Estrella

Teatre | Familiar

Juan Mayorga
Juan Mayorga

Digueu-li Izar (el seu nom en basc) o digueu-li Estrella, com vulgueu. Són els noms de la protagonista d'aquest espectacle, una nena de no més de sis anys que no és com les altres nenes que heu conegut. Té un gran talent per al piano tot i que de vegades ella hauria preferit no tenir aquest do. Els seus pares han volgut treure tot el partit a la seva habilitat i la fan treballar de valent, sotmesa a una disciplina fèrria que l'ha convertit en tota una estrella de la interpretació. Però l’Izar no és gens feliç. Ella voldria haver estat una estrella fugaç i, en canvi, li ha tocat brillar cada nit, perpètuament, il·luminant un mateix cel nocturn. La vida, tot i això, li ha reservat algunes sorpreses que la deixaran perduda en un laberint emocional. Només una altra estrella, aquest cop una estrella de mar, una d'aquelles criatures amb la capacitat sorprenent de regenerar-se després d'una pèrdua, la podrà ajudar... Tot plegat és una història de lluita contra l'adversitat, de pèrdua i superació, que la companyia porta a escena, un cop més per mitjà de llums, música, màscares i unes imatges mudes però d'una potència i creativitat extraordinàries.

L'espectacle és una nova proposta d'una de les companyies de l'Estat amb més prestigi en l'escena del teatre per a tots els públics, un col·lectiu dirigit per Jokin Oregi que aposta invariablement per l'emoció i la poesia en uns muntatges que commouen igual els nens i nenes que els públics adults. Estrella ha guanyat aquest 2018 passat els premis Territorio Violeta Festival al millor espectacle i el FETEN (concedit en el marc de la Fira Europea de Teatre per a Nens i Nenes) al millor espai escènic. L'any 2018, la companyia va obtenir també el Premio Nacional de Teatro para la Infancia y la Juventud.

Finalista a espectacle familiar. Premis de la Crítica 2019

Crítica: Estrella

09/07/2019

Inquietudes de todas las edades

La compañía Marie de Jongh consigue en sus montajes dos cosas extraordinarias. La primera, romper tabús en espectáculos para todos los públicos uniendo el mundo infantil con el adulto. Después de tratar la homosexualidad en Amour, su penúltima gran obra maestra, su nuevo montaje Estrella habla del duelo. La madre de la pequeña protagonista está enferma y su muerte lleva a la niña y a su padre a una difícil situación de dejadez marcada por el alcohol y la violencia. Y sí, todo desde una emotividad perfectamente apta para todos los públicos, sin ocultar los temas complejos pero tratándolos con suma sencillez y delicadeza.

Ahí radica el segundo acierto de la compañía: el cómo. Anduriña Zurutuza, Javier Renobales, Ana Meabe y Ana Martínez no sólo se expresan con la máxima claridad detrás de las máscaras y sin una sola palabra, sino que bajo la dirección de Jokin Eregui interactúan con recursos escénicos de gran belleza estética y potencia narrativa. Los códigos se marcan desde el principio y la comprensión es inmediata: No hace falta ir hasta el piano para tocar música, basta con que las emotivas melodías de Iñaki Salvador suenen cuando se abre la partitura. Se puede emular la embriaguez con un simple movimiento de cortinas. Un metrónomo marca el compás, pero también el paso del tiempo. Y es posible crecer bailando con el propio reflejo.

Sin embargo, en comparación con Amour, el espacio de Estrella –también de Elisa Sanz- pierde algunos de los matices más artesanales. En el primer montaje, los propios personajes lo transforman entre escenas, provocando un efecto sorprendente y sin cortar el ritmo. En Estrella los cambios son mucho menores, más lentos y menos sorprendentes. En esta ocasión, además, la compañía ha introducido las proyecciones audiovisuales, un recurso mucho más obvio y menos imaginativo en una trama menos desarrollada que en su anterior producción.

Con todo, Estrella tiene momentos preciosos y de una extrema sensibilidad. Y sobre todo un contenido valiente y comprometido, en el que niño y adulto dialogan sobre las mismas inquietudes. Un espectáculo recomendable para todas las edades de una compañía que se atreve a romper la pared de la sobreprotección emocional.