Quan el seu pare mor inesperadament, la novel·lista gràfica Alison se submergeix profundament en el seu passat per explicar la història de l’home volàtil, brillant i únic el temperament del qual i secrets van definir la seva família i la seva vida. Movent-se entre el passat i el present, Alison reviu la seva infància única jugant en l’empresa familiar, la funerària Bechdel, la seva creixent comprensió de la seva pròpia sexualitat i les preguntes imminents i sense resposta sobre els desitjos ocults del seu pare.
Fun Home és un musical refrescantment honest i totalment original sobre veure als teus pares a través d’ulls adults.
Premi a espectacle musical dels Premis de la Crítica 2018
Mariona Castillo, finalista a actriu de musical als Premis de la Crítica 2018Raquel Ibort, Marc Salicrú i Marc Udin, finalista a espai escènic als Premis de la Crítica 2018
Un commovedor, lúcid i atrevit espectacle musical, que ve precedit d´un gran èxit a Broadway i de guanyar cinc premis Tony.
Les absències d´afecte patides a la infància, les absències d´afecte patides a l´adolescència, la incapacitat de comunicar-se, d´acceptar-se a si mateix, el maltractament familiar i el sentiment de culpa. Tots aquests sentiments estan exquisida i cruament reflexats en aquest atípic musical que és Fun Home.
Un musical nascut d´un còmic-novel.la autobiogràfic escrit i dibuixat per Alison Bechdel, amb el que Daniel Anglès ha tingut la valentia i l´encert de començar aquesta nova vida del Teatre Condal (Onyric), dedicada integrament al musical, amb aquest muntatge, que protagonitza ell mateix (desprès de molts anys sense sortir a l´escenari), en el complexa, controvertit, egòlatra i turmentat paper del pare de família, amb Mariona Castillo, personificant a la seva filla ja adulta que explica en un anar i venir, la seva vida sentimental i afectiva. Ella nena, ella jove i ara ella adulta.
Els records d´infància, la relació amb els seus germans més grans, amb una mare feble de caràcter i ningunejada, amb una casa feta sols a la mida del pare, plena de records i objectes que ell col.lecciona, d´aquest pare que està omnipresent i a la vegada tantes vegades absent. Els records de joventut, del descobriment dels seus sentiments lèsbics, la manca de comunicació amb els pares absents (tan física, com emocionalment), del pare tan obsessivament present, com tan continuadament absent. La reafirmació i acceptació de si mateixa ja adulta i la capacitat de saber perdonar a un pare que acabarà, presoner de si mateix, suicidant-se.
Una posta en escèna i un repartiment brillant
Magnifics tots els actors, amb Mariona Castillo brodant el personatge d´Alison Bechdel, amb Daniel Anglès transmetent la complexitat del personatge del pare, amb la revelació d´una Clara Solé brillant com l´Alison Jove i molt ben secundats per una Pilar Capellades en el paper de la feble, maltractada mare (impressionant el seu solo), Júlia Jové en el paper de l´amiga i amant de l´Alison jove, Mark Andurell (en diferents papers) i els nens que es van tornant, per llei, els diversos dies la setmana. Menció especial per les que interpreten a l´Alison nena, en la funció que vaig assistir una convincent Noa Flores, i Lara Kate Albertos i Mariona Lleonart, en altres funcions. En els papers dels germans es van tornant Ferran Alegre, Aleix Colomer i Daniel Pérez (Christian Bechdel, germà gran) i Miquel Camps, Jan Gavilan i Stel.la Tarradellas (germà mitjà).
Impressionat l´escenografia de Raquel Ibort-Marc Salicrú i Marc Udina, que es perd per les altures del teatre, concebuda travessant en diagonal l´escenari, l´interior d´una casa plena d´objectes que aclapara i acaba mostrant-se hostil per qui la viu. Els tres signen també el disseny de vestuari. Altre capítol a destacar és el de la direcció musical de Miquel Tejada al front de nou músics que es van alternant (Laura Masferrer, Jon Unanua, Berenguer Aina, Gustavo Llull, Auria Iglesias, Adri Mena, Albert Abad, Betel M. Daura i Ignacio Sabadell). Menció també per l´ajustada il.luminació de Xavi Costas.
Un Musical nascut d´un Còmic
Alison Bechdel, va iniciar la seva carrera com a dibuixant de còmic el 1983 amb una de les primeres representacions gràfiques sobre el lesbianisme amb reminiscència autobiogràfiques i una forta càrrega crítica a la hipòcrita wonderful american way of life de la burgesia estadounidenca. En obres posteriors ha aprofundit amb la seva difícil relació amb el seu pare i amb la seva mare, destacant els dos musicals (Fun Home: Family Tragicòmic, Ets la meva mare?)
Lisa Kron (1961), és actriu, dramaturga, guionista i lletrista, amb una llarga trajectòria al teatre i a la televisió. Ella va ser que va fer la dramatúrgia i les lletres de les cançons. Jeanine Tesori (1961), compositora i arranjadora amb llarga trajectòria, entre ells Shrek the Musical, és qui va composar la música.
Al vestíbul interior del teatre es pot comprar, a més del detallat programa-llibret del muntatge, el llibre-còmic, traduït al castellà, d´Alison Bechdel (Penguin Random House Editorial), editat el 2016 i que ja va per la vuitena edició.
Més sobre els principals actors
Daniel Anglès (Barcelona, 1975), vinculat professionalment al món musical des de els 18 anys, és actor, cantant, director, productor, pedagog. Va crear el 1996, la companyia El Musical més Petit, amb la que va guanyar 5 premis Butchaca i un Sebastià Gasch. El 2003, funda l´escola Aules-Arts Escèniques de Barcelona, www.danielangles.com
Mariona Castillo, actriu, cantant i professora de cant, diplomada en Performing Arts Music amb menció d´honor per la Universitat de Paul Mc Cartney. Ha participat en musicals de gran format com Mamma mia!, Què, el nou musical i Cop de rock, i musicals de petit format com (A)murs (2015) i Limbo (2015), Mares i filles (2014), Nine, Les dones de Guido Contini (2012) i El projecte dels Bojos (2011).
Pilar Capellades Es fundadora de l´Escola Eolia i de la Companyia El Musical més Petit. L´hem pogut veure a Aquests cinc anys (2009) Mar i Cel (2004) i La nit de Sant Joan (2010), entre d´altres muntatges.
Text: ferranbaile@gmail.com