La dansa xinesa més antiga, Cloud Gate (雲門, yún mén o “porta del núvol”), dona nom a una companyia taiwanesa nascuda el 1973 que ha estat la primera a introduir la dansa contemporània en la comunitat de parla xinesa. Ho ha fet de la mà del mestre Lin Hwai-min, un coreògraf excepcional que ha basat el seu treball en la meditació, en la pràctica de les arts marcials internes (basades en elements mentals o espirituals), del txikung (qi gong) (Moon Water, vista al Grec 2007) o en la mateixa cal·ligrafia xinesa, que inspirava Wild Cursive, vista al festival d’estiu barceloní l’any 2010. La coreografia que veurem enguany, Pine Smoke, és de fet la segona part de Cursive: A trilogy, una creació que té com a autèntics protagonistes el paper d’arròs i la tinta. El títol de la coreografia fa referència al fum que es produeix quan es crema fusta de pi, amb el qual es fa una tinta negra especialment rica en matisos. I és que, fascinat per la manera com la tinta flueix sobre el paper, el mestre Lin converteix els cossos dels seus ballarins en traços dibuixats sobre l’escenari amb un pinzell imaginari. Explora, així, mitjançant el moviment, les diferents tonalitats del negre que apareixen en cal·ligrafiar un text. Tot, al so d’una música inesperada: la que proporcionen les composicions d’un artista nord-americà especialment avantguardista i consagrat a l’experimentació sonora: John Cage. Increïbles, sorprenents, fluids... Així descriuen els qui ja han vist l’espectacle els moviments dels ballarins de la companyia, que demostren una flexibilitat i un control fora mida per oferir als espectadors una visió de la bellesa des de la perspectiva oriental. És una mostra més del talent de Lin Hwai-min, un mite de la dansa contemporània que, pareu atenció, ha anunciat la seva retirada com a director artístic de la companyia per al 2019 i, per tant, s’acomiada, des d’aquesta responsabilitat, dels escenaris barcelonins.
El coreògraf de Cloud Gate Dance Theatre of Taiwan, LinHwai-Min, aclareix que en aquesta peça no hi ha una voluntat dramatúrgica. Només una certa inspiració amb el moviment per fer caligrafia. Però, a diferència de molts altres títols, no hi apareix ni una sola gota de tinta.
La presència dels cossos, femenins i masculins, sí que pauta una actitud diferent. Si les noies, amb pantalons blancs vaporosos, són aire i torsió; els nois, són terra amb moviments més bruscos, major rigidesa i uns pantalons negres (igual de vaporosos que el de les ballarines i completats per una capa al darrere, a modes de faldilla. Així és, a l'arrencada, però en cada fragment,van mostrant-se diferents opcions que apropen aquestes dues maneres de desplaçar-se. En tots hi coincideix una exactitud en el gest, sincronitzat i en l'espai just. sobre del linòleum blanc, els diferents conjunts juguen al mirall, al contrast, a la repetició del moviment des de diferents estructures de moviment. La proposta és absolutament estètica, abstracta i complerta. Tot i que hi ha lleus matisos en cada quadre, la repetició (amb un espai sonor, sovint, disassociat del moviment harmònic) és la base d'un espectacle preciós, mil·limetrat, amb cap altra objectiu que la perfecció visual.