Opia

informació obra



Creació:
Ferran Orobitg
Sinopsi:

Opia fa referència a totes les coses que es poden dir només amb un cop d’ull. Estem constantment intercanviant mirades, intentant dir-nos qui som, entreveure'ns nosaltres mateixos, sentint-nos en la foscor. Espectacle de llum i so immersiu que invita a parar, respirar i escoltar el silenci, on el piano és l’element principal, acompanyat d’altres instruments com la veu, sintetitzadors, un mellotron i un salteri. Primer treball discogràfic en solitari de Marcel Fabregat que, a través de sons orgànics i música atmosfèrica, reflecteix les emocions i sentiments que va viure durant el confinament de la pandèmia.

Crítica: Opia

11/09/2024

Alentir la velocitat de la mirada

per Jordi Bordes

La vista és instantània, no es pot reduir la velocitat de la mirada. Però sí que es pot convidar a calmar l'atenció de tot el que s'ha de veure, a poder fer un passeig, un travelling (calmat) amb uns zooms quasi hipnòtics, contemplatius. Tot forma part d'una road movie intuïtiva.

És habitual trobar espectacles d'aquest tipus a Fira Tàrrega. Com el que proposava un recorregut individual caminant marxa enrere l'any passat (Reverse). O atenent als rètols dels intèrprets de The frame. O imaginant exercicis fantàstics (Momentos estelares de la realidad o The hole & Corner Travel agency). Ara Ferran Orobitg proposa la peça més intimista d'una companyia, Fadunito, que fa dues d'dècades es va estrenar amb un espectacle popular d'animació. El minimalisme és extrem en aquest treball, en el que l'espectador (es va per parelles) no creua una paraula amb el conductor del vehicle i es posa unes ulleres de cartró que tapen els laterals. També els posen uns auriculars silenciosos per esborrar els rastres de so. De fet, l'acció es planteja ben d'hora, quan la ciutat encara s'està despertant, tot just que ha passat el servei de neteja.

Una paret escrostonada, una porta, la creu d'una residència d'avis o la visió imprevista en un carreró estret són imatges que configuren un mapa, un relat, una percepció que cada espectador pot anar tramant en una mena d'àlbum de fotos que pot evocar a passat, present o futur. El més bell pot conviure amb el més brut. Les pedres d'una arcada antiga, amb els contenidors.