La perfecció es deforma i l’harmonia deixa pas a un retrat visceral de l’antagonisme i la violència en el nou i pertorbador treball d’una de les grans estrelles de la dansa contemporània.
El món és un lloc meravellós... però també perillós, adverteix en aquesta peça l’autor de coreografies que van d’Uprising al seu darrer èxit, Political Mother. Aquesta proposta, produïda amb el suport del Mercat de les Flors, és el darrer espectacle d’un artista nascut a Israel que va ballar amb la mundialment famosa Batsheva Dance Company i que s’ha consagrat a Europa com un dels grans noms de la dansa actual. Es tracta d’una coreografia d’alt interès per a tots els amants de la dansa i, en especial, per als públics joves.
Ambientada a l’inici en un espai idil·lic que evoluciona posteriorment cap a una visió minimalista d’un món “perfecte”, la coreografia de Shechter fusiona la disbauxa frenètica amb la complexitat subtil en un treball que confronta l’horror pastoral del colonialisme amb un toc d’humor incisiu. Una companyia ampliada de catorze intèrprets balla una banda sonora que inclou música original composta pel mateix Shechter, un artista que ha guanyat prestigi internacional amb unes coreografies tan crues com honestes.
El sol
de Hofesh Schechter té tant de brillantor i calidesa com de fredor i distància.
És un sol que tant escalfa i
il·lumina com produeix una llunyania gèlida. Però aquestes evidents oposicions
son preteses i buscades per un coreògraf que aconsegueix posar damunt l’escena
un caos bell, amb espurnes d’humor, però
també un xic pretensiós.
Sun és una peça que parla de la confusió que viu el món i de la manipulació que tots patim. I per explicar-ho, Schecter elabora una coreografia amb una columna central desordenada, en la qual el final de l’espectacle apareix a l’inici per, segons paraules del coreògraf, poder veure tranquils i relaxats l’espectacle, sabent per endavant que hi haurà un final feliç.
En el muntatge no hi ha llargues seqüències coreogràfiques doncs tot el contingut transcorre en imatges puntuals i fragmentades on catorze ballarins, que desprenen una hipnòtica presència escènica, protagonitzen un discurs que pretén despertar convulsió pel seu contingut de denúncia. Denuncia a què? Doncs a un univers ple de veritats falses, a una manipulació que sotmet al més feble, i a una violència que se’ns ven com necessària i excusable. Però per exterioritzar aquesta denúncia no faria falta recorre a la paraula, ni fer-nos un discurs verbal sobre les misèries del món. Desafortunadament, les paraules desprendre un tuf pretensiós que no hagués tingut lloc si s’hagués utilitzat un verb menys moralista o únicament el gest.
Deixant de banda aquest discurs verbal, Sun és un espectacle de nota alta, no tan sols per l’excel·lent nivell dels ballarins, sinó que també per l’àgil i encertat desordre narratiu i per un moviment ondulant, angulós o estàtic, algun d’ells similar als gestos de les marionetes. El muntatge també és recomanable per un vestuari deliciós, d’essència i traços renaixentistes, per una il·luminació que, amb mestria, convida a passejar-nos per un món càlid i fred, i per una banda sonora on la saviesa de Shechter també té molt a dir.