Tosca

informació obra



Autoria:
Giacomo Puccini
Direcció Musical:
Paolo Carignani
Direcció:
Paco Azorín, Albert González
Escenografia:
Paco Azorín
Vestuari:
Isidre Prunés, Lluna Albert (2019)
Il·luminació:
Pascal Mérat
Producció:
Gran Teatre del Liceu, Teatro de la Maestranza (Sevilla)
Interpretació musical:
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Intèrprets:
S. Radvanovsky/ M. Serafin/ / F. Cedolins (Tosca), R. Massi/ J. de León/ A. Kim (Cavaradossi), A. Maestri/ S. Hendricks/ V. Vitelli (Scarpia), V. Baykov/ A. Guerzoni (Angelotti), V. Lanchas (Sagristà), F. Vas/ J. M. Zapata (Spoletta), M. Esteve (Sciarrone), D. Darlev i P. Palloni (carcellers), E. Copons/ (pastor), L. Monastyrska/ T. Serjan (Tosca 2019), J. Tetelman/ R. Aronica (Cavaradossi 2019), E. Schrott/ L. Gallo (Scarpia, 2019), S. Palatchi (Angelloti, 2019), E. Martinez-Castignani (sagristà, 2019), F. Vas (Spoletta, 2019), J.R Olivé (Sciarrone, 2019), M. Pujol (carceller, 2019), I. Ballesteros (pastoret, 2019), Cor del Gran Teatre del Liceu, Cor Infantil Amics de la Unió
Dramatúrgia:
Albert González
Sinopsi:

El número tres és perfecte per a Tosca. Tres escenaris en la Roma del 1800, tres personatges principals (Tosca, Cavaradossi i Scarpia) i les tres regles del teatre clàssic –acció, espai i temps– sorprenentment implícites en una obra que inaugura el segle xx. Paco Azorín ha volgut transportar aquesta idea a una altra dimensió. La seva posada en escena –dominada per un gran retaule d’aclaparador realisme– recorre tres segles (el de la trama, el de la creació de l’òpera i el del públic) per mostrar tres nivells de lectura de l’òpera de Puccini, un per acte. La seva Tosca comença com una peça realista, evoluciona envers una esfera simbòlica i acaba amb una visió metafòrica d’aquesta història de passions. Escenaris per a qualsevol mena de passió de la contradictòria naturalesa humana, des de l’amor al poder, sempre expressada amb vehement violència.


Melodramma en tres actes. Llibret de Giuseppe Giacosa i Luigi Illica sobre el melodrama La Tosca de Victorien Sardou (1831-1908). Música de Giacomo Puccini. Estrenat el 14 de gener de 1900 al Teatro Costanzi de Roma (actual Teatro dell’Opera). Estrenat al Gran Teatre del Liceu el 30 de març de 1902. Darrera representació al Gran Teatre del Liceu, el 21 de juny de 2004. Ara es presenta una nova coproducció amb l'acord del Liceu i el Maestranza de Sevilla.

Crítica: Tosca

10/06/2019

Gran òpera, adaptació intermitent

per Jordi Bordes

Paco Azorín és un mestre de l'escenografia, (contundent a L'enigma di Lea) que també s'encarrega de direccions d'escena. En aquesta repesca d'una producció del 2014, aconsegueix que els actors interpretin el seu personatge, més enllà de col·locar la veu per transmetre el màxim d'emoció. Fidel a la seva tradició teatral, pretén que tots els textos interpel·lin el pati de butaques. I per això, necessita tensar alguna idea que apropi la tragèdia, ambientada a la Roma del 1800, però escrita un segle més tard. El recurs ha estat , aquest cop, el poder polític de l'església. Perquè Scarpia és un devot creient però, que utilitza el seu poder pe a motius ben poc cristians. L'argument serveix quan es pensa amb el dissortat Angelloti, i fins i tot en Cavaradossi (insultat com a volterià, que prioritza la raó a la fè) i en Tosca (quan recrimina Déu que, perquè sent tant fidel, li exigeix uns sacrificis tant grans). Però, en realitat, el llibret que va musicar Puccini denuncia l'abús del Poder per part del Baró Scarpia, cap de policies. Ell mateix se sap capriciós fins a embogir pel cos de Tosca. 

Azorín va voler jugar amb un gran element totèmic (la capella on s'amaga Angelloti fins que Cavaradossi el procura salvar) per a situar tot el drama. Scarpia posa setge al pintor (enamorat fidel de Tosca) en el darrere de l'església, on es veuen les masmorres i s'intueix la seva cambra on es permet fer de tot. Finalment, el tercer acte passa als soterranis de l'església, en la presó. Certament, és màgica la transformació a vista de l'espai escènic, fent-lo rodar com un mitjó. I mirant que tot tingui sentit. El lloc on executaran Cavaradossi i on arribarà el desesper de Tosca és un lloc elevat, sobre mateix de les voltes de l'església (ho ha de ser per exigències del guió). Però l'accés per part dels intèrprets és difícil i s'aventura, fins i tot, perillós. Molt complicat per als Cavaradossi poder emocionar amb una última ària, quan ha de vigilar en caure bé cap enrere per no lesionar-se.

La segona sessió de l'Under35 repeteix l'èxit d'I puritani. Es percebia pels aplaudiments i salutacions finals, com els mateixos intèrprets havien disfrutat d'un assaig general amb un públic entregat (ni una pantalla de mòbil il·luminant mentre hi havia la funció) i que, rebia totes les indicacions amb satisfacció. Sobre l'explicació de la sinopsi, es va evitar l'spoiler de l'anterior edició, plantejant tres possibles finals de l'òpera. Es veu que el director musical, John Fiore, els va fer broma que els examinaria a final de la funció. Riures de les primeres files de platea que van entendre la ironia. Un bon rotllo que rejoveneix i dona un aire fresc a un pati de butaques, habitualment, cobert per cabells canosos (o calbs). Aquest cop, érem l'excepció! Hi ha públic jove que té paciència per l'òpera i que sap aplaudir  les àries (sobretot la de Tosca, contrariada a la cambra d'Scarpia). Les simpàtiques samarretes "Verdi no és només un carrer") serveix per als acomodadors i demés gent del Liceu. Els espectadors lluïen amb un vestuari afí al vellut de'n Perejaume.