Una casa a l'Est

informació obra



Direcció:
Laura Mihon
Intèrprets:
Adrià Olay, Arántzazu Ruiz, Pau Sastre, Royal Russian Ballet
Ajudantia de direcció:
Helena López
Traducció:
Elm Puig
Escenografia:
Daniel Ruiz, Kaká Gouvea
Vestuari:
Maria Comabalía
Il·luminació:
Natalia Ramos, Lluís Serra
So:
Roc Codó
Producció:
Cristina Ferrer (Tot Produccions), Col·lectiu La Santa, Teatre Tantarantana
Companyia:
Royal Russian Ballet
Sinopsi:

Monica i Florentin tornen a la casa dels seus pares per buidar-la i posar-la a la venda. Una casa d'un país estranger que amaga els records i secrets familiars. Un país de l'Est, ex comunista, on s'ha decidit treure a la llum dos milions de dossiers personals, escrits per delators i col·laboradors durant l'antic règim. La casa i els dossiers acabaran submergint als germans en un viatge de tornada als seus orígens per descobrir la història de la seva família i de tot un país. I tu, obriries la carpreta que conté els secrets de la teva vida?

Monica i Florentin, fills d'emigrats d'aquest país, criats a Occident, tornen a allà per buidar la casa que els seus pares han decidit posar a la venda. Aquest viatge desperta en Monica el desig d'investigar el passat de la seva família, del qual gairebé no s'ha parlat a casa, i que la dictadura ha omplert de silencis i tabús. Escenes del passat i present de la família se succeeixen a la casa, i s'entrecreuen amb breus històries que un arxiver desenterra d'entre els milers de dossiers.

Una casa a l'Est parla de la Història amb majúscules a partir d'històries personals. Ens endinsa en una visió de la política des d'allò íntim, en una reflexió sobre la identitat i la necessitat de conèixer les pròpies arrels per entendre's a un mateix i entendre el nostre present. L'obra està inspirada en la dictadura de Romania, país d'origen de l'autora, i en les històries reals i testimonis de la seva pròpia família, així com en la seva experiència com a persona d'origen romanès que s'ha criat al nostre país.

Crítica: Una casa a l'Est

25/01/2017

La Santa ens fica amb rigor i eficàcia entre els arxius secrets de les dictadures que espien les vides dels altres

per Ramon Oliver

Recordeu aquella estupenda i oscartizada pel·lícula que portava com a títol  “La vida dels altres”, i que ens explicava de quina forma els terribles tentacles de la Stasi sabien com ficar-se fins i tot entre els llençols del teu dormitori per tal de tenir vigilades inclòs les teves paraules més íntimes ? La dramaturga i directora Laura Mihon, posa aquell magnífic film com  un bon exemple de les obres de ficció que millor han sabut apropar-se a la realitat de les dictadures comunistes . I afegeix tot seguit que segons la seva impressió , encara ni s’ha parlat prou sobre el que van significar aquells règims, ni s’ha produït prou obra creativa sobre els seus efectes. I aquestes efectes  - d’altra  banda, com passa amb totes les dictadures siguin del signe que siguin; no em feu parlar que encara acabaríem entrant en latituds molt més properes- no desapareixen pas de forma immediata amb la desaparició del règim opressor.  De fet, un dels grans èxits a títol pòstum d’aquesta mena de règims, consisteix precisament en deixar marques que perviuen varies generacions. Prenguem com exemple una altra pel·lícula excepcional citada per la mateixa Mihon a l’hora de presentar el seu espectacle, aquella “4 mesos, 3 setmanes, 2 dies” dirigida a Romania - al país natal de Mihon - per Cristian Mungiu i situada en els dies de la dictadura de Ceaucescu. El mateix Mungiu acaba d’estrenar fa poques setmanes una altra obra molt notable que lamentablement ha passat desaparcebuda per la nostra cartellera , que porta com a títol “Los exámenes “, que està ambientada als nostres dies, i en la que el pes feixuc del legat Ceacescu es fa evident un i altre cop, encara que el nom del dictador no sigui mai esmentat .

I és que el gran triomf d’aquesta mena de dictadures, siguin del signe que siguin, més enllà de la seva capacitat per organitzar judicis sumaríssims i  alliçonadores execucions que mantinguin a ratlla els opositors, censurar tot allò que pugui ser censurat i re escriure la realitat al seu gust , consisteix en ficar-se en la vida dels altres per sotmetre-la a estricta vigilància, convertint cada ciutadà en possible delator del seu veí o fins i tot del seu propi germà, i aconseguint que la por i el silenci acabin sent assumits com la cosa més quotidiana del món, i l’únic sistema de vida possible. I de totes les coses terribles que provoquen les dictadures, potser aquesta sigui la més terrible de totes.

Quelcom que queda en evidència al llarg d’un espectacle amb el qual el Col·lectiu La Santa aconsegueix superar les irregularitats de l’ambiciós però una mica massa dispers “Quan acabi la nit”, i construir una proposta notablement sòlida malgrat les seves puntuals mancances.

Mihon i La Santa  ens fiquen en aquesta casa de l’est que cal desfer per posar-la a la venda (quelcom també ben carregat de simbolisme)  en companya de tres personatges força  representatius de les diferents postures que acostumen a provocar aquesta mena de coses. D’una banda, tenim els fills que han vingut a buidar la casa dels pares. El noi, decidit a acabar  quan abans millor la tasca, llançar a les escombraries bagatges feixucs que no són altra cosa que una pesada càrrega, i donar-li per sempre més l’esquena a aquest país trist i llunyà on es troben els seus ancestres , però del que no en vol sentir a parlar mai més. La noia, per contra, fascinada pels secrets i records que s’amaguen  entre aquestes parets, i decidida a preservar una memòria històrica domèstica que d’una o altra manera , està definint la seva pròpia història. I per últim, tenim al arxiver anònim que s’ha acostumat a viure la seva existència a traves de la vida dels altres: la vida amagada en milers i milers d’informes sobre milers i milers de persones que han estat sota sospita en un o altre moment. Persones com ara els mateixos pares del noi i la noia que ara estan liquidant la casa familiar.

Mihon i La Santa fiquen la seva proposta en un efectiu espai escènic en el qual els prestatges del gran arxiu general serveixen  també  com a prestatges d’aquesta casa de l’est : un cop més , la Història i la història es presenten com a realitats del tot inseparables. I fan que la tafaneria d’aquest arxiver  amb ànima de servidor passiu lliurat a una peculiar forma de “voyeurisme”, es materialitzi en les diverses històries i personatges que venen a irrompre també puntualment a l’escenari. Una idea eficaç que potser no acaba d’estar ben resolta ( aquests apèndix tenen una entitat dispar, i el canvi constant de personatge requeriria un treball actoral més profund) , però que contribueix decididament a remarcar les intencions d’aquest ben interessant espectacle. 


Trivial