Urban nature. Rimini Protokoll

informació obra



Sinopsi:

I si poguéssiu entrar en una pel·lícula, passejar-vos-hi i, més i tot, interpretar durant una estona un dels papers? Una cosa semblant és el que us proposa la instal·lació interactiva que, per parlar-vos d’economies i ecosistemes urbans, ens planteja el col·lectiu teatral alemany Rimini Protokoll. Ells, que des de l’any 2000 expandeixen els límits del teatre, han creat una experiència que té tant d’exposició com de muntatge escènic. Com a protagonistes, les ciutats, aquestes grans aglomeracions on es calcula que l’any 2050 ja hi viurà el 68 per cent de la població mundial. La indústria ha desaparegut d’aquestes grans urbs, on els serveis, majoritàriament de caràcter digital, i l’especulació immobiliària són avui les fonts principals de riquesa. Les ciutats són, també, l’escenari ideal per reflexionar sobre els extrems de la societat. Quina és la densitat màxima de població tolerable en un centre urbà? Quin és el grau màxim de desigualtat que podem suportar? Com aconseguim viure com una comunitat? Durant la visita a aquesta instal·lació, adoptareu diferents papers: un nen, un advocat especialitzat en tecnologia i el sector digital, una jove dona sense llar, un professor universitari i un treballador o treballadora de l’economia submergida... I és que, aquí, cada visitant és un actor per a la resta i està convidat a intercanviar-se els rols, a adquirir una experiència inesperada o a viure en primera persona una biografia aliena.

Si en un teatre el públic resta assegut mentre l’acció transcorre davant dels seus ulls i en una exposició es desplaça per veure unes obres penjades a la paret, en aquesta experiència es combinen totes dues formes de participació i, mentre uns espectadors visiten l’espai de manera individual i adopten un paper actiu fent servir una tauleta portàtil, d’altres entren en grup i veuen la resta de visitants com si fossin actors. Tothom, però, s’observa mútuament i descobrirà en fer-ho com les diverses posicions depenen l’una de l’altra i quin és el grau de llibertat d’acció que té cadascun.   

Han imaginat aquesta barreja d’exposició artística i performance Helgard Haug, Stefan Kaegi i Daniel Wetzel, els creadors del col·lectiu Rimini Protokoll, que aquest cop col·laboren amb l’escenògraf Dominic Huber. Sempre fascinats per les noves tecnologies i la globalització, parlen de realitats quotidianes, treballen amb persones expertes i porten el teatre molt més enllà dels murs que el limiten. És així com han obtingut premis tan destacats com un Lleó d’Argent a la Biennal de Venècia de l’any 2011.

Crítica: Urban nature. Rimini Protokoll

22/09/2021

Visita Inmersiva a una ciutat

per Ferran Baile


A camí entre una exposició itinerant interactiva, una obra de teatre actuada pels propis espectadors y una performance, Urban nature, és una proposta d´escena híbrida (segons ho qualifica el programa del Grec 2021). Els visitants es converteixen en públic visitant contemplatiu o usuari actiu, a voluntat. Els primers des del pur espectador i els altres proveïts d´una tablet portàtil i auriculars seguint les instruccions d´un guia (diferent per cada usuari), seguint un itinerari i coincidint i participant en petites accions interactives amb els espectadors passius.

Transitem per una ciutat a vista de vol d´ocell, sobre maquetes en miniatura, i per diversos espais reals, introduïts per vídeos que ens apropen a les cares diverses, algunes poc conegudes, d´una gran ciutat. Juguem a especular dins una oficina de grans inversors en l’últim pis d´un gratacel, a aconseguir bons beneficis jugant amb el treball mal pagat realitzat pels presos dins les presons, visitem i participem d´un alberg ple de lliteres pels desheretats...son diferents espais que se´ns obren vivencials per un temps de deu minuts. Dins cada ciutat i comú a totes elles, hi ha una coexistència d´una multiplicitat de realitats aparentment irreconciliables dins d´un mateix territori i s´obre un ventall de possibles relacions capaces de posar en qüestió tota frontera de classe o d´extracció social. La ciutat batega de formes molt diverses segons les classes socials i les situacions legals dels seus ciutadans     

El col·lectiu Rimini Protkoll es una companyia de teatre integrada per Helgard Haug, Stephan Kaegi i Daniel Wetzel, que practica un teatre experimental-documental immersiu. Col·laborant amb l´escenògraf Dominic Huber, creen un seguit d´instal·lacions experimentant en el terreny de la post-dramatúrgia., combinant llenguatges i disciplines i abordant temes socials controvertits i d´actualitat. Al llarg de vint anys han mostrat els seus treballs als cinc continents, aconseguint nombrosos premis i reconeixements.

El 2017, en el marc de l´exposició, Després de la fi del món, el CCCB i Rimini Protokoll van coproduir win> <win, una instal·lació interactiva que analitzava la capacitat de les meduses per a sobreviure en circumstàncies naturals cada vegada més desafiants en un planeta on la mortalitat planeja sobre la nostra pròpia espècie. Amb Urban natur, el CCCB produeix un dels projectes més ambiciosos de la companyia fins ara, una proposta que comporta un ambiciós canvi d´escala, replanteja la interacció del públic i l´us digital en espais museístics, ressalta el costat més performatiu de les exposicions i enllaça amb el llarg compromís del centre amb la reflexió sobre els desafiaments i possibilitats de l´espai urbà.. Que l´espectador traspassi la instal·lació i la visqui...i des d´aquesta vivència sigui una eina de reflexió.

Entre nosaltres qui més s´apropa al treball de la companyia alemanya és el sempre interessant Roger Bernat (Domini públic-Teatre Lliure-2008, Pura coincidència-Temporada alta-Girona 2009, La consagració de la primavera-Teatro Milagro-México 2010, Numax-Fagor plus-Brusseles 2014-Hiroshima-2015, We need to talk-Temporada alta-Girona 2015, -Uti at abuti-La Pedrera 2015, Flam-CCCB 2018, Sodoma-Grec 2020), www.rogerbernat.info

Per saber-ne més consulteu les webs de www.rimini-protokoll.de i www.cccb.org