L’Ula i en Bebu són una parella de Guinea Equatorial que, com moltes altres persones, comencen una dura travessia perseguint un somni. En Bebu és arquitecte, i treballar a la Sagrada Família seria el cim de la seva carrera.
Un imprevist en la pastera que els porta a la península fa que les ambicions de la parella s’esfondrin i l’Ula acabi internada en un hospital psiquiàtric. Allà coneixerà en Gustavo, un doctor amb una història personal que despertarà l’empatia de la parella.
Una història d’amor i superació personal amb diverses mirades.
Magnifica peça teatral, excel·lentment dirigida i interpretada. Ever Blanchet i Maria Clausó (els fundadors i motors del Teatre Gaudí i el Versus), ell com a dramaturg i ella com a directora, aconsegueixen oferir-nos un notabilíssim espectacle. Teatre de sentiments, servit com a teatre de cambra, a la sala petita del Gaudí, marc adequadíssim per aquest tipus de muntatges de petit format i de màxima proximitat.
A Bata, capital de Guinea Equatorial, una jove parella d´arquitectes, Ula i Bebu, decideix emprendre la difícil i perillosa fugida camí d´Europa i mes concretament a Barcelona, fascinats per la Sagrada Família i les obres de Gaudí. Somien en obrir-se camí a la capital catalana. Algú els hi ha dit que es un paradís. Viatgen amb el seu fill de tres anys. Tenen diners per subornar els policies de frontera i per pagar el viatge amb pastera, eludint les màfies. Ja a bord de l´embarcació i en plena nit, un cop de mar s´emporta el nen. Impossible rescatar-lo. Aquest fet tràgic fa que canviïn bruscament les relacions entre la parella i que ella caigui en una forta depressió.
La història es centra en aquests moments i en la relació entre la parella i un doctor que acaba sentint una empatia per la pacient que el fa dubtar d´ell mateix. Hi ha també un personatge no visible, un antic pretenent de la noia, que té també una incidència en el desenllaç de la història. Desprès de toca fons, no acceptar la realitat i foragitar el que hi es al seu costat, la noia reuneix noves forces i aconsegueix per si mateixa anar aflorant de nou a la vida (el record de la lluita de la seva avia, única taxista dona a Bata, li serveix de far). Ula ressorgeix, accepta la realitat i abraça la llum i el projecte d´una nova vida en la que res ja serà com abans.
Un gran treball de direcció i interpretació.
L´entrega per part dels intèrprets es total i generosa, la química entre ells es perfecte. El resultat es que el públic rep una sensació de versemblança plena, t´identifiques plenament amb els sentiments de cadascun dels tres personatges. Sónia Jérez transmet d´una forma extraordinària els estats anímics de la protagonista, molt ben secundada per Malcolm McCarthy, com la seva parella, i Victor Vidal, com el doctor. Impecables els tres i molt ben dirigits per María Clausó, molt ben assistida en el moviment escènic, ple de matisos, per Èlia Genís.
De Cuba i Uruguai a Barcelona
Els dos actors protagonistes son nascuts a Cuba i resideixen a Barcelona. Sónia Jérez, va estdiar a l´Escuela Nacional i a l´Instituto Superior de Arte de La Habana. Ja de petita formava part d´una companyia de teatre infantil, La Colmenita, fins a la majoria d´edat. A Cuba va actuar en diverses obres de teatre i a la televisió, en espais musicals. Ja a Barcelona, alterna el seu treball com actriu amb el de model. Ha protagonitzat Sombras de La Habana (a Madrid, València y a Barcelona, Sala Aquarella) i Erógenas (Llantiol i Teatro de las Aguas-Madrid).
Malcolm McCarthy, va estudiat al Col.legi Teatre de Barcelona i ha protagonitzat diversos muntatges : L´onada (Teatre Lliure), Temps salvatge (TNC), Eva (Espai Brossa), Si mai has baixat (Teatre Tantarantana), Dolç (Teatre de La Gleva). També ha intervingut en la pel·lícula Nieva en Benidorm, d´Isabel Coixet. Es membre fundador de Tinta Negra, associació que fomenta activitats multidisciplinaries amb artistes afrodescendents. Tambe ha intervingut en les sèries televisives, La Riera (TV3) i Amar es para siempre (TVE).
Victor Vidal es un actor uruguaià, a l´igual que l´autor Ever Blanchet, amb un interessant recorregut professional a Montevideo (Uruguai). Ha estudiat Art Dramàtic al Col.legi Teatre de Barcelona i a l´Escuela de Cine, a Madrid. Ha dirigit i traduït al castellà, El amor de Fedra, de Sarah Kane. Té una llarga carrera com actor de teatre, a Uruguai, Madrid i Barcelona i al cinema i al món dels audiovisuals. Així mateix ha intervingut en sèries com Cuéntame como pasó, El caso, El ministerio del Tiempo, El secreto de Puente Viejo, La catedral del mar i Com si fos ahir.
