Caïm i Abel no és la història de dos germans. No hi ha bons i dolents. És la història de dues famílies. Una viu en un costat de la tanca -tan semblant a la nostra- i l'altra viu quilòmetres enllà, no sabem on. Caïm i Abel parla de supervivents. Dues generacions, dues maneres d'entendre la realitat.
En pocs anys, dels vuitanta fins avui, el món s'ha precipitat cap a una vida global, el capitalisme ens ha inserit un grapat de necessitats que no existeixen i nosaltres carregats a l'esquena de la millor Europa (o del millor occident) hem decidit què és el que està bé i què no per a la resta del món. Més enllà de la tanca no sabem què, potser no ens fa por, però preferim ignorar-ho, en aquest costat de la tanca el món no és tal i com l'hem imaginat.
Premi de la Crítica 2016 categoria actor de repartiment (Lluís Villanueva).
He sortit del teatre tan impressionada que, abans de començar, he volgut repassar l'historial d'en Marc Artigau (autor, director, dramaturg, escriptor, poeta) fins arribar a aquest magnífic tros de història que és Caïm i Abel. He trobat més premis que obres! Ha intervingut com a dramaturg a peces ja existents com El Petit Príncep, Molt de soroll per no res, L'orfe del clan dels Zhao...
Bé, centrem-nos amb Caïm i Abel, la primera obra pròpia que, a la vegada, dirigeix. Ha tardat dos anys en escriure-la, "m'he buidat!", va dir. A nivell personal, després de les diverses insinuacions que havia sentit sobre una possible comparació amb Incendis, ara diré una irreverència: quan va acabar la primera part, la meva eufòria era tal que vaig pensar que la seva literatura era molt superior a la de Mouawad. Per evitar que algú em condemni per sempre, matisaré.
Mouawad explica a la seva trilogia un viatge als seus orígens que desconeixia perquè de petit, va marxar fugint de la guerra. I denuncia de manera brillant, colpidora i tocant molt la fibra els horrors de la Guerra. Caïm i Abel seria una història del mateix gènere però en clau catalana, amb referents nostres i amb un sentit de l'humor impagable que no te l'imagines en una narració com aquesta. Humor normal i negre, sempre finíssim, meravellós. També hi ha la declaració d'amor més bonica que he sentit mai (si, no se m'ha declarat gaire gent, però he anat força al teatre...) I la música! Hi ha un tema de Raphael, un de Jimmy Fontana... Tot el plantejament és rotundament original i la interpretació -tots fan varis papers- impecable.
Artigau, sent ateu -ens ho va dir a la presentació- s'inspira en el llibre Eclesiastès, del que extrau frases que es van repetint a l'espectacle: Una generació se'n va, una altra ve, però la terra es manté sempre. El sol surt, el sol es pon, anhelant d'arribar al lloc d'on tornarà a sortir. Allò que ha passat tornarà a passar, allò que s'ha fet, tornarà a fer-se... El nucli de la història és la repetició. De quina manera la raça humana tornem i tornem a cometre els mateixos errors.
Per explicar-la, se centra en dues etapes: l'any 1992 i l'actualitat. Primer al món rural i després a la ciutat. Caïm i Abel travessa aquests dos mons parlant de la misèria, la solitud, l'abús a les dones, la gana, el dret legítim de buscar-se la vida a altres mons perquè el teu, sense que en tinguis cap culpa, no et dona res o et maltracta. Parla dels mafiosos, que seguen vides després de cobrar un munt de diners per ajudar-los a fugir... I dels horrors de la Guerra, és clar. I del perill que significa aconseguir una arma fàcilment i en temps de pau, i de la poca importància que encara tenen segons quins morts per als poderosos. També parla de l'amor, de la família, de la sensibilitat. I ho fa amb eines del nostre món, amb el facebook, les xarxes socials, el karaoke...
Un relat intens que t'atrapa paraula per paraula a la primera part, de viatge cap a una segona que tanca la història 25 anys més tard, pels camins de l' Eclesiastès. Que ens posa el mirall al davant perquè observem els nostres errors. I que, com que ens va assegurar que era ateu, penso que l'Artigau no ens està dient que no hi ha res a fer. El mon es repeteix perquè l'home, el de casa, el del carrer, l'anònim, nosaltres, encara no en som protagonistes. Pensem-hi. O continuarem repetint pels segles dels segles... si no ens eliminen abans.