Urban nature. Rimini Protokoll

informació obra



Sinopsi:

I si poguéssiu entrar en una pel·lícula, passejar-vos-hi i, més i tot, interpretar durant una estona un dels papers? Una cosa semblant és el que us proposa la instal·lació interactiva que, per parlar-vos d’economies i ecosistemes urbans, ens planteja el col·lectiu teatral alemany Rimini Protokoll. Ells, que des de l’any 2000 expandeixen els límits del teatre, han creat una experiència que té tant d’exposició com de muntatge escènic. Com a protagonistes, les ciutats, aquestes grans aglomeracions on es calcula que l’any 2050 ja hi viurà el 68 per cent de la població mundial. La indústria ha desaparegut d’aquestes grans urbs, on els serveis, majoritàriament de caràcter digital, i l’especulació immobiliària són avui les fonts principals de riquesa. Les ciutats són, també, l’escenari ideal per reflexionar sobre els extrems de la societat. Quina és la densitat màxima de població tolerable en un centre urbà? Quin és el grau màxim de desigualtat que podem suportar? Com aconseguim viure com una comunitat? Durant la visita a aquesta instal·lació, adoptareu diferents papers: un nen, un advocat especialitzat en tecnologia i el sector digital, una jove dona sense llar, un professor universitari i un treballador o treballadora de l’economia submergida... I és que, aquí, cada visitant és un actor per a la resta i està convidat a intercanviar-se els rols, a adquirir una experiència inesperada o a viure en primera persona una biografia aliena.

Si en un teatre el públic resta assegut mentre l’acció transcorre davant dels seus ulls i en una exposició es desplaça per veure unes obres penjades a la paret, en aquesta experiència es combinen totes dues formes de participació i, mentre uns espectadors visiten l’espai de manera individual i adopten un paper actiu fent servir una tauleta portàtil, d’altres entren en grup i veuen la resta de visitants com si fossin actors. Tothom, però, s’observa mútuament i descobrirà en fer-ho com les diverses posicions depenen l’una de l’altra i quin és el grau de llibertat d’acció que té cadascun.   

Han imaginat aquesta barreja d’exposició artística i performance Helgard Haug, Stefan Kaegi i Daniel Wetzel, els creadors del col·lectiu Rimini Protokoll, que aquest cop col·laboren amb l’escenògraf Dominic Huber. Sempre fascinats per les noves tecnologies i la globalització, parlen de realitats quotidianes, treballen amb persones expertes i porten el teatre molt més enllà dels murs que el limiten. És així com han obtingut premis tan destacats com un Lleó d’Argent a la Biennal de Venècia de l’any 2011.

Crítica: Urban nature. Rimini Protokoll

05/07/2021

La ciutat en miniatura

per Andreu Sotorra

No és ben bé una exposició, però ho podria ser. No és ben bé una obra de teatre, però també ho podria ser. No és ben bé una performance, però igualment ho podria ser. Per això, segurament, el programa del Grec 2021 qualifica «Urban Nature» com una proposta d'«Escena híbrida» —agafa't fort i treu-ne l'entrellat!— en la qual els espectadors, visitants o usuaris —segons com es vulguin autoqualificar ells mateixos— es converteixen en protagonistes del recorregut que durant una hora es fa per una mena de ciutat en miniatura amb càpsules de vuit minuts cadascuna que acaben donant una visió del què és i el que representa viure i sentir en aquest període tan convuls del primer quart del segle XXI.

Època de canvi, potser sí. Però no tant. Cent anys enrere, la societat global també va viure un revulsiu similar: pandèmies, guerres, atur, pobresa, violència, delinqüència... I sempre, sempre, hi ha hagut elits enriquides que n'han tret profit. Abans, els terratinents o grans propietaris. Ara, els grans inversors o, sense anar més lluny, les farmacèutiques. Només cal donar un cop d'ull als gràfics borsaris.

Si fa cent anys, les riqueses i les fallides viatjaven en forma de bons del tresor i accions fantasma, ara viatgen al voltant d'una taula d'un assessor d'inversions o d'una pantalla virtual plena de possibilitats per jugar a la ruleta de la fortuna.

Si fa cent anys, la migració interior va abandonar el món rural a la recerca dels avantatges de l'urbà, ara una part del món urbà fuig a la recerca del món rural.

I així, multitud de comparacions que el col·lectiu Rimini Protokoll, d'origen alemany, presenta als grups de visitants, des de la introducció amb una sèrie de preguntes per respondre's interiorment, a l'entrada en una barra de bar, o la plaça d'una font amb bancs amb un doll que pot ser més alt o més baix segons el nivell de les pretensions de cadascú, la sala compartida d'un alberg d'acollida on els visitants poden tastar la sensació de jaure en una llitera, la visita a vol d'ocell d'una ciutat de gratacels en miniatura, la reunió en una taula d'un/una executiu/iva d'smart city, la pista de tenis amb les pilotes a cops de raqueta per jugar a la sort, la sala de treballs manuals d'un centre penitenciari i l'explotació laboral que hi funciona acceptada per tothom, la casa convertida en conreu de marihuana perquè surtin els comptes domèstics de fi de mes...

Cada càpsula té un complement audiovisual en el qual es relaciona el moment present dels visitants amb el moment present dels visitants que han fet el mateix recorregut abans. I cada grup que fa el recorregut —generalment en franges temporals de quinze o vint minuts de diferència— té un voluntari sisplau per força al qual se li atorga una tablet perquè segueixi les instruccions que se li donen per via auriculars —pandèmia desinfectada— i perquè vagi enregistrant a la vegada la seqüència que veurà immediatament un altre grup posterior.

Que l'experiència d'«Urban Nature» s'hagi situat al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) no és gens estrany. Primer perquè l'any 2017, Rimini Protokoll ja va col·laborar en l'exposició del CCCB, «Després de la fi del món», i després perquè el recorregut de la sala on s'ha ubicat la instal·lació —la 3a planta del centre— permet que l'estructura escenogràfica sigui prou àmplia i al final facilita que, per mitjà d'unes finestrelles del passadís de sortida, es vegin els espais que s'han recorregut des dels ulls de “darrere de l'escenari” o, dit d'una altra manera, des dels ulls dels creadors, instal·ladors i escenògrafs que han participat en la seva creació.

Amb «Urban Nature», aquesta vegada el col·lectiu de creadors multidisciplinars de Rimini Protokoll han anat una mica més enllà. No abandonen la reflexió al voltant dels mals que la humanitat infligeix en la natura, l'ús i abús del recurs de l'aigua, el flagell a dinamitar el dret a un habitatge digne, el conformisme a l'explotació de noves economies ultracapitalistes, la pèrdua del dret digne al treball o les desigualtats entre barris en una mateixa ciutat —ara mateix Barcelona ha analitzat el desnivell existent entre el barri de Tres Torres i el de Ciutat Meridiana, de 40.000 € de renda mitjana a 10.000 €.

Aquesta vegada, Rimini Protokoll refusiona la implicació dels visitants i la seva interacció i, potser sense proposar-s'ho, amb l'excusa de l'esmentada qualificació d'«escena híbrida», està avisant també de quin és el futur del model expositiu, a vegades excessivament passiu, engolit per la multidifusió de les xarxes i només presencialment recuperable amb l'actitud activa que «Urban Nature» imposa sisplau per força als que s'hi acosten. (...)