Samsó. Brett Bailey

informació obra



Sinopsi:

Instal·lacions, performances, muntatges teatrals, òperes, musicals... Les creacions, sempre aplaudides, del creador sud-africà Brett Bailey prenen moltes formes, però sovint, com ha passat en muntatges com Orfeus o l’òpera Macbeth que va dur al Temporada Alta el 2014, s’inspiren en grans mites coneguts de tothom que ell omple de referents africans o que, directament, situa en l’escenari de les lluites ètniques i tribals de països com el Congo. Ara, pren com a punt de partida un mite bíblic, la història d’un Samsó que ell transporta a un món del nostre temps en el qual el capitalisme adopta la cara més salvatge, homes i dones es veuen obligats a buscar refugi en altres països i la xenofòbia i la violència són la norma. En aquest món (distopia o reflex de la més estricta realitat?) les injustícies són terreny adobat per als actes de terror, potser comesos per homes i dones despietats o potser només per uns éssers marginats i alienats sense res a perdre... Un d’aquests homes, un jove que lluita contra la injustícia i l’opressió, canalitza la ira general i sotmet la població al terror. És Samsó un heroi o una arma carregada? Però quan la xifra de morts creixi sense parar, apareixerà Dalila, una agent enemiga ambivalent que castrarà ritualment Samsó i el posarà en mans de les autoritats. El tracte brutal que rebrà durant la detenció l’esperonarà a dur a terme un últim gran acte de devastació suïcida...

El muntatge pren la forma d’una gran producció de teatre musical amb una banda sonora electrònica en directe composta per un dels grans de la música de la Sud-àfrica actual, Shane Cooper, i amb moments d’òpera, interpretacions de cant coral i una escenografia en la qual les imatges de vídeo tenen un paper destacat. L’espectacle arriba al Grec directament des del Festival d’Avinyó, úniques cites europees on es podrà veure enguany.

Ha imaginat aquesta transposició del Samsó bíblic a un món actual però distòpic Brett Bailey, un dramaturg, dissenyador, director i autor d’instal·lacions i performances que dirigeix la companyia Third World Bunfight. És autor d’un seguit de creacions iconoclastes en les quals analitza les dinàmiques del món postcolonial, entre les quals Big DadaIpi Zombi?Imumbo JumboOrfeus, la radical posada en escena del Macbeth de Verdi o la instal·lació performativa Exhibit B.

Crítica: Samsó. Brett Bailey

21/07/2021

Cap a una Bíblia africana

per Manuel Pérez i Muñoz

Paradoxalment, en el Festival Grec dedicat a Àfrica no abunden les companyies teatrals africanes. La presència de la Third World Bunfight dirigida per Brett Bailey és una excepció, i això genera certa expectació per comparació a la resta de propostes internacionals. Com a precedent, l'òpera 'Macbeth' que vam veure a Girona el 2014, gènere culte transportat a l'horror de les guerres postcolonials. El director sud-africà -blanc, per cert- torna aquí a portar un mite occidental fins a un paisatge de violència contemporània, un joc de miralls netament polític.

LLEGEIX LA CRÍTICA SENCERA AL MITJÀ