Testimoni de càrrec

informació obra



Adaptació:
Marga Parrilla
Intèrprets:
Jordi Coromina, Empar López, Pep Martínez, Muntsa Tur, Lluís Altès, Enric Cervera, Xavier Serrat, Montse Miralles, Sergio Alfonso, Berton Fernández, Roser Ràfols / Aida Qui
Il·luminació:
Xavi Costas
So:
Omar Campo
Escenografia:
Gala Garriga
Vestuari:
Rafató Teatre
Caracterització:
Carmen Mayor, Sara Rigola
Composició musical:
Peter Delphinich
Interpretació musical:
Peter Delphinich (saxo / baríton alt), Dick Them (contrabaix)
Ajudantia de direcció:
Marga Parrilla
Direcció:
Pepa Calvo
Dramatúrgia:
Anna Soler Horta
Sinopsi:

Testimoni de càrrec (títol original en anglès Witness for the Prosecution) és una pel·lícula de Billy Wilder, estrenada el 1957 i protagonitzada per Charles Laughton, Marlene Dietrich i Tyrone Power.

És l’adaptació de l’obra teatral d’Agatha Christie estrenada el 1953. Leonard Vole, un home jove i atractiu, és acusat de l’assassinat de la senyora French, una rica anciana amb qui mantenia una relació amistosa. El presumpte mòbil del crim és la possibilitat d’heretar els béns de la difunta. Tot i que les proves en contra seva són aclaparadores, Sir Wilfrid Roberts, un prestigiós advocat criminalista que acaba de patir un atac de cor, es fa càrrec de la seva defensa.

Tal com es demanava als cartells originals de la pel·lícula, nosaltres demanem al públic: “En parlaràs, però si us plau, no expliquis el final!”

Crítica: Testimoni de càrrec

26/02/2016

Una possibilitat de viure el teatre experiència

per Teresa Bruna

Els del Teatre del Raval acaben de fer saber que, per segona vegada, prorroguen Testimoni de Càrrec. No m'estranya. És un espectacle-experiència ! He de confessar que he tardat en anar-hi perquè tenia moltes ganes de fer de jurat popular, un càrrec que demana paciència ja que hi ha molta cua. Però no només els que tenim aquesta sort disfrutem de l'obra: tota ella es disfressa de realitat i el mateix públic es converteix en assistent al judici, amb actors intercalats pels seients de la platea, que els van fent comentaris.

L'argument és el de menys! És un text avalat per ser de l'Agatha Christie amb final sorpresa i força enrevessat i amb personatges que expliquen històries estranyes... Vull dir que us ho passareu bé perquè atrapa de principi a final. És una adaptació de la pel•lícula que es va fer arran del l'obra de Christie, que ja la va escriure per al teatre. "Va ser molt important al seu temps i li hem volgut fer un homenatge en particular i, en general, al cinema negre de l'època, des del teatre", ens deia l'Empar López, directora del teatre i intèrpret a l'obra del personatge de Romaine Vole. 

I, efectivament, el més espectacular és la posada en escena. Vol emular el cinema en blanc i negre i ho aconsegueix, ja que tant els actors com els elements escènics mostren tots els tons que hi ha entre aquests dos colors d'una manera molt convincent. També està perfectament ambientat a la seva època (any 1953, quan es va estrenar al teatre), amb vestits i pentinats convincents. I és un luxe d'intèrprets: Jordi Coromina, autèntic amb perruca o amb ratlla al mig;  Empar López, esplèndida amb la seva melena rossa una mica Marlene Dietrich, Pep Martínez, Muntsa Tur, Lluis Altés, Enric Cervera, Xavier Serrat, Montse Miralles, Sergio Alfonso, Berton Fernández i Roser Ràfols, dirigits per Pepa Calvo. Tots estan magnífics en el seu paper, amb moltes pinzellades d'humor per alleugerar el públic de la densitat del text. I onze actors són poc menys que un miracle per a un teatre d'aquestes dimensions!

I ara torno al que explicava al principi: vaig tenir el privilegi de ser un dels 8 membres del jurat que es necessiten cada dia. L'obra transcorre pràcticament tota en un judici i el jurat popular és imprescindible, però als temps que corren i amb un 21% d'IVA no es poden pagar 20 actors! És per això que el Teatre del Raval va optar per convidar els espectadors a fer de Jurat a canvi d'entrar de franc. Val  molt la pena veure l'obra des de dalt, sentir-te important, veure'ls tant de prop, observar el públic i, sobretot, aguantar la mirada del Coro (Jordi Coromina), l'advocat criminalista,  quan se't dirigeix per influenciar-te amb la seva tesi.

Si encara no l'heu vist, intenteu posar-vos a la cua. Ignoro si queden places, però l'obra es va prorrogar just ahir. És fàcil: Només heu d'enviar un correu electrònic a teatredelravalbcn@gmail.com. Cal que indiqueu el vostre nom complet, l'edat i un telèfon de contacte. Us demanaran que hi aneu vestits de negre i una hora abans. Ells ja us deixaran algun barret o elements de vestuari, si fan falta. Ei: teatre experiència!