Silvia. Nelson Valente

informació obra



Direcció:
Nelson Valente
Autoria:
Nelson Valente
Sinopsi:

Un dels grans noms del circuït escènic alternatiu de Buenos Aires, és, també, un nom conegut dels escenaris barcelonins. Us parlem de Nelson Valente, un autor que hem vist ja en algunes ocasions a la ciutat (Sólo llamé para decirte que te amo ha estat una de les últimes o Gossos, que es va estrenar al Grec 2020). A Silvia, ens explica la història d'una dona que va fer tot el que s'esperava d'ella al llarg de tota la seva vida. Es va casar, va tenir dos fills i va formar una família. Avui, als setanta anys, ja vídua, torna a Barcelona a retrobar-se amb el que va ser el veritable amor de la seva vida. Abans de poder donar curs al seu desig, haurà d'enfrontar les situacions no resoltes del seu passat, els mandats familiars, els prejudicis, les pors i els vincles del present. Travessant aquesta crisi vital, Silvia estarà disposada a canviar la seua vida radicalment i per sempre, encara que això comporti conseqüències inesperades.

Aquest muntatge forma part d'un projecte conjunt de col·laboració entre autors, autores, directors i directores catalans i de l'Argentina. Ha estat dissenyat entre tres sales de proximitat en el marc del projecte On el teatre batega, El Maldà (La paella del dijous), la Sala Flyhard (Silvia) i la Sala Versus Glòries (Rovira versus Rodríguez), cadascuna de les quals acollirà un muntatge diferent amb personatges compartits: aneu a veure-les totes tres i tindreu una visió de conjunt de la història que us expliquen. Les obres es veuran de moment a Barcelona, amb la intenció de fomentar les relacions artístiques bilaterals mitjançant l’intercanvi de professionals de les arts escèniques en projectes de producció i coproducció. En un futur pròxim, els muntatges produïts en aquesta iniciativa es podrien veure també en sales de Buenos Aires.

Una producció d’On el teatre batega, Sala Flyhard, El Maldà i Sala Versus Glòries.

En coproducció amb el Grec 2023  Festival de Barcelona, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i Iberescena.

Crítica: Silvia. Nelson Valente

18/07/2023

Només truco per dir-te que no em truquis més

per Ramon Oliver

No he menjat encara “la paella dels dijous”. I em falten encara també uns quants dies per assistir al retrobament/desafiament que ens proposarà “Rovira vs. Rodríguez”. Però deixant de banda el tríptic que han creat colze a colze Cristina Clemente i Nestor Valente malgrat els milers de quilòmetres de distància que els han separat al llarg del procés de creació, sí us puc dir que, agafat en solitari, el nou muntatge de l’autor d’ “El loco y la camisa”, “El declive” o “Solo llamé para decirte que te quiero”, té molts punts per convertir-se en el millor espectacle de nova creació del Grec 2023. I recordeu que si ara, entre les vacances, les votacions i el Grec, no trobeu un moment per fer-li un forat, del 21 al 31 d’agost, la vida i la Sala Flyhard (ubicada aquest cop a la ciutat de Màlaga; quan aneu a conèixer la Silvia, ja ho entendreu) us donen una segona oportunitat per tal de posar-vos al dia, i gaudir de la que probablement sigui la millor comèdia desesperadament dramàtica de la temporada.

Val a dir que si ja coneixeu el teatre de Valente, us trobareu d’immediat en un territori conegut. Però quin gust dona tornar a recórrer segons quins territoris, quan comproves que continuen mantenint intacta la seva capacitat per a impactar-te, per a divertir-te mentre se’t congela el somriure, per deixar-te devastat davant del que es estàs veient, malgrat que la qualitat del que estàs veient és tan alta que acabes sortint de la devastació amb el somriure que provoca l’admiració. Com passa sovint a les demolidores comèdies de Valente, també aquest cop ens ficarem de cap en una reunió familiar. Una reunió que, en aquest cas , implica una dona gran, la seva filla de mitjana edat ara feliçment ajuntada amb un home més jove que ella ( i si ho dic, és només perquè en aquest cas, això té una certa rellevància ) i el jove però no tan jove fill de la primera i germà  de la segona, un noi es diria que sense massa ofici ni benefici. Tots quatre compartiran amb nosaltres una vetllada que, malgrat la seva curta durada (poc més d’una hora i quart de representació) ens explica molt més sobre cadascun dels integrants del quartet, del que ho fan sovint textos de llarga durada que es perden en la reiteració la informació innecessària. I tots quatre , troben en el sensacional quartet d’intèrprets que els hi dona vida la seva encarnació insuperable. Allò que s’ha fet evident a cadascun dels seus espectacles representants a distàncies curtes ,es fa ja del tot aclaparador quan les distàncies es transformen en mínimes, els actors i les actrius (Lide Uranga, Julian Ponce, Mayra Homar, Gabriel Beck, extraordinaris ) estan a tocar teu i fins i tot, a tocar de la gent que passa en aquell  moment pel carrer de la Flyhard (això també ho entendreu quan veieu l’espectacle) , i quan per això mateix pots escrutar cadascun dels seus petits gestos, de les seves significatives mirades, de les seves paraules mig perdudes, de les seves ferides obertes, les seves insignificancies manipuladores, els seus sentiments desvalguts, o les seves frustracions que s’han anat acumulant fins acabar assolint altures inabastables. Tot i que, com ens demostra Valente, mai no és massa tard ( en aquest cas, l’autor es mostra més esperançat que a “Solo llamé...” o a “Els gossos”) per donar-li un tomb a la vida :encara tens davant teu masses diumenges i masses paelles per tastar com per llençar la tovallola.   Decididament, conèixer la Silvia ha estat tot un plaer. No us el negueu a vosaltres mateixos.