Dramatúrgia i direcció
Ever Blanchet aconsegueix a Te casaràs en Barcelona, un text molt mesurat, escrit amb una gran sensibilitat, treballat entre la realitat i la ficció, però basada en gran part en fets autèntics. Ever Blanchet autor polivalent cultiva amb mestria tan el teatre de sentiments, com es el cas, com la comèdia i la farsa, com el drama. Té un llarg recorregut com a professor, dramaturg, director, promotor i empresari teatral a Catalunya, des d´aquells llunyans inicis a Granollers, on era professor de l´Institut del Teatre i on va fundar la companyia Teatre La Nau. De fet ell ja va artibar amb un gran bagatge des del seu país d´origen, Uruguai, on als 17 anys va començar a estudiar interpretació i art escènica a l´Escola El Teatro del Pueblo de Montevideo. Va treballar com a professional al teatre i a l´hora va estudiar Belles Arts i Administració d´Empreses. El 1976 va viatjar a Brasil on va participar com a director artístic a Porto Alegre. El 1978, s´estableix a Barcelona i inicia la seva tasca com a professor d´interpretació a l´Institut del Teatre. El 1980 passa a treballar a l´Institut del Teatre de Granollers on desenvolupa una gran tasca i crea la Companyia Teatre La Nau. El 1982, funda amb la seva companya l´actriu María Clausó i el també actor i director Eles Alavedra la companyia Versus i el 1995 obren el Versus Teatre. El 2008, inauguren el Teatre Gaudí. Al llarg d´aquesta llarga i entregada carrera, treballador incansable, l´Ever Blanchet ha escrit més d´un centenar llarg d´obres i adaptacions i a la vegada les ha portat a escena.
María Clausó, es la seva companya de vida personal i teatral, actriu, gestora i directora, amb Te casarás en Barcelona, aconsegueix un dels seus millor treballs com a directora. Si bé Van Gogh i el musical La grossa i la bèstia, també son treballs molt destacables. Com a actriu i gestora teatral té un llarg recorregut des dels inicis com a co-fundadora amb La Nau, Companyia Versus, Versus Teatre i Teatre Gaudí. En la memòria la seva interpretació de Gelsomina a La Strada (Versus Teatre) i recentment Diskòdrom 0.0, Amics íntims, Desiguals, Sunset Park, David i Sara....
Elia Genís, assistent de moviment, es ballarina, coreògrafa i professora de dansa. Es graduada en dansa clàssica per la Royal Academy Dance of London (1984 a 1994). Ja va col.laborar amb ells al musical La grossa i la , montant les coreografies.
15 ANYS DE BON TEATRE i BRESSOL DE MUSICALS
El 1995 en una antiga fàbrica d´ascensors al carrer Castillejos tocant la Gran via, els emprenedors Ever Blanchet, director i dramaturg i Marúa Clausó i Ever Alavedra, actors van donar vida a una nova i petita sala el Versus Teatre, amb una capacitat per a 102 espectadors.
El 2008 i desprès d´una persistent i exhaustiva recerca d´espais, a un antic súper al carrer Sant Antoni Maria Claret, entre Marina i Sardenya, va néixer el Teatre Gaudí, un teatre a quatre bandes amb un espai central on es representen els espectacles. Des de llavors s´han estrenat 250 espectacles dels que 59 son musicals. L´espectacle en que es va inaugurar el teatre va ser un concert dramatitzat amb temes de Stephen Sondheim, tota una declaració d´intencions. El Teatre Gaudí es ja la primera fàbrica de creació de Teatre Musical a Barcelona, amb sonats èxits que estrenats al seu escenari han passat a les grans sales de la ciutat, com Sugar (Con faldes i a lo loco), El despertar de la primavera, Ojos Verdes (cia. La Barni) i The wild party-Festa salvatge. També ha donat cabuda a musical propis d´autors i compositors catalans, com Carrie (Muntsa Rius), Mares i fills (David Pintó), Limbo (Les Impuxibles i Marc Rosich), Barcelona 24 hores (Pau Barbarà), Bed&Breakfast (Laia Fort i Els Amics de les Arts) o Els músics de Bremen (d´Ever Blanchet). Al habilitar part del vestíbul interior, també disposa d´una sala petita per poc menys de 50 espectadors, on es pot un teatre de proximitat, espectacles de petit format de notable nivell, con es el cas de la recent, Te casarás en Barcelona, una producció de Versus Teatre amb text d´Ever Blanchet i direcció de Maria Clausó.
text: ferranbaile@gmail.com