a una vida més plena es troba en el nostre substrat cultural. És significatiu també que Eurídice sigui aquí l’esforçada escriptora que lluita per trobar una veu pròpia; la mort li permet explorar un camí nou deslliurant-se de l’amant o, sí més no, precedint-lo. Entra en la lògica feminista (Kristeva, Irigaray) rebutjar tant la salvació proposada per l’espòs com la seva immolació, una afirmació de la identitat que parafrasejant de forma barroera el gran Pedro Salinas (La voz a ti debida) ens ve a dir: jo he deixat de ser un “tu”, jo vull ser un “jo” per sempre més. Si és de debò que totes les lectures del mite pertanyen al mite, no se m’acut una millor contribució: reivindicar el personatge d’Eurídice dotant-lo d’un paper que mai ha tingut en la història de la literatura ni en la de les arts escèniques.
Katie Mitchell ha fet una posada en escena a l’alçada de l’obra d’Elfriede Jelinek, de fortíssima vindicació feminista. L’artista multimèdia ens posa davant una pel·lícula que es filma en directe. A la pantalla el protagonisme absolut -com no podria ser altrament- és d’Eurídice; l’abundància de primers plans i de plans detall de l’actriu Jule Böwe no en deixa cap dubte. Per acabar-ho d’adobar, una altre actriu, Cathlen Gawlich, desgrana el monòleg interior de la protagonista des d’una cabina de so. Al públic se li ofereix la possibilitat de veure com es construeixen les imatges projectades en la gran pantalla superior: la interdependència de les imatges amb la paraula ben dita i amb la sonorització justa, la banda sonora que les recolza i una extraordinària fotografia. L’equip tècnic es mou per un plató fragmentat en diversos escenaris composant una precisa coreografia. La seva fressa queda apaivagada per la sonorització de l’espectacle. Estem davant una obra cinematogràfica o en una funció teatral? Per bé que el resultat cinematogràfic sigui brillant, no hi ha muntatge, ni preses falses, ni adició de so... sinó que es manté i subratlla la irrepetibilitat d’allò que passa en l’escena. Kate Mitchell juga al límit i centra la seva posada en escena en la construcció del relat en imatges, una construcció que corre en paral·lel a la construcció de la identitat de la protagonista. És un lloc comú en la teoria i anàlisi de la creació artística, el fet que un bon nombre d’artistes dones escullin els mitjans dits freds (fotografia i vídeo) fugint de llenguatges fortament colonitzats pels homes. Mitchell explora les possibilitats de conjugar els dos llenguatges amb autèntic virtuosisme. Posant l’accent en el procés de creació, esbudellant-lo a ulls de l’espectador, difumina el protagonisme dins el fet creador repartint-lo entre tot el meravellós equip tècnic/artístic que l’envolta. No se m’acut un tractament més radical per a una temàtica tan clarament feminista. Si hem d’afegir algun però aquest es troba en la quantitat i diversitat d’estímuls que l’espectador rep, la qual cosa dona una imatge del conjunt que afavoreix la dispersió. Res gens nou en el nostre context quotidià, però la profusió d’imatges pot arribar a produir una certa fatiga visual. Malgrat tot, l’espectacle és d’aquells que deixa petjada i fa entrar a Eurídice per la porta gran al panteó dels mites.