Programa mixt Dresden Frankfurt Dance

Jacopo Godani
Jacopo Godani
Dresden Frankfurt Dance Company
Iolanda Filipa Almeida, Felix Berning, Daphne Fernberger, Rob Fordeyn, Gustavo Gomes, Anne Jung, Barbora Kubátová, Maeva Lassere, Zoe Lenzi, Emilie Nguyen, Julian Nicosia, Michael Ostenrath, Claudia Phlip, Carola Sicheri, Joel Small, David Leonidas Thiel, Ulysse Zangs
Béla Bartók, Maurice Ravel, Ondine, Le Gibet, 48nord
Kubus Quartett, Ruslan Bezbrozh
Kaiseki Teatre
Roger Julià

Una companyia establerta entre les ciutats alemanyes de Dresden i Frankfurt s'encarrega d'obrir el festival amb les coreografies del seu director, Jacopo Godani, un artista que controla tots els aspectes dels seus espectacles, des de les coreografies al vestuari, i que fa convergir l'herència de la dansa tradicional amb el pensament contemporani. El seu és un llenguatge coreogràfic nou i vibrant que es basa en el virtuosisme i que, per tant, ofereix constants reptes físics als intèrprets. En aquesta producció, es planteja la idea de la trilogia, tant des del punt de vista coreogràfic com des de la perspectiva musical. La trilogia, formada per tres creacions abstractes, s'inicia amb Metamorphers, una peça basada en el Quartet de corda número 4 de Béla Bártok, una de les grans obres de cambra del segle XX, que, interpretada en directe per la formació suïssa Kubus Quartett, fon la partitura amb la coreografia de Godani. A Echoes from a restless soul, Godani aborda dos dels fragments del tríptic de Maurice Ravel Gaspard de la Nuit. La coreografia de Godani recorre els paisatges sonors d’Ondine i Le Gibet, interpretats en directe per Ruslan Bezbrozh, un intèrpret de primera línia en el panorama internacional que és també pianista de la Dresden Frankfurt Dance Company. Finalment, tancarà la funció Moto Perpetu, una peça de gran fisicalitat i precisió matemàtica que parteix d'una matriu neoclàssica per evolucionar cap a formes contemporànies al so dels ritmes electrònics de la formació 48nord (Ulrich Müller i Siegfried Rössert).

Autor de coreografies per a companyies del prestigi de la Nederlands Dans Theater, el Royal Ballet Covent Garden o la Companyia Nacional de Dansa, Jacopo Godani té una especial relació amb la companyia IT Dansa, que ha contribuït especialment a donar a conèixer les seves creacions entre el públic barceloní.

Crítica: Programa mixt Dresden Frankfurt Dance

03/07/2017

Tensión, calidez y fuerza

Hasta 16 bailarines, 3 coreografías y un director. Así fue el programa mixto de la Dresden Frankfurt Dance Company que inauguró el Grec 2017 bajo la creación de Jacopo Godani. 80 minutos de elasticidad y movimiento en tres evocadoras piezas muy diferentes entre sí pero todas ellas visualmente atractivas.

Metamorphers, el primero de los montajes, empieza con dos bailarines que mientras danzan se miran de forma intimidante. Poco a poco, se incorporan gradualmente el resto de intérpretes, siempre atentos a los otros, como en estado de vigilancia permanente. Les ayuda la inquietante melodía del cuarteto de cuerda número 4 de Bartók, interpretado en directo por las suizas Kubus Quartett, que mantiene la tensión casi de thriller. En los dúos parece que los bailarines se controlen, se imiten, se dirijan el uno al otro. Y también hay algún solo, a veces vigilado por el resto, a veces con la multitud de espaldas, como una metáfora del individualismo frente al colectivo, de la libertad frente a la sociedad.

Más tranquila es la segunda pieza, Echoes from a restless soul, en la que cuatro intérpretes bailan juntos y en pareja. Los acordes de piano de Maurice Ravel que toca en vivo Ruslan Bezbrozh enseguida nos transportan a una atmosfera mucho más dulce. Los intérpretes también se miran, pero con una intensidad diferente, más colaborativa. Juntos crean figuras magnéticas y pictóricas, creadas con una unión y una calma más íntimas.

En cuanto a la tercera parte de la velada, Moto perpetuo, se trata de una coreografía de gran impacto, principalmente cuando los 16 intérpretes están en escena. Resulta muy potente la conjunción rítmica de brazos, piernas y cuerpos unidos por los acordes electrónicos de 48Nord. La fuerza y la sensualidad con la que todos bailan es realmente llamativa y sirve de colofón final a una actuación potente y bella, complementada por un juego de luces  acompasado con los diferentes estilos de las piezas y un vestuario bastante neutro, ideados ambos por el propio Goldani.