El fingidor

Teatre | Nous formats

informació obra



Direcció:
Pep Tosar
Intèrprets:
Pep Tosar
Sinopsi:

Si pregunteu a algú pels grans poetes del segle XX, és molt possible que entre la llista de noms que us esmenti (García Lorca, Pasolini...) hi hagi el de Fernando Pessoa que, amb permís de Luís de Camões, és possiblement el nom més conegut de les lletres portugueses arreu del món. Encara avui, en ple segle XXI, els versos de Pessoa s’adrecen directament al cor i a l’ànima de qui els llegeix. Un dels qui s’han sentit interpel·lats per la poesia de l’artista és Pep Tosar, un director, actor i autor que ja ha creat altres espectacles pluridisciplinaris basats en la vida i obra de coneguts poetes: Federico García, sobre García Lorca; Poseu-me les ulleres, sobre Vicent Andrés Estellés, o La casa en obres, sobre Blai Bonet. Ara, repeteix l’experiència basant-se en Pessoa, però també en els tres heterònims principals que va fer servir (Alberto Caeiro, Alvaro de Campos i Ricardo Rei) i, com a contrapunt, també en la figura d’Ofèlia de Queirós, que va ser el gran amor del poeta. La biografia de Pessoa, que va viure part de la infantesa i la joventut a Durban (Sud-àfrica) i, també, dues obres breus d’Antonio Tabucchi en les quals al·ludeix a la vida del poeta des del somni i l’al·lucinació (Els tres últims dies de Fernando Pessoa i El somni de Fernando Pessoa, poeta i fingidor), donen forma a aquest espectacle, que recorre a una combinació de llenguatges artístics. I és que a El fingidor veurem Pep Tosar donar veu al poeta dient els seus versos o repassant creacions en prosa, llegint cartes o introduint entrevistes, però també els integrants de la companyia de circ Hotel Iocandi (els artistes de circ Tomeu Amer i Griselda Juncà, amb la cantant i violoncel·lista Joana Gomila), que faran servir funambulisme i equilibris per al·ludir als heterònims de Pessoa mentre sona la música en directe de la mateixa Gomila, però també de la compositora i pianista Elisabet Raspall i del guitarrista i compositor Eduard Iniesta, especialista en guitarra portuguesa. Com en espectacles anteriors de Pep Tosar, el vídeo té un paper destacat en un muntatge en què participa el realitzador mallorquí Agustí Torres i que inclou entrevistes a especialistes en Pessoa, traductors del poeta i experts diversos, a més d’imatges d’aquesta Lisboa que es respira en les obres de l’autor.

Porta a escena l’espectacle Oblideu-vos de nosaltres, companyia liderada per Pep Tosar que vol reflexionar des del punt de vista estètic i teatral amb els seus espectacles sobre la condició humana i la seva diversitat, i convidar els espectadors i espectadores a ser conscients de la complexitat de l’existència.

Crítica: El fingidor

18/06/2023

Dramatúrgia multicanal

per Marc Sabater

La saga d’espectacles creada per l’actor Pep Tossar amb un llenguatge propi composat de moltes veus diferents per divulgar diverses figures literàries té un nou lliurament. Després de La casa en obres, sobre Blai Bonet; Esquena de ganivet (Damià Huguet), Tots aquests dois (Guillem d’Efak) o, el més recent i recordat, Federico Garcia, sobre Lorca, ara arriba El fingidor, que repassa la vida i l’obra del poeta portuguès Fernando Pessoa en una proposta a cavall entre el recital poètic, el biopic teatral i el documental en viu.

El fingidor és un fotografia escènica dels episodis vitals més destacats de Pessoa i de com aquests es van traduir en la seva personalitat i, per tant, en la seva literatura. Tossar hi fa de mestre de cerimònies, com a narrador d’un argument que avança tant amb la seva veu com amb les accions circenses de Griselda Joncà i Tomeu Amer, de la companyia Hotel Iocandi, tot plegat embolcallat amb una bonica banda sonora de Joana Gomila i Elisabet Raspall i entrelligat amb projeccions d’experts en Pessoa.

Al lloc on abans hi havia dansa i moviment, ara hi ha circ, però la filosofia de l’espectacle no ha variat. El circ casa a la perfecció amb les acrobàcies vitals de Pessoa i amb la seva passió heteronínica. Malgrat la barrera que suposa una imprescindible pantalla entre públic i intèrprets, la part audiovisual aporta la documentació i el context imprescindible per entendre la seva existència, amén de superposicions molt boniques estèticament, i la veu de Tossar és un excel·lent suport per donar vida tant al poeta com a les persones que van marcar-lo a partir de versos, cartes i alguns, pocs, diàlegs.

Una base narrativa confeccionada amb moltes capes que se superposen, dramaturgicament i escènicament, no sempre amb la sort que caldria. Certament, en alguns moments es contraprogramen entre si, de manera que l’espectador es perd entre un garbuix bonic però no prou ben resolt de projeccions, acrobàcies, paraula i acció.

Aquest punt de confusió no obsta, però, per apreciar la pulcritud de la proposta, que funciona com un mecanisme de rellotge a l’hora de sincronitzar els diferents plans pels que avança. El fingidor por resultar, puntualment, aclaparador però és un bon espectacle, auster tècnicament, molt ben executat, ben acabat i que, sobretot, compleix l’objectiu de divulgar la figura del creador que va capgirar la literatura portuguesa.    

El bon record de Federico Garci, no obstant, pot ser contraproduent per alguns espectadors que busquin reviure l’impacte d’aquella foto del poeta granadí. A El fingidor no hi trobaran el pes i la implicació emocional que tenia aquest precedent. La combinació de llenguatges i una factura immaculada aconsegueixen bastir una proposta diferent, agradable i interessant però també molt asèptica —per no dir directament freda— en el terreny de les emocions.