Cuculand souvenir

informació obra



Coreografia:
Roberto Olivan
Intèrprets:
Akira Yoshida, Chey Jurado, Manuel Tiger, Tina Afiyan Breiova, Luis García “Fruta”, Dunya Narli, Delia Ceruti, Romain Tardy
Composició musical:
Laurent Delforge
Direcció Musical:
Laurent Delforge
Escenografia:
R.O.P.A
Vestuari:
Adriana Parra
Il·luminació:
Oriol Ibañez
Vídeo:
Vèrtex Comunicació
Producció:
R.O.P.A
Autoria:
Sofia Asencio, Tirso Orive
Sinopsi:

Qui ens salvarà de nosaltres mateixos?

Aquesta és la pregunta que Roberto Olivan intentarà resoldre amb Cuculand Souvenir, una investigació-reflexió sobre els moments caòtics i de confusió actuals que sembla que ens han portat cap a una frenètica monotonia on només depenem de l’esperança.

Cuculand Souvenir, la nova producció de la companyia d’arts escèniques Roberto Olivan Performing Arts, Roberto Olivan ha volgut explorar l’impacte de la tecnologia en el camp de l’expressió personal creativa, acompanyat de ballarins i artistes de circ, de la música electroacústica de l’escultor de sons Laurent Delforge, i de la il·luminació escenogràfica de l’artista visual Romain Tardy. Una gran producció que jugarà amb la gravetat, els cossos, les llums i els sons hipersensibles.

Lluny de lliçons morals, Cuculand Souvenir és una provocació que arriba per interrogar-nos sobre la nostra condició humana.

Chey Jurado, finalista a la categoria de ballarí dels Premis de la Crítica 2018

Crítica: Cuculand souvenir

18/04/2018

Falta de cohesió

per Montse Otzet

Una de les expectatives que oferia el Festival Sismògraf era poder veure el nou espectacle de Roberto Olivan, coreògraf que es troba a primera línia dels creadors nacionals i que la seva vàlua l’ha dut a travessar fronteres internacionals.

Però el desencís es fa patent a mesura que avança Cuculand Souvenir, un muntatge de pretensiós i  gran format que no aconsegueix transmetre el discurs d’Olivan que quedar resumit en les seves pròpies paraules: qui ens salvarà de nosaltres mateixos? I això succeeix perquè el relat queda dispers i difós per un desplegament exuberant de leds, purpurina, escenes de circ, i imatges encaminades a l’humor, entre altres. És a dir, tot radica en un seguit d’escenes disperses que no aconsegueixen construir el concepte que vol  transmetre  l’obra.  

L’impacte de la tecnologia en les nostres vides abandera el discurs del muntatge. Per aquest motiu la presència de pantalles amb imatges de persones, de llums projectant signes tecnològics que ens acompanyen en el nostre dia a dia, d’atmosferes asfixiants són, entre altres, presents en una proposta que es mostra desarticulada quan a evolució i enteniment d’un relat que sembla que la seva principal missió sigui provocar per tal de sacsejar-nos com individus atrapats en un món tecnològic.  Un món tangible i un irreal que configuren un espai d’existència on conviuen dolor, opressió, manipulació i fins i tot humor.

De totes maneres, deixant de banda el resultat global de la proposta,  Cuculand Souvenir ofereix imatges potents que guanyen solvència si es desgranen de la valoració total del muntatge, com poden ser, per citar-ne dues, les que construeixen un home i una dona coberts per una espècie de roba blanca i, molt especialment, la protagonitzada per una gran góndola metàl·lica, artefacte que els ballarins utilitzen per gronxar-se i grimpar fins alçades de vertigen.

Els noms de Laurent Delforge i de Romain Tardy, tenen molt a dir i són un valor afegit per la seva responsabilitat en els apartats de musical i d’imatges visuals.

Però per sobre de tot, són els ballarins, autors de la creació i la interpretació, Akira Yoshida, Chey Jurado, Manuel Tiger, Tina Afiyan Breiova, Luis Garcia “Fruta”, Dunya Narli i Delia Ceruti qui emergeixen com el nucli més valuós de l’espectacle. Tots ells colpeixen pels seus moviments personals  i carismàtics, per l’exuberant dosis d’energia i per una entrega incondicionable.