Samsó. Brett Bailey

informació obra



Sinopsi:

Instal·lacions, performances, muntatges teatrals, òperes, musicals... Les creacions, sempre aplaudides, del creador sud-africà Brett Bailey prenen moltes formes, però sovint, com ha passat en muntatges com Orfeus o l’òpera Macbeth que va dur al Temporada Alta el 2014, s’inspiren en grans mites coneguts de tothom que ell omple de referents africans o que, directament, situa en l’escenari de les lluites ètniques i tribals de països com el Congo. Ara, pren com a punt de partida un mite bíblic, la història d’un Samsó que ell transporta a un món del nostre temps en el qual el capitalisme adopta la cara més salvatge, homes i dones es veuen obligats a buscar refugi en altres països i la xenofòbia i la violència són la norma. En aquest món (distopia o reflex de la més estricta realitat?) les injustícies són terreny adobat per als actes de terror, potser comesos per homes i dones despietats o potser només per uns éssers marginats i alienats sense res a perdre... Un d’aquests homes, un jove que lluita contra la injustícia i l’opressió, canalitza la ira general i sotmet la població al terror. És Samsó un heroi o una arma carregada? Però quan la xifra de morts creixi sense parar, apareixerà Dalila, una agent enemiga ambivalent que castrarà ritualment Samsó i el posarà en mans de les autoritats. El tracte brutal que rebrà durant la detenció l’esperonarà a dur a terme un últim gran acte de devastació suïcida...

El muntatge pren la forma d’una gran producció de teatre musical amb una banda sonora electrònica en directe composta per un dels grans de la música de la Sud-àfrica actual, Shane Cooper, i amb moments d’òpera, interpretacions de cant coral i una escenografia en la qual les imatges de vídeo tenen un paper destacat. L’espectacle arriba al Grec directament des del Festival d’Avinyó, úniques cites europees on es podrà veure enguany.

Ha imaginat aquesta transposició del Samsó bíblic a un món actual però distòpic Brett Bailey, un dramaturg, dissenyador, director i autor d’instal·lacions i performances que dirigeix la companyia Third World Bunfight. És autor d’un seguit de creacions iconoclastes en les quals analitza les dinàmiques del món postcolonial, entre les quals Big DadaIpi Zombi?Imumbo JumboOrfeus, la radical posada en escena del Macbeth de Verdi o la instal·lació performativa Exhibit B.

Crítica: Samsó. Brett Bailey

20/07/2021

The ritual and the political

per Alx Phillips

Opera, installation, theatre and music combine in a visceral exploration of black anger in the face of white oppression in Brett Bailey’s theatrical version of the story of Samson, the iconic biblical story of a strongman humiliated by a woman’s haircut.

As Brett Bailey, the prominent South African theatre director explains, his aim was to revive the story in a contemporary landscape of savage capitalism, anti-immigrant trolling and political polarisation, where one person’s free speech is another’s castration. 

An early fascination with the ritual and the rural, and the forgotten black history of his native South Africa took a political turn in the late 1990s, during which time Bailey began to examine inequality and corruption within his country in the wider context of a history of colonialism. Key works include Medeia (2003), Orfeus (2006), Macbeth (2014) and Sanctuary (2017). 

Bailey’s role as a white creator representing the black experience met with controversy after his live installation Exhibit B was forced to close down at London’s art centre the Barbican in 2014, following accusations of exploitation and racism. The experience forced the director to interrogate his own intentions and approach when working with black artists, seen by protesters as voiceless and passive in a white man’s tableau, a modern version, it was implied, of the human zoos of the 19th century.

Samsó thus marks an overtly collaborative project with black artists, led by acclaimed choreographer and dancer Elvis Sibeko as Samson. A return to the more active medium of theatre empowers performers, driven by a relentless live electronic score composed by Shane Cooper. Repressed rage derived from historical injustices, sustained xenophobia, alienation and humiliation builds up into acts of violence. 

In 2020 the piece was awarded Best Music Theatre Production and Best Director and nominated for Best Production, Best Design and Best Costumes at South Africa’s national theatre awards.