El misantrop

informació obra



Direcció:
David Selvas
Sinopsi:

La companyia La Brutal porta a escena una versió ambientada en el món actual d’una de les obres més conegudes del clàssic francès.

L’any 1666 Molière, abandonat per la seva dona i malalt, escriu la que segurament serà, juntament amb el Tartuf, la seva obra mestra, El misantrop, una crítica a la hipocresia i als interessos individualistes de la societat de l’època. Alceste està enamorat de Célimène, una dona expansiva i vital que es mou com un peix a l’aigua dins dels ambients cortesans. Les seves grans aptituds socials xocaran amb la manera traumàtica que té Alceste de relacionar-se amb la hipocresia i la manca de valors de la societat. Per això, retraurà a Célimène els seus flirtejos amb altres homes, i als seus amics, la falta de sinceritat. Constantment sentirà envers el gènere humà una profunda desconfiança i un gran menyspreu. 

L’honestedat i la hipocresia, l’ètica personal i la vida en societat, la raó i la passió, els límits de la bondat i la lleialtat són alguns dels temes d’una comèdia brillant que, avui, és tan vigent com el dia que es va escriure. No us ho creieu? Doncs el dramaturg Sergi Pompermayer, que ha signat la dramatúrgia juntament amb David Selvas, el director del muntatge, us explica la mateixa història, però ara ambientada en l’actualitat, ni més ni menys que en una empresa discogràfica dels nostres temps. El protagonista s’adreça al públic i expressa el seu menyspreu per la humanitat... El llenguatge, cent per cent d’avui, ha canviat gràcies a la versificació enginyosa i punyent de Pablo Macho Otero. Conceptes tant del nostre temps com el mansplaining o el ghosting s’han incorporat al relat, els personatges fan servir mòbils, toquen instruments, canten, ballen... i miren de trobar algun equilibri en aquesta foguera de les vanitats que són les xarxes socials. Tot ha canviat, però tot continua igual, com Molière ja es va encarregar de denunciar fa més de tres-cents anys. 

És una producció (i debut al Teatre Grec) de La Brutal, la companyia que lidera el director David Selvas i que ja ha portat al Grec Festival de Barcelona produccions com el musical familiar El màgic d’Oz. Aquest cop, David Selvas torna a tenir com a còmplice Sergi Pompermayer, un dramaturg amb el qual ja ha treballat en la posada en escena d’un altre Molière, Don Joan, però aquesta vegada s’envolta també del brillant i jove dramaturg Pablo Macho Otero i d’altres col·laboradors habituals de La Brutal com Paula Jornet i Norbert Martínez, entre altres.

Crítica: El misantrop

05/07/2024

Si us plau, més riff i menys martelleig rítmic

per Jordi Bordes


David Selvas, que sempre enveja la intensitat dels concerts i els prova de traslladar a les seves posades en escena, dirigeix aquesta versió molt fresca i desenfadada d’El misantrop: té el ganxo del rock i l’espontaneïtat de dir barbaritats en una festa particular. Com a la desimbolta La importància de ser Frank (en què transformava el dietari de la protagonista en un cançoner) per fer accessible la guitarra. El misantrop de Molière es trasllada a una discogràfica. Les revelacions d’una sinceritat punxeguda porten l’empresa al límit. I l’amor dels dos protagonistes no sintonitza bé perquè l’un somia fugir de la ciutat (s'associaria amb les ombres de Sota terra) i recloure’s en una bombolla i l’altra no pot viure fora del brogit constant. En el fons, plantegen un impossible com el de Wohnwagen.

Pol López és Alceste, aquest divertit inadaptat (que admira les cançons d’Albert Pla a Supone Fonollosa) i que canta Perfect day, de Lou Reed, murri i cínic, en el moment més caòtic del conflicte. Mireia Aixalà (Célimène) és la gerent que prova de nedar i guardar la roba. I que, si la peripècia es fa gran, és capaç de dimitir per permetre que l’empresa no carregui amb les seves imprudències. Just al revés que l’Alceste de Molière. Són un amor antagònic de llibre, que aporta la cirereta al conflicte. L’artificiositat del vers li va bé, al principi, per dotar d’una capa més aquesta comèdia, més aviat, previsible. Les visions d’Alceste són tan contraposades amb tots els companys de l’estudi, també del seu amic i confessor Philinte (Norbert Martínez), que generen una sorpresa divertida al públic. L'audiència riu de les excentricitats del protagonista quan Alceste no pretén fer-se simpàtic, sinó ser coherent amb el que creu i defensa. Els personatges (sobretot els femenins) que són satèl·lits del seu comportament no tenen prou força per contrastar-lo, tot i el reforç en la ramatúrga contemporània.

Dins de l’estudi, proeses a la bateria trencant la cintura amb canvis de ritme i decibels de guitarra amb sintetitzador i veus empoderadores (Júlia Genís i Laia Alsina en la rematada final). La trama és prima i més que actuar-la simplement és dita (si més no, al Grec). Tot aboca, doncs, al pes de la paraula i, conseqüentment, a la cadència de la rima dels alexandrins. I això, que és una sortida enginyosa momentània, es converteix en una pedra al coll perquè acaba arrossegant el desenllaç a un ritme pesat. Pablo Macho Otero fa divertits viratges per treure versos de comicitat però pesen massa les conjugacions verbals (n’ha fet una demostració en l’A fuego, que s’ha vist a l’Off de La villarroel, fa uns dies). Tot i això, la peça encara rodaria si el vers es digués trencant la cadència.

Per acabar, hi ha una corda desafinada en la dramatúrgia. No es trenca mai el joc del personatge. Li aniria bé una autocaricatura. Situar l’obra en l’actualitat: descobrir com d’hipòcrita és el món de l’escena avui. Hi ha un moment en què sembla arribar la catarsi (trencant la quarta paret) amb un efecte espectacular, però és només un miratge. tot i això, la peça diverteix i connecta prou amb el públic (que ho farà més alLliure eliminant la distància i amb uns textos que, probablement, ressonaran amb una major intensitat que no pas a l'assaig general del Grec.