Felahikum

informació obra



Coreografia:
Honji Wang, Sébastien Ramirez
Intèrprets:
Rocío Molina, Honji Wang, Rocío Molina, Eduardo Guerrero
Composició musical:
Jean-Philippe Barrios "lacrymoboy"
Il·luminació:
Jani-Matto Salo
Escenografia:
Thomas Pénanguer
Caracterització:
Vestuari:
Soo-Hi Song
Sinopsi:

A "Felahikum" (nom àrab atribuït a l’origen de la paraula flamenc), Sébastien Ramirez dur a terme una recerca profunda amb les ballarines Rocío Molina (flamenc, Sevilla) i Honji Wang (hip-hop i ballet clàssic, Berlín), en què confronta diferents estils de dansa. L’intercanvi coreogràfic servirà per cercar un possible diàleg entre aquestes cultures de la dansa i per tractar la condició de la dona en la societat, entre altres aspectes de la dimensió social del flamenc i el hip-hop.

Sébastien Ramirez va començar com a B-Boy el 1996 i el 2000 ja era un ballarí i coreògraf professional. Inspirat per la cultura Hip-Hop des de la seva infància, la seva atenció es va centrar en el B-boying; a través del desenvolupament de diversos moviments propis va construir una filosofia personal de la tècnica i va explorar diferents àrees de la dansa per acabar creant el seu propi estil “suau i controlat”.

Honji Wang va estudiar dansa clàssica durant deu anys al conservatori de Frankfurt abans d’entrar en contacte amb les tècniques de hip hop com el B-Girling, el House o el Newstyle. El 2010 comença la seva relació professional amb Ramirez, junts creenel duet AP15 i un any després Monchichi, una producció de dansa teatral; ambdós espectacles, premiats en diversos certàmens, han girat amb gran èxit per tot el món en espais com el Théâtre de la Ville de Paris i el Sadler’s Wells de Londres. Posteriorment van presentar Borderline (2012-2013).

La trobada de Honji Wang amb Rocío Molina, dirigides per Sébastien Ramirez, planteja quin llenguatge coreogràfic en pot resultar d’unir a aquestes dues dones i les seves actituds, postures i estètiques específiques. Rocío Molina aporta el contrapunt de l’art flamenc que domina des d’una alçada artística incontestable i en la plenitud de la seva carrera professional. El seu ball, fet de provocació i de la seva necessitat d’explorar, la situa més enllà de qualsevol convenció.


Crítica: Felahikum

09/03/2015

PRINCESAS MODERNAS

per Carmen del Val

La bailaora Rocío Molina ha presentado estos días en el Mercat de les Flors de Barcelona dos programas en los que apuesta en  mezclar  el flamenco con otros estilos de baile, como son el hip hop en  Felahikum y la danza contemporánea en Bosque Ardora. Para muchos amantes del flamenco innovador Rocío Molina es el equivalente femenino del aplaudido bailaor vanguardista,  Israel Galván. La noche del viernes la  sala Ovidi Montllor  se convirtió en un palacio habitado por  dos princesas,  Rocio Molina y Honji Wang, el flamenco de la primera y el hip hop de la segunda, entablaron un intenso diálogo, que logró poner en pie  al público que llenaba este espacio escénico, no era el día del estreno, circunstancia  que siempre hace más creíble los aplausos.

Felahikum (nombre árabe atribuido al origen de la palabra flamenco) es una pieza con una estética moderna en la que estas dos  mujeres, Rocío y Honji, se enfrentan y domestican en un espacio desnudo rodeado de 23 ventiladores. Vestidas sobriamente de blanco y negro, y bajo la dirección de Sébastien Ramirez, especialista en hip hop, ambas artistas realizan un fascinante  intercambio gestual.  Los dos estilos de baile se entrelazan, o se enfrentan en un rico y fluido itinerario dancístico.  La calidad de las dos intérpretes deja al público sediento de más baile, tanto de flamenco como de hip hop, ya que ninguna de ellas se entrega con pasión a una interpretación en solitario.  Su apuesta es  ir creando a lo largo de espectáculo un cuadro abstracto de líneas geométricas marcado por la  esencia de sus estilos de baile. En ningún momento se dejan llevar por la voluptuosidad. Felahikum es una pieza hermosa y contenida. La secuencia en que ambas bailarinas juegas con una  tela de tul negra, que  hace volar  el aire de los ventiladores, y  se convierte en una especie de  tocado de princesa medieval es de una gran imaginación.

Sin duda el éxito de esta pieza radica en la compenetración entre Rocío Molina y Honji Wang,  una española y una coreana con algo en común: tejen su baile  a través de la audacia, ya que cada una busca la trasgresión en su estilo. Las composiciones de  Jean-Philippe Barros y los  fragmentos de Alice Russel y Steve Reich arropan con acierto esta singular obra.