I si poguéssiu entrar en una pel·lícula, passejar-vos-hi i, més i tot, interpretar durant una estona un dels papers? Una cosa semblant és el que us proposa la instal·lació interactiva que, per parlar-vos d’economies i ecosistemes urbans, ens planteja el col·lectiu teatral alemany Rimini Protokoll. Ells, que des de l’any 2000 expandeixen els límits del teatre, han creat una experiència que té tant d’exposició com de muntatge escènic. Com a protagonistes, les ciutats, aquestes grans aglomeracions on es calcula que l’any 2050 ja hi viurà el 68 per cent de la població mundial. La indústria ha desaparegut d’aquestes grans urbs, on els serveis, majoritàriament de caràcter digital, i l’especulació immobiliària són avui les fonts principals de riquesa. Les ciutats són, també, l’escenari ideal per reflexionar sobre els extrems de la societat. Quina és la densitat màxima de població tolerable en un centre urbà? Quin és el grau màxim de desigualtat que podem suportar? Com aconseguim viure com una comunitat? Durant la visita a aquesta instal·lació, adoptareu diferents papers: un nen, un advocat especialitzat en tecnologia i el sector digital, una jove dona sense llar, un professor universitari i un treballador o treballadora de l’economia submergida... I és que, aquí, cada visitant és un actor per a la resta i està convidat a intercanviar-se els rols, a adquirir una experiència inesperada o a viure en primera persona una biografia aliena.
Si en un teatre el públic resta assegut mentre l’acció transcorre davant dels seus ulls i en una exposició es desplaça per veure unes obres penjades a la paret, en aquesta experiència es combinen totes dues formes de participació i, mentre uns espectadors visiten l’espai de manera individual i adopten un paper actiu fent servir una tauleta portàtil, d’altres entren en grup i veuen la resta de visitants com si fossin actors. Tothom, però, s’observa mútuament i descobrirà en fer-ho com les diverses posicions depenen l’una de l’altra i quin és el grau de llibertat d’acció que té cadascun.
Han imaginat aquesta barreja d’exposició artística i performance Helgard Haug, Stefan Kaegi i Daniel Wetzel, els creadors del col·lectiu Rimini Protokoll, que aquest cop col·laboren amb l’escenògraf Dominic Huber. Sempre fascinats per les noves tecnologies i la globalització, parlen de realitats quotidianes, treballen amb persones expertes i porten el teatre molt més enllà dels murs que el limiten. És així com han obtingut premis tan destacats com un Lleó d’Argent a la Biennal de Venècia de l’any 2011.
Berlin-based trio Rimini Protokoll (Helgard Haug, Stephan Kaegi and Daniel Wetzel) team up with Zurich-based scenographer Dominic Huber to invite us into a model city that blends recorded real-life experiences with immersive theatre adapted to the Covid-era.
The installation Urban Nature folds around itself, occupying just one half of the top exhibition floor of the CCCB. It offers a conveyor belt of narratives, each strictly eight-minutes long, that offer perspectives on the present and future of the post-Covid city. But while the stories are local, the landscape feels remote from Barcelona. It seems like a generic place in transition; a waiting room, or a series of waiting rooms.
The intention, in line with the troupe’s previous projects, is that the public help bring the piece together – a challenge, still, because of the necessity of social distancing, masks and the limited number of members of each group of visitors.
As such, the frustrations remain: the interconnected space encourages stories to intertwine, though never quite relate. The shifting perspectives (huge fountain, small buildings, high and low seating) evoke displacement, as do the strange silent avatars (members of another group of exhibition visitors), who must dutifully follow instructions given over sanitised headphones.
Last seen in Barcelona in 2017 in the group exhibition After the End of the World, since 2000 Rimini Protokoll have worked with interactive theatre events that seek to represent the entire ecosystem of urban life. Among similar projects, 100% City or a variety of audio walks in cities, from Berlin to Santiago de Chile (but not between!), provide group or individualised experiences that reconnect city dwellers with each other and their histories. Urban Nature combines elements of the two, yet is missing the intimacy of the latter and the group dynamic of the former. As restrictions ease, however, the experience will evolve...