Tebasland

informació obra



Autoria:
Sergio Blanco
Dramatúrgia:
Sergio Blanco
Direcció:
Sergio Blanco
Intèrprets:
Gustavo Saffores i Bruno Pereyra
Escenografia:
Laura Leifert, Sebastián Marrero
Vestuari:
Laura Leifert, Sebastián Marrero
Il·luminació:
Laura Leifert, Sebastián Marrero
Vídeo:
Miguel Grompone
Producció:
Complot i FIT Cádiz
Estrena:
Estrena a Catalunya
Sinopsi:

Una gàbia que és una metàfora, una pista de bàsquet que sembla instal·lar-nos en un pati de presó, un ring de boxa, una cel·la mental, l’espai de confrontació entre un pare i un fill, la història d’un parricidi, la duresa d’un barri perifèric que en el bàsic connecta amb la Tebes grega. No és cap revisió contemporània d’un clàssic: n’és l’assimilació real, una obra que omple les paraules de ritme rabiós. Dos registres lingüístics, dues vides, diferents edats: una equació amb moltes incògnites per a un sol complot, el d’aquest autor a cavall de París i Uruguai, conegut al seu país com a actor cinematogràfic.

Crítica: Tebasland

11/10/2018

Era Èdip realment un parricida? La resposta la trobareu en aquesta sensacional obra de Sergio Blanco, un autor imprescindible

per Ramon Oliver

El nom de Sergio Blanco no us resulta encara prou familiar? Doncs ja va sent hora que el tingueu ben memoritzat, perquè al llarg de les properes setmanes  aquest sensacional autor nascut a l’Uruguai però resident a París, serà ben present – ja tocava- a la nostra cartellera ; tant present com acostuma a estar-ho en aquests darrers anys a totes les grans cartelleres internacionals: sense anar més lluny, el muntatge londinenc d’aquesta mateixa extraordinària obra  es va emportar l’any passat el molt cotitzat Off West End London Award a la millor producció. Doncs ara  el TNC li dedica un cicle gràcies al qual podreu  conèixer també la seva visió de “Kassandra”,  el podreu conèixer a ell mateix com actor parlant-nos de les visions que li provoca Joan Brossa amb el retorn de  “Cartografia de una desaparición” , i podreu entrar a sac en la lectura del seu teatre gràcies al llibre “Teatre reunit de Sergio Blanco” que l’editorial Arola publica en col·laboració amb el mateix TNC. Però això no és tot: Temporada Alta – el festival al qual  li devem en gran mesura la difusió del seu teatre a casa nostra – inclou també a la seva programació  “El bramido de Düsseldorf”, la més recent ( i ja molt aclamada) autoficció de l’autor de “ La ira de Narciso” , una altra mostra magistral de talent dramatúrgic vista també al TA. Teniu dubtes sobre el que vol dir això de l’autoficció? Doncs així és com es denominen aquelles creacions no autobiogràfiques en les quals el creador s’inclou sempre a ell mateix d’una o altra forma, jugant sovint amb els límits d’allò que presenta uns trets que sí semblen  biogràfics i  allò altre que respon a la pura inventiva. El fet que el dramaturg que coprotagonitza “Tebas Land” i actua com a narrador sigui conegut com a S, i que quan parla d’ell mateix deixi anar informacions que s’ajusten també a la pròpia història personal de Sergio Blanco – com ara el bilingüisme franco -espanyol en que mou la seva existència- va en aquest sentit.

També va ser a la Temporada Alta de fa quatre anys, on vaig descobrir per primer cop aquest “Tebas Land” dirigit llavors pel seu mateix autor, i  vaig quedar aclaparat amb la força colpidora, la intel·ligència expositiva, l’entramat emocional i la forma de connectar el nostra avui amb els mites tràgics i clàssics que marquen la nostra cultura que ens presenta  el text. Un text en el qual, com us  deia abans, S -  autor teatral que es disposa a estrenar una peça escènica inspirada en el cas d’un jove parricida disposat a col·laborar en el procés creatiu de l’espectacle i fins i tot a interpretar-se a ell mateix a l’escenari – se n’encarregarà de narrar la història. I gairebé al principi de tot, S es fa (ens fa) de forma explícita les dues preguntes que articulen tota l’obra: com es comença a escriure un text? Com es comença a gestar un parricidi? Aquestes dues preguntes obren alhora un munt més d’altres preguntes implícites que aniran sorgint al llarg de l’obra. Què en resta de veritat en una representació artística quan aquesta vol transmetre uns fets reals utlitizant paraules fictícies pronunciades per actors que alhora es fan passar per persones reals? Quina diferència existeix entre una imitació i una interpretació? Quin és el punt en el qual la distorsió de la realitat ( per exemple, la substitució d’un rosari de gessamí per un rosari de pètals de rosa; si veieu o llegiu l’obra entendreu del que parlo) dona més informació sobre ella que la mateixa realitat? És un parricida aquell que mata al pare sense saber que és el pare, com li passa al mateix Èdip , rei de Tebas? Tenim tots el nostre moment Tebas Land encara que sigui metafòric o  sublimat,  tal i com defensava el Dr. Freud quan deia allò que cal matar al pare? Quan mirem als ulls d’algú que ha comès un crim, ens fa por reconèixer en aquests ulls la nostra pròpia mirada?

Cert: probablement algunes d’aquestes preguntes les heu trobat ja formulades a altres creacions artístiques. Però mai com les formula Blanco al llarg  d’aquest sèrie de trobades entre S i el seu parricida dostoievskià ( tractant-se del tema que es tracta resultava inevitable que també “Els germans Karamàzov” fessin una punyent aparició ) i S i l’actor que finalment ha d’interpretar el paper de l’assassí, i  que ( també el tema del doble és molt de Dostoievski ) acaba portant les mateixes ulleres i les mateixes esportives que l’assassí, encara que en un cas es tracti d’originals i en l’altre de productes adquirits al top manta. Blanco situa aquestes trobades entre les reixes d’una presó / pista de bàsquet estrictament vigilada per unes càmeres de vídeo destinades també a tenir un paper important, tant al memorable muntatge original dirigit pel mateix autor, com al també  força notable que ara ens presenta Natalia Menéndez. Però en aquest cas, cap càmera pot enregistrar  tota la subtil gamma d’emocions, vulnerabilitats, intensos rampells de tendresa, i mirades impregnades de latent desig que es detecten a l’escenari. I, malgrat les vacil·lacions inicials d’un Pablo Gèmez-Pando una mica insegur , el cert és que tant ell com un potent  Pablo Espinosa que es desdobla amb molt ajustat equilibri, acaben generant aquella corrent d’emoció que Blanco sap també com anar introduint de forma diria que magistral.  Voleu conèixer d’una vegada el teatre de Blanco? Doncs no us perdeu per res  el breu pas pel TNC d’aquesta obra destinada a convertir-se en un text imprescindible del teatre contemporani.