Després d’haver qüestionat amb una comèdia de gran èxit el capitalisme (Fairfly, programada també en aquesta edició del Temporada Alta), La Calòrica es proposa repetir aquella mateixa operació amb un altre gran mite: la democràcia. Humor negre per a una obra amb una oberta voluntat política per la qual desfilen temes com ara la corrupció, la traïció als ideals i els mecanismes que fa servir el poder per assimilar qualsevol intent de canvi o revolució social al més pur estil lampedusià. Desconstrucció de la democràcia inspirada en Els ocells d’Aristòfanes, la primera comèdia que atacava de cara les imperfeccions de la nounada democràcia.
Premi en la categoria d'actor de repartiment. Premis de la Crítica 2019
Premi en la categoria de vestuari. Premis de la Crítica 2019
Finalista dramatúrgia/ adaptació. Premis de la Crítica 2019
Finalista amb Feísima enfermedad. Novaveu. Premis de la Crítica 2019
Aquests de La Calòrica són un pàjarus ben estrambòtics: joves com són, els dona per anar a buscar textos antics i polsegosos per parlar de les coses que els fan ballar el cap. Ja ho van fer amb La Nau dels bojos, l’obra satírica de Sebastian Brant que va servir d’inspiració a El Bosco pel seu famós oli (1504). No sé si la companyia coneixia aleshores el cartell de propaganda antifeixista Los Nacionales, de la Guerra Civil, amb el mateix tema. Aquella societat embarcada en un vaixell a la deriva torna a l’escenari, i les caricatures del cartell són encara més clares: Exèrcit, oligarquia financera, Església... Ara pren la forma de l’al·legoria política que Aristòfanes va donar al seu text Les aus (414 a.C.). D’entrada, el títol ja és per ell mateix una ironia. En lloc d’usar el genèric comú de la taxonomia “aus”, fan servir el popular “ocells” que aplicat a les gallines -per baix- o als voltors i àguiles -per dalt- ja és, si més no, xocant. Aristòfanes retratava, a finals del segle V a.C., els “vicis” d’aquella forma política nascuda a Atenes que anomenem democràcia -un naixement i evolució, per cert, estretament lligat a la del seu teatre. Els de La Calòrica es replantegen el tema al segle XXI, després d’haver-nos fet riure (molt) i pensar (també) amb els seus anteriors muntatges sobre el món laboral (Sobre el fenomen de les feines de merda, 2015) i l’empreneduria -doble barbarisme que ens han col·lat fins als programes escolars- (Fairfly, 2017).
Pisthetaerus, un jove emprenedor, i la seva parella Evèlpides, una pseudoaristòcrata del club del rifle, es refugien al bosc. Allí entren en contacte amb els ocells que viuen en la seva immutable Arcàdia al marge de les coses dels humans. Pisthetaerus, amb retòrica de gran demagog, els convenç de construir una ciutat als núvols, on viuran, per sobre dels humans, una mena d’utopia propera a l’orweliana Animal Farm (1945). Una nova societat fonamentada en els principis bàsics de l’Individu, la Propietat i la Competència. Si Orwell carregava dur contra el règim soviètic de Stalin, aquí tampoc el neo-liberalisme democràtic queda gens ben parat. L’humor àcid i càustic dels de La Calòrica apunta a tort i a dret contra la feblesa democràtica del Règim del 78 amb paròdies de personatges prou coneguts. L’espectacle, d’escenografia molt senzilla, aposta per un vestuari i una caracterització força estrafolaris però molt ben trobats, obra d’Albert Pascual. Això produeix, no obstant, una mena de distançament que costa de lligar amb les escenes de tall més costumista com la de l’àpat familiar. És en aquestes escenes on la dramatúrgia de Joan Yago obté els efectes més brillants. Sota la precisa batuta d’Israel Solà, Xavi Francés, Aitor Galisteo-Rocher, Ester López i Marc Rius es desdoblen en una multitud de personatges de plomatges molt diferents per servir-nos una comèdia que es mou entre l’absurd més surrealista i la sàtira política d’actualitat. Els de La Calòrica han convertit l’obra d’Aristòfanes en una divertida faula contemporània que ens adverteix sobre els mecanismes emocionals que posa en marxa el populisme neo-liberal.