Creadora d’uns espectacles que no ofereixen concessions al públic, l’artista porta a escena el sepeli del conegut cineasta.
Encara no fa un any, la creadora de Figueres fascinava el públic del Temporada Alta convidant-lo a celebrar el seu propi funeral, una cerimònia feta d’imatges poètiques que es titulava Vudú (3318) Blixen i que ja contenia referències al cineasta Ingmar Bergman. Va ser el primer d’un seguit de funerals escènics que s’aproximen a la idea de la mort des del moment en què se’n comença a presagiar l’arribada. Si Vudú era un viatge al funeral de la pròpia artista, a Dämon confirma els dimonis que l’envolten sota la influència d’Ingmar Bergman. La trilogia acabarà amb Eón, o la lluita de Liddell “per desaparèixer totalment de l’escenari”, com anuncia ella mateixa.
A Dämon assistirem al funeral que Bergman va dissenyar per a si mateix, encara que també veurem referències a les creacions preferides de l’autor, com Un somni de Strindberg, una de les obres que Bergman va posar repetidament en escena. A Dämon, la porten de nou a escena els mateixos actors i actrius que després recrearan el funeral de Bergman, uns intèrprets procedents del Dramaten, el principal teatre de Suècia, on el dramaturg i cineasta es va formar, on va treballar molts anys i des d’on va transformar l’escena del seu país. Dimonis, somnis i fantasmes, en una creació en la qual veiem un Bergman que aspira, en els seus últims dies, a una mort dolça, que segueix en directe per televisió el funeral del papa Joan Pau II i que encarrega una caixa de fusta exactament igual a la que es va utilitzar per al Sant Pare per al seu propi enterrament. El de Joan Pau II va ser un funeral multitudinari retransmès per tot el món. Del de Bergman poc se’n sap, encara que ara arriba a escena tal com ell mateix el va dissenyar, incloent-hi els himnes que s’hi haurien cantat i les interpretacions musicals que hi haurien sonat.
Angélica Liddell és de les creadores escèniques més vistes i aplaudides, posseïdora d’una extensa trajectòria internacional que va tenir un moment d’inflexió quan, l’any 2010, es va veure amb gran èxit a Avinyó La casa de la fuerza. Era un muntatge de gran impacte, com bona part dels d’una autora que no fa concessions, que porta al límit els seus raonaments. Guanyadora de premis de tant prestigi com el Lleó de Plata de la Biennal de Venècia, va passar molt de temps absent dels escenaris barcelonins, fins que, el 2020, el Grec Festival de Barcelona va programar La letra escarlata i, l’any 2021, Liebestod.
ENLLAÇ A LA CRÍTICA SENCERA EN OBERT A 'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA'
Desde que vimos el culo de Carles Santos convertido en tambor en su última obra, Patetisme il·lustrat, no se había visto un inicio de espectáculo con una potencia tan irreverente. Tras una escena musical en la que un enano con la cara pintada de calavera hace presente la idea de muerte, Angélica Liddell irrumpe en escena casi desnuda. Con parsimonia ritual se lava la vagina a la vista de todos y, acto seguido, utiliza el agua de su ablución para bendecir al público. La ocurrencia sirve para marcar territorio y tesitura, la erige como la sacerdotisa de una misa que apunta a lo sagrado desde las vísceras, ceremonial abrupto.
Tras sembrar de polémica la inauguración del Festival de Aviñón, la papisa Liddell pasea este fin de semana por el Grec su recreación del funeral de Ingmar Bergman, nueva vuelta de tuerca al tema de la muerte que se ha transformado en su obsesión angular. Después de la denuncia de un crítico por calumnias, volvió a leer fragmentos de reseñas galas que, según ella, la injurian y la hieren. Se han añadido unos textos proyectados en clave de autodefensa, justificación superflua de la libertad creativa ante una controversia hormonada en beneficio de la leyenda. No quiso adaptar el lance al entorno local, ninguneando, no sin razón, a los plumillas locales. Ella, nos sitúa, "solo puede inmolarse ante un crítico francés".
La anécdota con la prensa sirve para ilustrar el que posiblemente sea el mayor lastre de la pieza, su simbiosis poética y visual con el Palacio de los Papas. Fuera de ese marco y contexto francés para el que fue concebido el montaje, los ecos cortesanos y la densidad pontifical pierden parte de su pompa. (...) Conviene recordar en este punto que el pasado noviembre la Liddell se marcó una obra maestra con las casi seis horas Vudú (3318) Blixen (en marzo vuelve al TNC), y que las comparaciones son odiosas. (...) Puede que el tema del desamor se le dé mejor, o que realmente haya algo de verdad en ese deseo expresado de enmudecer, un cansancio de la palabra que se traduce en una retórica menos brillante, algo plomiza en lo autorreferencial.
Tampoco la segunda parte más visual, planteada como un siniestro cuadro viviente, refulge como de costumbre Entre desnudos vestales, masturbaciones simuladas y un toque folklórico que retira a procesión, el ritual se construye con la dosis acostumbrada de barroquismo tenebrista, Bach mediante. (...) Ya hacia el final, llega la anunciada reconstrucción del entierro, con los salmos que Bergman escogió e incluso con el ataúd que el cineasta copió de Juan Pablo II. Diferentes ruidos nos impiden escuchar la dilatada homilía, pataleta contra la simplicidad de la belleza.
Ante el humilde féretro de pino, la Liddell nos recuerda que "el teatro es tiempo y el tiempo mata", tras lo cual se queda callada para demostrar aquello de que "el público es una parte del silencio de dios". Si al principio fue el verbo, al final no hay nada.