Tots els noms

informació obra


L’any 1989 María Muñoz i Pep Ramis formen el grup de dansa Mal Pelo. Des dels començaments, ha basat el seu treball en una recerca constant de llenguatges.. Durant els seus primers anys, el grup realitza nombroses gires arreu del món. Mal Pelo ha rebut, entre altres, el Premio Nacional de Danza 2009 que atorga el Ministeri de Cultura i el Premi Nacional de Dansa 2001, de la Generalitat de Catalunya. L’any 2001 Pep Ramis i María Muñoz impulsen L’animal a l’esquena, un centre de creació i intercanvi multidisciplinari en una masia de Celrà (Girona). El centre és un refugi que fomenta l’experimentació i l’intercanvi d’idees i experiències entre directors d’escena, músics, videoartistes, teòrics i ballarins que participen en residències, tallers i laboratoris.

Companyia:
Mal Pelo (María Muñoz-Pep Ramis)
Autoria:
María Muñoz
Intèrprets:
María Muñoz
Direcció:
María Muñoz, Pep Ramis, Leo Castro (col·laboració direcció)
Escenografia:
María Muñoz, Pep Ramis
Composició musical:
Steve Noble, John Edwards, Nuno Rebelo
Text:
Mal Pelo, Carlos Thiebaut, John Berger
Producció:
Agora de la Danse de Montreal, Festival Grec de Barcelona, en coproducció amb Festival VEO de València, Festival Temporada Alta 2010
Sinopsi:

María Muñoz i Pep Ramis, directors artístics de Mal Pelo, amb la col·laboració especial de Leo Castro, han articulat un nou treball escènic, Tots els noms, en què María Muñoz continua el seu treball de recerca com a intèrpret en format de solo escènic. Tots els noms és un viatge de recerca a través dels noms que configuren un cos específic, que l’habiten i el projecten. Una reflexió sobre la designació i la confirmació pròpia a través dels noms amb textos inspirats en el llibre de Carlos Thiebaut, Historia del nombrar.

Crítica: Tots els noms

26/01/2014

Bailar las palabras

per Jordi Sora i Domenjó

Lo multidisciplinar debiera ser así: un diálogo tranquilo. Danza, texto, proyecciones y hasta andróminas ocupando la atención de la coreógrafa y bailarina María Muñoz. Pero siempre desde un discurso, a veces hecho de nombres, otras de gesto y movimiento. Un solo al que las palabras y la danza dan sentido. Y no cualquiera: el que nos constituye. Tu nombre y adjetivos. Aquello sobre lo que sustentamos identidad.

Hay tres grandes momentos de baile. Quizás quisiéramos más. Representan una pluma al viento, en caída libre, como vemos en varias ocasiones en la proyección. Es la delicadeza de lo corpóreo frente a esas palabras que determinan el significado de nuestras vidas. Con un acento: María explora en ese gesto la expresión irrenunciable de una lección aprendida con los años. No puede haber libertad sin (re)nombrar, (re)inventar, (re)hacer, (re)escribir, (re)dibujar...

Hay también tiempo para el humor en esta pieza: carcajada nerviosa por la actualidad de lo explicado; pero también porque es el reflejo de nuestras limitaciones, en una interpretación de actriz que alcanza el nivel del de la bailarina.

Y por fin, volar: porque no es de otra forma como se inunda de principio, el final de nuestras cosas. Porque cualquiera debería entender que una pieza escrita el 2010 está viva en lo contemporáneo de su corporalidad. Porque surge de la inquietud de esta gran artista; utiliza los instrumentos de su tiempo; y se presenta de manera transparente -como siempre pasa con lo sincero- a través del lenguaje universal del cuerpo: palabras que son danza.