Bruels

informació obra



Direcció:
Oriol Morales i Pujolar
Intèrprets:
Rebecca Alabert, Joan Marmaneu, Juan Pablo Mazorra, Iona Balcells, Marià Llop
Escenografia:
Ona Grau
Il·luminació:
Ona Grau
Vestuari:
Ona Grau
Vídeo:
Aleix Plana
Producció:
Aina Gomis
Sinopsi:

Hi ha una llegenda a l'Empordà amb molts anys d'història que explica què li va passar a un home que, per no haver de repartir la collita amb els seus veïns en un any de fam, va carregar el carro amb el seu gra per anar-se'n a un altre poble. Però en passar pels aiguamolls de la zona, carro, bous i càrrega van quedar atrapats al fang fins a enfonsar-se i desaparèixer entre els brams estremidors de les bèsties. La companyia La Llarga no us explicarà la història, però sí que us parlarà dels bruels que proferien aquells animals i de la seva similitud amb el cant nocturn del bitò, un ocell que nia als aiguamolls i que, tot i ser de grans dimensions, gairebé no es deixa veure. Com els bous de la llegenda, el mascle del bitó profereix uns bruels igualment esgarrifosos en arribar l'època del zel. Dels bruels, però dels que cadascun de nosaltres sentim a les nits i ens fan regirar al llit, ens parla aquest muntatge, i també de les paraules que no hem dit i de les que oblidem, de germans que pateixen per un pare amb demència prematura, d'homes morts i de gent que es passeja per la Lluna, de dones que ho saben tot i no diuen res... Tot, utilitzant recursos tecnològics que, en un món en què la tecnologia és omnipresent, volen esdevenir la base d'un llenguatge comú.

És la proposta d'una companyia que, des que el 2016 es va instal·lar a Catalunya, ha anat incorporant nous integrants (entre els quals Oriol Morales i Pujolar), però també nous llenguatges escènics que van del bufó al contacontes passant pel radioteatre. És així que han produït espectacles com Dalí ha mort o Llançament, entre d'altres. El passat 2018 van obtenir el premi Adrià Gual, amb el qual l'Institut del Teatre impulsa projectes d'escenificació que combinin qualitat, professionalitat i creativitat. A més d'una dotació econòmica, el premi inclou la possibilitat que l'espectacle guanyador es posi en escena com a part de la programació del Grec Festival de Barcelona.


Crítica: Bruels

28/07/2019

Historias de silencios destapados

per Elisa Díez

(...)

Una escenografía vestida de blanco impoluto que no presagia lo que está a punto de suceder. El Empordà y todos sus pueblos no se escapa de la historias escabrosas y más si tiramos la mirada atrás y nos trasladamos a la época de la Guerra Civil y postguerra. Expropiaciones de casas, inmigración y un buen número de secretos que se irán desgranando poco a poco a lo largo de la trama.

Rebecca, Iona, Joan y Juan Pablo rescatan sus memorias infantiles (relación con sus progenitores y afán por descubrir), se hacen preguntas (muchas se quedarán sin respuesta) y hacen un ejercicio que no todos hemos sido capaces de hacer, querer entender el ahora preguntándose por el ayer. Aquellas historias que no nos explicaron, que muchas abuel@s se llevaron a la tumba, aquello que no se podía contar y que aún hoy sigue en silencio.

(...)

La escenografía de Ona Grau se complementa a la perfección con las proyecciones de vídeo de una especie de Stop Motion singular en directo que hace que las palabras y los hechos de antaño cobren inesperadamente vida. Los espectadores somos una especie de voyagers de estas historias que han pasado tanto tiempo ocultas.

(...)