Us atreviu a viure la Ilíada i l’Odissea com mai us les han explicades? Els integrants de Cor de Teatre (Operetta, Allegro…) ens faran viatjar amb les seves veus per alguns dels episodis més representatius i emocionants d’aquests dos poemes èpics, fundacionals de la cultura europea. Reviurem l’Olimp i els seus déus, el rapte d’Helena, la guerra de Troia, acompanyarem Ulisses en el seu perillós viatge de retorn a Ítaca, ple d’aventures. Un espectacle polifònico-teatral que és alhora un recorregut a cappella pels grans cors de la història de la música, amb peces de Purcell, Bach, Händel, Mozart, Verdi o Wagner.
D’ençà d’‘Operetta’ amb què, el 2011, el Cor de Teatre va revolucionar la música a cappella amb grans dosis d’humor i gestualitat i, més tard, l’Orquestra de Cambra de l’Empordà va ampliar l’experiment fent jugar a tota la formació amb ‘Concerto a tempo d’umore’, la música clàssica és molt més a prop del gran públic. Continua sent la banda sonora universal de tota la vida, però amb el seu savoir faire fresc, divertit i participatiu –que, malgrat el moviment, admirablement no decau en qualitat interpretativa– ha capgirat la posada en escena fent-la més atractiva a totes les edats i, alhora, difuminant les barreres entre gèneres escènics i d’accés a la cultura. Conquereix nous públics, vaja! Bravo.
El registre engendrat per Jordi Purtí i David Costa brinda, un rere l’altre (‘Allegro’, ‘Desconcerto’, etc.), aclamats espectacles bastits sobre un mateix format, però en recerca artística constant. ‘Troia, una veritable odissea!’, la darrera producció del Cor de Teatre, continua fidel a la fórmula però sorprèn amb noves dosis d’originalitat i, més enllà dels gags fortuïts dels anteriors muntatges, s’atreveix a reconstruir una història també universal: ni més ni menys que les cèlebres Ilíada i Odissea d’Homer.
Resseguim les desventures entre grecs i troians i la tornada a casa d’Ulisses a través dels episodis més coneguts. La trentena d’intèrprets –en general, més encertats a nivell vocal que actoral– despleguen les gestes acompanyats instrumentalment (i enllaunada) per les obres dels grans compositors (com Mozart, J. S. Bach, Haendel, Wagner i Verdi) i d’alguns elements d’atrezzo i escenogràfics, entre els quals destaquen uns grans tapissos que ells mateixos s’encarreguen de col·locar. Uns recursos molt efectius que, juntament amb el vestuari, les màscares, un detallat treball coreogràfic i el disseny de llums, conformen un esplèndid quadre visual que reforça el pes del gran protagonista: el voluminós grup coral, i equilibra el més clàssic amb el més contemporani.
Així doncs, a més de gaudir de la polifonia vocal i la música orquestral –deslligada de l’època, però escaient a la causa–, l’espectador pot veure amb els seus propis ulls allò que la literatura i la música podrien, en el millor dels casos, simplement evocar en el seu imaginari. Com fa el circ amb el “més difícil encara”, la música pren també nous riscos i ara no només l’escoltem (i la sentim interiorment), també es deixa veure.