Golfus de Roma

informació obra



Direcció:
Daniel Anglès, Roger Julià
Intèrprets:
Jordi Bosch, Roger Julià, Mercè Martínez, Eloi Gómez, Frank Capdet, Meritxell Duró, Ana San Martín, Víctor Arbelo, Oriol Boixader «Oriolo», Javi Vélez, Oriol Casas, Xavi Sánchez, Xavier Mestres, Ernest Fuster, Gara Roda, Elena Troyano, Pablo Zarco, Mireia Pla, Jofré Baget, Curro Ávila, Andreu Mauri, Eduard Marcet, Maria Pereda, Sonia Navarro, Mireia Morera
Coreografia:
Óscar Reyes
Direcció Musical:
Xavier Mestres
Vestuari:
Montse Amenós
Escenografia:
Montse Amenós
Il·luminació:
Xavier Costas
So:
Jordi Ballbé
Caracterització:
Núria Llunell
Sinopsi:

Golfus de Roma és, sens dubte, la comèdia musical més divertida de tots el temps. Basada molt lliurement en les comèdies de Plauto, els seus autors creen el vehicle perfecte perquè totes les escenes més esbojarrades i les situacions més desbaratades es barregin amb grans cançons i números musicals.

Guardonada amb sis Premis Tony, incloent-hi el de Millor Musical, aquesta comèdia d’embolics és un dels grans títols del gènere. L’autor de la música d’aquesta farsa esbojarrada és l’aclamat compositor Stephen Sondheim.

Pseudolus, un esclau irreverent, intenta aconseguir la llibertat ajudant a Eros, el fill del seu amo, a guanyar-se l’amor de Phília. Però hi ha un problema… o dos: Phília pertany a M. Lycus que l’ha venuda al general Miles Gloriosus. I ningú està disposat a renunciar a ella.

Crítica: Golfus de Roma

13/11/2022

Una festa

per Pep Vila

En temps en què és tan difícil trobar una comèdia, quan les composicions teatrals parlen de realitats, moltes d'elles carregades de pessimisme davant el món que ens envolta, de tant en tant ha de ser molt benvinguda, per necessària, una obra que aglutini espectacle, brillantor, solidesa, amb un ritme trepidant i on, com ha de ser necessari en tot musical, que els actors sapiguen cantar i interpretar alhora. I amb música en directe. Tots aquests ingredients reineix “Golfus de Roma”, una oportunitat magnífica per recuperar un clàssic de la comèdia que ha tingut diversa sort tant als escenaris i a la gran pantalla (al meu entendre, molt fluixa, encara que lúcida i àcida la versió que va fer fa ja molts anys Richard Lester).

Amb Sondheim per bandera i amb la sàvia direcció de Dani Anglès, el teatre Condal ens ofereix una autèntica festa, no tant homenatge al clàssic ni revisió del mateix, sinó un autèntic homenatge als clowns i als titellaires. Els minuts previs ja deixen entreveure que més que Pseudolous i companyia, (que també) allà veurem Charlie Rivel, Chaplin i molts d'altres. I, en efecte, no allunyats gaire (sobretot al començament) de la trama original, l'escenari es converteix en les tres cases on es desenvoluparà l'obra, i a partir d'aquí un munt de personatges que entren i surten, sobretot a la delirant segona part, convertint l'escenari en un autèntic festival. Afegim un gran sentit del ritme, indispensable: als pocs minuts de començar, ja hem sentit dos dels clàssics musicals de l'obra, amb una posta en escena brillant i una orquestra en directe, amb músics que sovint es multipliquen per baixar a 'escenari, ballar o intrpretar, i tornar a pujar amb l'orquestra. Una joia. I davant de tots ells una columna vertebral en què es basa l'obra: la cada cop més reeixida Anna Sanmartín i Eloi Gómez, dos joves que ja es consoliden en el gènere, acompanyats d'altres, fins arribar a la columna vertebral.

I allà, la sempre necessària Mercè Martínez, brillant encara que trobem a faltar que aparegui més. La sòlida presència de frank Capdet, brillantíssim i per acabar.ho d'adobar, Jordi Bosch, Amb un look ja treballat des de fa temps (algú no troba certa coincidència amb Jaume Sisa?) Bosch dona un autèntic recital. Acostumats a veure'l en drames, en comèdies i ara com a actor de musical. Però és que no solament canta i balla, exerceix de gran clown i l'obra creix encara més amb la seva presència.

Jocs de paraules, bromes actuals i sobretot una segona part absolutament trepidant, que dobla en velocitat a la primera, converteixen “Golfuis de Roma” en un musical de gran format (pels escèptics amb la qüestió) que s'hauria de veure. I és que ho té tot.