Potser no ho heu pensat mai, però la paraula neteja té, des dels temps del nazisme, una connotació sinistra. Les neteges ètniques, les operacions policials destinades a "netejar" una zona de delinqüents... Aquestes expressions prenen una nova dimensió amb la crisi que afecta Grècia i que ha propiciat l'aparició d'una gran pressió contra la comunitat immigrant. Aquesta comunitat que alguns voldrien "netejar", i en concret les dones immigrants, s'ha fet càrrec de netejar Grècia, aquest cop en el sentit més literal. I, ara, són elles les que pugen a l'escenari per explicar les seves històries i oferir-nos la visió que tenen del país que les ha acollit. Una dona filipina, una soprano de Moldàvia, una albanesa, una sud-africana casada amb un grec i una dona búlgara ens conviden a compartir les seves experiències i ens mostren els canvis radicals que ha experimentat el món del treball a Grècia en els últims anys. Sí, potser el missatge de fons no és amable, però es transmet a cop d'enginy i bon humor, aconseguint fer divertides les situacions més dures.
Anestis Azas i Prodromos Tsinikoris són autors de peces com ara Telemachus ‐ Should I Stay or Should I Go?, on posaven en contacte les joves generacions gregues amb la vella generació d'immigrants que van anar a treballar a Alemanya. Des del 2015 són directors artístics de l'Escena Experimental (-1) del Teatre Nacional d'Atenes.
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La dramaturgia de Clean City está basada en los testimonios reales de las cinco mujeres de la limpieza venidas de aquí y de allá: Filipinas, Bulgaria, Albania, Sudáfrica… Cada una con sus diferencias y similitudes. Con el humor como excusa para ver la vida de la mejor manera nos empiezan explicando cómo fue su llegada a Grecia, porqué eligieron el país, si hubo o no reagrupación familiar y cuánto cuesta vivir. Lo que sí han tenido claro siempre es que trabajaban duro para que a su familia no le faltará nada y sobre todo para que sus hijos tuvieran una vida mejor que la suya.
Impresionante oír sus testimonios de sus propias voces y en sus propias carnes. Su empoderamiento como mujeres delante de la adversidad, tener que abandonarlo todo para buscarse la vida, todo un ejemplo de superación diaria, para que un día llegue la crisis y sean las primeras en sufrirla, con un recorte de derechos, de salarios, de vida, de futuro. Ni una lágrima, simplemente el convencimiento de que la vida sigue, y la de sus hijos será muy diferente a la de ellas.
Sus parlamentos de cara al público se mezclan con números musicales interpretados también por ellas como ‘She work hard for the money’, que a pesar del contexto despierta más de una sonrisa en la platea. Clean City es un montaje de aquellos que te toca la vibra y el final no podía ser menos, la emoción a flor de piel. Una gran demostración de ternura. Después de llevar 20 años de vida trabajando duro para sobrevivir en su país de acogida, ahora éste las trata como ciudadanas de segunda. Espectáculos como Clean City sirve para dar voz a aquellas historias que se esconden de la luz pública, pero no debería quedarse en una simple denuncia pública de su situación. Un ejemplo de lo que en nombre de la ‘verdad’ nos esconden. Bravo!