Cuculand souvenir

informació obra



Coreografia:
Roberto Olivan
Intèrprets:
Akira Yoshida, Chey Jurado, Manuel Tiger, Tina Afiyan Breiova, Luis García “Fruta”, Dunya Narli, Delia Ceruti, Romain Tardy
Composició musical:
Laurent Delforge
Direcció Musical:
Laurent Delforge
Escenografia:
R.O.P.A
Vestuari:
Adriana Parra
Il·luminació:
Oriol Ibañez
Vídeo:
Vèrtex Comunicació
Producció:
R.O.P.A
Autoria:
Sofia Asencio, Tirso Orive
Sinopsi:

Qui ens salvarà de nosaltres mateixos?

Aquesta és la pregunta que Roberto Olivan intentarà resoldre amb Cuculand Souvenir, una investigació-reflexió sobre els moments caòtics i de confusió actuals que sembla que ens han portat cap a una frenètica monotonia on només depenem de l’esperança.

Cuculand Souvenir, la nova producció de la companyia d’arts escèniques Roberto Olivan Performing Arts, Roberto Olivan ha volgut explorar l’impacte de la tecnologia en el camp de l’expressió personal creativa, acompanyat de ballarins i artistes de circ, de la música electroacústica de l’escultor de sons Laurent Delforge, i de la il·luminació escenogràfica de l’artista visual Romain Tardy. Una gran producció que jugarà amb la gravetat, els cossos, les llums i els sons hipersensibles.

Lluny de lliçons morals, Cuculand Souvenir és una provocació que arriba per interrogar-nos sobre la nostra condició humana.

Chey Jurado, finalista a la categoria de ballarí dels Premis de la Crítica 2018

Crítica: Cuculand souvenir

15/11/2018

Espectacularitat visual i tècnica

per Marcel Barrera

Roberto Olivan és un coreògraf i ballarí que des de la fundació de la seva companyia R.O.P.A, l’any 2001, sempre ha volgut incloure el circ en les seves creacions. No fa circ, però el fusiona com ningú amb altres arts i li manté la seva identitat. Format a Bèlgica, Olivan (Premi Nacional de Cultura 2014) ha col·laborat en alguna ocasió amb el festival de joves talents Crece, del Circo Price de Madrid, i tant en el festival que dirigeix a Deltebre com en els seus espectacle Homeland (2006) o Le vertige du papillon (2003), entre d'altres, ha incorporat el circ sense complexos. Des d’aquest punt de vista, tots els interessats en les arts circense l’han de tenir com un referent, tant per la qualitat dels seus espectacles com per la búsqueda de nous llenguatge que incorporen l’espectacularitat del circ i de les acrobàcies sense rebaixar-ne la seva potència. 

En el seu nou espectacle, una ambiciosa coproducció del Festival Grec, Olivan s’ha rodejat de brillants artistes de circ, molts dels quals provenen de companyies contemporànies punteres. És el cas de Manuel Tiger, que apareix amb una curiosa báscula, o Delia Ceruti, que presenta un bon i emotiu número de corda llisa. Un dels aspectes més interessant és, segurament, la fusió que en aquesta creació fa del circ amb les danses urbanes, que hi tenen un paper destacadíssim i pot situar aquesta creació com un referent. Amb aquest espectacle, Olivan dignifica les danses urbanes, que molts consideren de segona categoria, i les barreja amb el circ, la dansa i el moviment en busca dels nous llenguatges dels cossos, aquesta recerca tant preuada pels creadors actuals.

Està trobant l’or Roberto Olivan en la seva carrera ? L’or en el sentit creatiu, no monetari. Segurament sí. A Cuculand Souvenir hi ha molts bons moments, però  en destacaria dos: els 10 primers minuts, amb excel·lents acrobàcies que ens recorden a aquelles troupes d'acròbates xinesos que salten les anelles, i un solo inolidable de Chey Jurado, que ens deixa literalment estupefactes amb els seus moviments a mig camí entre un llangardaix i un robot.

A l’espectacle hi ha moments que tant per un ritme lent com per la búsqueda d’un significat, l’espectador es pot perdre buscant un missatge. El fet de compartimentar i presentar com a peces aïllades, segurament no ajuda a entendre aquest missatge, tot i que el problema, penso, és que els creadors no busquen posicionar-se sobre si les noves tecnologies són una revolució que democratitza el coneixement o, pel contrari, ens fa esclaus de les pantalles.

Molt destacable és el treball visual, obra del reconegut artista francès Romain Tardy. 22.960 centímetres de leds, 900 metres de cablejat elèctric i 574 canals de control DMX fan que els llums dels quadres de leds, les illes luminescents, les pantalles fragmentades i la música electroacústica s’erigeixin en una escenografia de gran format amb tant de protagonisme com el dels artistes sobre l’escenari.