El cos en èxtasi. Física i mental. D’això tracta el nou solo de Jan Fabre, un dels creadors més venerats i multifacètics d’Europa. Un solo interpretat per Matteo Sedda, un dels protagonistes de la transgressora Mount Olympus. To Glorify the Cult of Tragedy, una performance de 24 hores. Repetint diversos moviments de la música del compositor Dag Taeldeman — mític col·laborador de Fabre—, el ballarí arriba a un estat de trànsit, d’èxtasi físic i mental, i, com Dorcas (la primera deixeble femenina de Jesús i el primer apòstol que ressuscita), es transforma en un ésser superior. Un solo emocionat i excitant.
No es pot negar que el festival Temporada Alta, a més a més de tenir molta cura de la nostra salut teatral, es preocupa també força per la nostra salut espiritual: en un parell de dies els espectacles que programa s’han posat tan bíblics que amb poques hores de diferència hem pogut passar del llibre del Gènesi amb què arrenca el Vell Testament reinterpretat al seu dolorós estil per Angélica Liddlell als Fets dels Apóstols, el cinquè llibre del Nou Testament, atribuït al mateix Sant Lluc a qui li devem uns dels evangelis. És en aquest text del qual - us ho dic per si us ha entrat la fal·lera religiosa- n’existeix una estupenda adaptació televisiva filmada pel gran Roberto Rossellini, on es parla per primer cop de les bondats de Dorcas, l’única dona a la qual les escriptures li atorguen la categoria de deixebla. I d’altra banda, la primera persona que va tenir l’honor de ser ressuscitada per un dels dotze apòstols; el més distingit de tots , si tenim en compte que en ell va recaure també l’encàrrec de fundar l’església cristiana: ni més ni menys que Sant Pere. Va ser ell qui quan Dorcas va morir l’any 36 ( és a dir, tres anys després del moment en el qual segons la tradició es produeix la mort de Jesús) va fer sortir tothom de l’habitació on havia tingut lloc l’òbit, es va plantar davant el cadàver , i li va exigí que s’aixequés . I Dorcas va obeir, i va tornar a la vida. El cas és que, pel que sembla, si Sant Pere va tenir aquesta deferència amb Dorcas va ser perquè ella se l’havia guanyat a pols , dedicant les seves habilitats com a teixidora a la confecció de roba per als més necessitats, amb les vídues com a principals destinatàries de la seva generositat.
Però abans que això s’acabi convertint en un classe de catequesi , passem ja a l’escenari que Jan Fabre ha preparat per tal que el seu intèrpret – un Matteo Sedda majúscul – pugui obrar una altra mena de resurrecció: aquella que té lloc quan un creador excepcional ens ofereix la seva personal i molt lliure visió de la significació que li podem donar des del present a una figura mítica ( i en aquest cas, també mística ) del passat. Damunt l’escenari , pengen dotzenes i dotzenes d’agulles i més agulles de teixir enganxades als seus corresponents fils de llana, gairebé com si s’haguessin escapat d’un teler per formar un sostre acolorit: no hi ha cap dubte que l’autèntica Dorcas s’hagués sentit ben a gust en aquest espai. I la seva bigotuda i molt coreogràfica reencarnació – l’ambigüitat que porta implícita el fet que Dorcas s’encarni en un ballarí constitueix un altre punt a favor de l’espectacle- se’ns apareix sota aquest cel punxós lluint sofisticat barret, movent-se encara amb certa juganera timidesa, i dirigint-nos mirades també amb un punt tímid però ja plenes de ganes de crear complicitat. Poc a poc, a mesura que la hipnòtica partitura musical de Dael Taeldeman va creant el climax propici amb la seva estructura repetitiva, Dorcas anirà arrencant les agulles i convertint-les en símbol d’aquelles teles amb les quals obsequiava fa dos mil anys, i que sembla també oferir-nos a nosaltres mateixos de forma també simbòlica. Poc a poc, la complicitat s’anirà transformant en èxtasi, i la dansa agafarà per moments la velocitat circular amb la qual els dervixos entren en estat de trànsit místic. Poc a poc, Dorca s’anirà alliberant de les seves vestidures, i ens anirà mostrant aquella connexió entre l’espiritualitat exaltada que provoca el contacte gairebé físic amb Déu i la sensualitat sublimada de la qual els místics ( només cal pensar en Sant Juan de la Cruz i Santa Teresa) en van saber treure tan gran profit literari. Poc a poc, les agulles es clavaran també al seu cos, mostrant alhora aquella altra mena de connexió que es pot establir ( i aquí, Santa Angélica Liddell també tindria molt a dir ) entre el dolor i el plaer. Arribats a aquest punt d’exaltació , qui pot negar que aquella Dorcas bíblica que ens semblava tan llunyana, s’ha transformat gràcies a Fabre i Sedda en algú que ens resulta molt proper?