Coppélia. English National Ballet & Tamara Rojo

informació obra



Estrena:
Estrena l'Estat espanyol
Composició musical:
Léo DELIBES
Text:
Llibret d'E.T.A. Hoffmann
Companyia:
English National Ballet
Direcció:
Tamara Rojo
Coreografia:
Ronald HYND
Escenografia:
Desmond HEELEY
Vestuari:
Desmond HEELEY
Il·luminació:
David MOHR
Sinopsi:

Estrenat a l’Opéra de Paris el 1870, Coppélia, amb música de Léo Delibes, se situa històricament en la transició dels grans ballets romàntics parisencs i l’escola clàssica russa. Amb llibret del omnipresent E.T.A. Hoffmann, parla de les aventures de Swanilda, Franz, el Dr. Coppelius i la misteriosa Coppélia, personatges protagonistes del primer dels dos programes que presenta al Festival l’English National Ballet, una companyia d’absoluta referència que feia massa temps que se l’esperava a l’Empordà. Ara debuta de la mà de la seva directora artística, l’espanyola Tamara Rojo, qui també es calçarà les puntes per ballar pel públic de Peralada.

Crítica: Coppélia. English National Ballet & Tamara Rojo

02/08/2014

En l'estela de la tradició

per Jordi Sora i Domenjó

Hi ha un debat pendent, punyent, que encara no s'ha manifestat en tota la seva intensitat, però que crec sincerament que el món de la dansa no podrà defugir per molt de temps més. Es tracta de la posició que l'immens i fonamental patrimoni de repertori (allò que podem simplificar com a “ballet clàssic”) ha d'ocupar les properes dècades. No es tracta només de la seva conservació i posada en escena, a la qual el Festival de Peralada contribueix decididament. És més aviat demanar fins a quin punt no hi ha una contradicció en l'acte mateix de la seva programació, quan tots sabem prou bé que, inexorablement, (re)presentar té precisament aquest doble sentit de tornar a fer de nou allò que ve de lluny. O el que és el mateix: actualitzar amb la mirada dels nostres temps allò que ens ha estat llegat a través de les generacions.

L'English National Ballet, amb Tamara Rojo com a Directora artística i primera ballarina, entra de ple en el debat amb aquesta Coppélia presentada a Peralada: es tracta, al seu parer, d'incloure suports narratius (de vegades en forma de mímica, altres cops en un context escenogràfic proper a l'estètica de conte de dibuixos animats) i fer un ingent esforç de popularització i proximitat al públic, que aquest agraeix i el Festival ratifica amb el lliurament d'una més que merescuda medalla d'or a Tamara Rojo, un cop acabada la funció de divendres 1 d'agost.

Al capdavall el més immens de la companyia, amb la seva directora en primer lloc, és una tècnica superlativa, mil·limètrica, precisa i efectiva que sobretot es fa palesa en les coreografies de grup i en alguns dels solos i duos de la parella protagonista. La feina, però, és col·lectiva i cap detall escapa al control de la intenció general, tant en la primera part, com en els lluïments de la companyia en la darrera secció de l'espectacle i que provoquen exaltació i felicitat a qui els contempla. Només hi ha una certa relaxació en la tensió de l'espectacle en el segon acte, perquè es troba en falta una major presència de ball.

Ara bé: la qüestió de fons crec que segueix sense resposta. O millor dit: no sembla que aquesta versió de Coppélia aporti cap novetat, excepció feta -insistir és de justícia- en la inqüestionable capacitat tècnica i expressiva dels intèrprets. ¿És possible que, contràriament a la seva intenció, un públic format en la imatge, les seqüències immediates, la multitasca i la dramatúrgia seccionada pugui veure una obra com aquesta amb una profunda llunyania més pròpia de la contemplació d'una obra d'història que d'un art viu i en moviment? ¿Podria ser que aquesta actualització per la via narrativa i escenogràfica encara faci més complicat admirar sense entrebancs les filigranes del gest de que són capaços? ¿És pensable que amb la millor de les voluntats d'aproximació, es porta al paroxisme i la simplificació una història que té infinituds de zones obscures i complexitat?

Caldrà pensar-hi. I correspon molt especialment als seus artistes fer-ho. Però també a tots nosaltres, perquè art i vida són una mateixa cosa. Normalment allunyades de nostàlgies impossibles.

..........

Dissabte 2 d'agost, l'English National Ballet & Tamara Rojo van presentar una Gala amb motiu dels 30 anys de la primera actuació de Rudolf Nureyev a Peralada i en commemoració de la Primera Guerra Mundial. Podeu consultar la crítica aquí.