Altsasu

El poble navarrès d'Altsasu va ser l'escenari dels fets que relata aquest muntatge, una baralla a les portes del bar Koxka en la qual, ara fa gairebé set anys, es van veure implicats dos agents de la Guàrdia Civil i les seves parelles i alguns veïns de la localitat. Un agent va acabar amb un turmell trencat i dues persones van ser detingudes. La investigació seguia el seu curs quan el Colectivo de Víctimas del Terrorismo en el País Vasco va demanar a l'Audiència Nacional que el cas fos considerat delicte de terrorisme, amb tot el que això implica per als acusats. Transcripcions de declaracions dels protagonistes dels fets durant el judici, retalls de premsa i continguts apareguts a les xarxes socials serveixen per donar forma a un relat que s'aproxima als fets des de la ficció i sense prendre-hi partit, però d'una manera rigorosa i honesta.

El muntatge neix del projecte Cicatrizar del Nuevo Teatro Fronterizo de José Sanchís Sinisterra i Carlos José Reyes, que reclama un paper per a l'escena en la superació de conflictes i en la reflexió sobre el passat recent. Seguint aquesta línia, que reivindica el dret a la memòria i l'ús de la història en els projectes escènics, María Goiricelaya i la companyia La Dramática Errante han triat el cas Altsasu, tant per tal de preguntar-se per l'abús de l’ús del terme terrorisme com per buscar una cicatrització col·lectiva i no traumàtica del dolor generat per aquest cas. La Dramática Errante és una companyia creada per Ane Pikaza i María Goiricelaya, actuals directores del Festival de Teatre d'Olite, per desenvolupar projectes escènics que fomentin la reflexió i la millora social.

Una producció de La Dramática Errante.

Crítica: Altsasu

10/09/2023

Lágrimas, rabia y mucha emoción

(…)

El montaje cuenta la historia de ambos lados, la de los jóvenes encarcelados y también la de los dos guardias civiles. Dos versiones dispares como acostumbra a pasar, pero lo que pone de manifiesto en diversas ocasiones la pieza son los desajustes entre lo que se declaró y lo que luego reflejaron los guardias civiles, compañeros de las supuestas víctimas, en sus atestados.

Altsasu opta por la narratividad en escenas a ritmo frenético, donde los cuatro intérpretes se desdoblan en dos y tres personajes para abarcar a todas las víctimas del caso, a los abogados e incluso al juez. Es un lujo poder discernir perfectamente y ver las diferencias, las singularidades y los tonos de cada uno de los personajes y eso sólo se consigue con 4 actores polifacéticos, aunque hasta hoy fueran unos completos desconocidos: Nagore González, Egoitz Sánchez, Aitor Borobia y Ane Pikaza, pero que hicieron levantar a toda la platea del Teatre Ateneu de Tàrrega.

Es uno de esos montajes que si parpadeas te pierdes algo. Aún así, y fuera de los cambios de vestuario, a los que obligan los personajes, la escenografía es muy sencilla pero efectiva. Son, en este caso, las palabras las que traspasan el escenario y van directamente a la consciencia de cada uno, y en más de una ocasión al corazón.

Emoción a raudales en la platea, que de represión estatal también nos suena de algo en Catalunya y sobre todo cuando uno de los bandos no respeta las reglas del juego y pervierte la mal llamada justicia por honrar siglas o un sombrero.

Altsasu tiene una fama merecida porque cumple con creces las expectativas depositadas. Eso sí, a la salida con tantas emociones y rabia acumulada te pondrías a quemarlo todo, porque una vez más queda claro que todo está podrido.