V7: L'art de silenciar

informació obra



Direcció:
Susanna Barranco
Sinopsi:

V7: l’art de silenciar és una peça teatral a partir d’una investigació sobre la por i sobre la llibertat d’expressió. L’espectacle porta profundament inscrita la tensió i debat que comporta la censura i la autocensura com a idees de control del lliure pensament i de la lliure expressió. Quins son els límits? Perquè censurem? Què acceptem de la divergència?

L’espectacle mostra dos personatges que es troben en un únic espai escènic on representen un diàleg etern i reflexiu. Per una banda, la Puta, com a símbol de la perversió i la submissió de la dona i com a personatge que qüestiona el sistema patriarcal que imposa unes lleis de control, i el Censor, que incitarà a la Puta a explicar la seva història, exposar-se, sentir…

Crítica: V7: L'art de silenciar

26/10/2024

Provocar per denunciar

per Pep Vila

No podria fer.ho de millor manera aquesta gran lluitadora (Susana Barranco), sempre creadora d'espectacles transgressors que mouen les articulacions del espectador, sorprès al principi i dubitatiu a l'hora de posar.se al seu costat (per la forma cóm ho expressa, segurament massa agosarada per alguns), pero que ho acabarà fent, per què se sent interpel.lat, i s'entregarà sense pensar-ho en una comunió autora/intèrpret-públic realment catàrtica.

“V7: l'art de silenciar” (un títol acurat, bonic) diu les coses clares i amb majúscules. I això podria molestar a més d'un, sobretot a qui l'ha censurat en alguns ocasions. Però Barranco deixa clar que no es dirigeix a ningú en concret (malgrat que ella ha rebut en primera persona) sino ho fa en general cap a la societat, on gairebé tot es censura, fins i tot la tristor (sempre sortim contents a les xarxes), i tots ens acabem autocensurant per molts motius. Per això, Barranco tira pel dret, reconeix que la prohibició a què ha estat objecte l'ha obligat a tallar, a autocensurar.se i en conseqüència, d'alguna manera, a prostituir.se i a tallar, per exemple, alguns moments del seu documental “Breathe”, on parlava de les vivències de les dones a la presó de Can Brians. Tallar per què algú li ho va recomanar.

I per això apareix en escena comu una prostituta, que va responent a les preguntes d'un censor a qui només sentirem la veu (Juan Navarro). I és aleshores quan ella interpel.la al públic: “m'ha passat a mí, però també a tots vosaltres”.

L'espectacle té una primera part sexualemnt agosarada que busca conscientment la incomoditat i proposar.li al públic si tot allò que està veient ho censuraría o no, com ara la famosa seqüència de la mantega a “El último tango en París”, que va acabar amb la vida artística de Maria Schneider, que no sabia què és el que li faria Marlon Brando i Bernardo Bertolucci; o l'escena de la masturbació femenina de “El silencio” d'Ingmar Bergman; o l'escatològica escena de Divine a la pel.lícula “Pink Flamingos”.

La provocació sexual inicial provoca molta tensió i donarà pas a una segona part on es qüestiona la veritat, la mentida, es reivindicarà el plaer sexual de la dona i es denunciarà la seva submissió, apel.lant també pel lliure pensament i la llibertat d'expressió. Es en aquells moments on la Barranco ho treu tot, una autèntica vomitada: la ràbia per haver estat una de les víctimes de la censura, una ràbia que es manifestarà al escenari de forma salvatge i que acabarà de forma catàrtica i brillant, amb el públic rendit.

Es aquest un treball molt complicat i incòmode que l'autora treu amb nota: aconsegueix transmetre totes les emocions per les quals passa, no solament quant a text sino quant a performance. L'espectacle ja s'ha vist en diferents punts d'Espanya, ha arribat només per uns dies a l'Antic Teatre de Barcelona, però el pròxim mes de juny es podrà veure a l'Espai Brossa. Per cert: si aneu a veure'l i us col.loqueu en primera fila....no, no diré més.