Un dels grans noms del circuït escènic alternatiu de Buenos Aires, és, també, un nom conegut dels escenaris barcelonins. Us parlem de Nelson Valente, un autor que hem vist ja en algunes ocasions a la ciutat (Sólo llamé para decirte que te amo ha estat una de les últimes o Gossos, que es va estrenar al Grec 2020). A Silvia, ens explica la història d'una dona que va fer tot el que s'esperava d'ella al llarg de tota la seva vida. Es va casar, va tenir dos fills i va formar una família. Avui, als setanta anys, ja vídua, torna a Barcelona a retrobar-se amb el que va ser el veritable amor de la seva vida. Abans de poder donar curs al seu desig, haurà d'enfrontar les situacions no resoltes del seu passat, els mandats familiars, els prejudicis, les pors i els vincles del present. Travessant aquesta crisi vital, Silvia estarà disposada a canviar la seua vida radicalment i per sempre, encara que això comporti conseqüències inesperades.
Aquest muntatge forma part d'un projecte conjunt de col·laboració entre autors, autores, directors i directores catalans i de l'Argentina. Ha estat dissenyat entre tres sales de proximitat en el marc del projecte On el teatre batega, El Maldà (La paella del dijous), la Sala Flyhard (Silvia) i la Sala Versus Glòries (Rovira versus Rodríguez), cadascuna de les quals acollirà un muntatge diferent amb personatges compartits: aneu a veure-les totes tres i tindreu una visió de conjunt de la història que us expliquen. Les obres es veuran de moment a Barcelona, amb la intenció de fomentar les relacions artístiques bilaterals mitjançant l’intercanvi de professionals de les arts escèniques en projectes de producció i coproducció. En un futur pròxim, els muntatges produïts en aquesta iniciativa es podrien veure també en sales de Buenos Aires.
Una producció d’On el teatre batega, Sala Flyhard, El Maldà i Sala Versus Glòries.
En coproducció amb el Grec 2023 Festival de Barcelona, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i Iberescena.
La Sala Flyhard torna a acollir Silvia, una de les peces de la trilogia catalanoargentina coproduïda pel Festival Grec i On el teatre batega. Dos repartiments diferents, un de català i un altre d'argentí, capitanejats respectivament pels dramaturgs Cristina Clemente i Nelson Valente, actuen per separat a La paella dels dijous i Silvia, amb trames paral·leles que intersecaran en una tercera obra, Rovira vs. Rodríguez.
Silvia, la peça que ara ens ocupa, està escrita i dirigida per Nelson Valente, un creador procedent de l'escena independent argentina i que aquí coneixem per obres com El loco y la camisa, El declive i Solo llamé para decirte que te amo. El títol correspon al nom de pila de la protagonista, que té setanta anys i acaba de quedar-se vídua. Aquesta dona, interpretada per Lide Uranga, ha fet un llarg viatge ‒de Buenos Aires a Màlaga‒ amb el seu fill menor, el Jorge o Jorgito, que assumeix l'actor Julián Ponce Campos.
Abans, però, coneixem l'estranya i asimètrica parella d'amfitrions, el Gastón i la Mónica ‒Gabriel Beck i Mayra Homar‒, que esperen l'arribada dels parents amb impaciència i un evident estat d'excitació. Tant la música com el mobiliari fan tuf d’antic, i ells dos ‒mediocres sense imaginació‒ s'entreguen de manera naturalista a accions quotidianes on impera el sexisme. De seguida entenem que hi ha alguna cosa que grinyola en la manera com aquest home manipulador i encantat de conèixer-se s'esforça tota l'estona a demostrar afecte envers la seva parella, alhora que la redueix i infantilitza a còpia de purs estereotips. Tant ell com la seva acrítica, abduïda esposa, viuen abonats a frases tòpiques i sense ànima que els condemnen a un bucle d'incomunicació.
La mare i el germà de la Mónica arriben, en teoria, per establir-se a Màlaga, després de la mort del pare. I, com que des de fora tot es veu millor, s’adonen de seguida que el tal Gastón és un estafador d'opereta, amb pocs escrúpols, una condescendència insofrible i una incapacitat patològica de romandre en silenci ‒segurament, per no delatar el buit al voltant del qual s'ha construït‒. Els dos visitants es mantenen en una actitud d'escolta ofesa i rancuniosa, que amaga judicis ben esmolats. El Jorge, sobre el que pesa la violència del desarrelament, l'orfenesa recent i el paternalisme que li dispensen els altres ‒per més que ja frega la trentena‒, s'acaba revelant com el més lúcid i conseqüent de tots, i culmina la seva intervenció amb un esclat de ‒justa‒ còlera. Per la seva banda, la Silvia, decidida a no permetre que li fotin enlaire els anys que li queden de vida, després de dècades d'infelicitat marital ‒“La infelicidad es una de las cosas más contagiosas que hay”‒, es refugia en el seu pla secret d'evasió. I és ella, l'autèntica incògnita a desvetllar, la qui ens regala un gir impensat i impagable.
Les interpretacions, vigoroses i precises, es realitzen en total compenetració; la proximitat i vivesa captiva el públic, que celebra amb riallades l'humor cruel i els esclats imprevistos. Els diàlegs ordits per Valente i servits pels quatre fantàstics intèrprets deixen entreveure els mòbils ocults i les pulsions dels personatges: l'ambició, el rancor, l'ànsia de llibertat... Cal destacar l'ús enginyós i productiu que es fa de la sortida d'emergència de la Sala Flyhard, que es converteix en l'entrada ‒des del carrer Alpens‒ al pis dels argentins establerts a Màlaga. Entravessat en aquesta porta, el Gastón parla per telèfon i prodiga uns expressius i hiperbòlics insults al seu interlocutor; per aquí entraran també, carregats de maletes, els dos parents. Igualment, resulta tot un encert el disseny lumínic de Xavi Gardés, que pràcticament només utilitza els llums incorporats al mobiliari de l'escenografia, i recorre a la foscor total ‒tan sols la resplendor de la pantalla del mòbil il·luminarà el rostre de la Silvia‒ per submergir-nos en la nit.
I passa que ens sentim tan a prop del que succeeix en escena, tan afectats per la interacció entre els personatges i el moviment escènic, que gairebé estem temptats d'intervenir-hi. El final, meravellós, és tota una promesa de futur.