La companyia Mal Pelo converteix el Museu Marítim de Barcelona en l’escenari d’una creació/concert única i específica. Forma part d’un seguit de propostes escèniques que volen posar en relació la dansa, la música i els espais arquitectònics on es produeixen. La història, els materials amb què està construït, la llum i la sonoritat de l’espai que els artistes prenen com a escenari inspiren, en cada cas, unes propostes que són, sempre, úniques i singulars. Es tracta de fer palesa la poètica dels espais i de mostrar com influeixen en les nostres percepcions.
En la proposta que veurem al Museu Marítim, la música barroca de Johann Sebastian Bach serà interpretada per un quartet de cordes i un quartet de veus —sota la direcció de Joel Bardolet— que combinaran fragments de cantates barroques amb parts de L’art de la fuga, la Partita núm. 2 i altres composicions del músic alemany. El món sonor creat per la compositora Fanny Thollot dialogarà amb la música i acompanyarà les evolucions dels ballarins i ballarines Pep Ramis, María Muñoz, Federica Porello i Zoltán Vakulya.
Inventions és la tercera part de la tetralogia Bach Project, de la qual ja s’han presentat el solo Bach i el septet On Goldberg Variations / Variations.
Sempre lliurats a l’experimentació, els integrants de Mal Pelo es defineixen com un nucli creatiu que hibrida el moviment amb arts diverses. Al voltant de Pep Ramis i María Muñoz, creadors de la companyia, giren un seguit de col·laboradors de diverses disciplines amb els quals produeixen uns espectacles que combinen el moviment, amb la teatralitat, la música i, de vegades, el text i el vídeo. La concepció de l’espai escènic, el treball coreogràfic i musical, la composició i el tractament del so i de la il·luminació són alguns dels elements que caracteritzen les creacions de la companyia.
Durant el procés de creació, Inventions s’ha vist afectat per les conseqüències del confinament i per l’adopció de les mesures de protecció necessàries. El resultat és un treball que ha estat creat en un temps més limitat del que estava previst inicialment, però fet amb molta passió i inspirat pel desig de compartir-lo amb el públic del Grec Festival de Barcelona.
Mal Pelo balla amb unes coordenades, aparentment, antagòniques. Té una vessant freda, de ballar el buit mirant molt endins de l'ànima i una altra emocional que l'entronca amb la natura i el contacte (els troncs pelats, evoquen a una natura estilitzada, formen part del seu paisatge). Amb el contrapunt de Bach, han sabut fusionar molt bé el quartet de cant i el de corda deambulant per un espai immens, quasi místic al Museu Marítim. La proposta (que és una recerca que trobarà ressò en el treball formal acabat al Mercat de les Flors, d'aquí uns mesos sota el títol de Highlands) permet veure cada detall en desplaçaments que es repeteixen, seguint l'enrevessat laberint compositiu, que sedueix per la seva harmonia i també per com va variant el pes musical entre cordes, i veus. Amb una orgànica decoració fet amb herbes seques (que recorden aquell Mazùt de Blai Mateu i Bèsties de Baró d'Evel, companyia resident al Mas Espolla dels Mal Pelo), per moments, els cantants semblen ser noves lectures del Papageno (La flauta màgica) de Mozart. El joc endiablat amb les notes de Bach deurien inspirar Mozart, mig segle més tard.
La nau barroca del Marítim, tota buida, amb les pedres de les parets i unes columnes de notable potència, casa molt bé amb l'univers sonor i també amb el transitar calmat del monjo que actua quasi de mestre de cerimònia. La disposició de la sala obliga a triar què es vol seguir (sigui una ballarina en espera calmada però intensa, sigui el cant o la interpretació musical o els amplis desplaçaments de la resta de la companyia). La transmissió que Maria Muñoz ha fet del seu solo de Bach a Federica Porello té un nou exercici amb la repetició de les dues intèrprets. Potser sense pretendre-ho capten el moviment i la memòria de de dos cossos com al darrer experiment de MozartNu de Iago Pericot, el 2008.
El treball de Mal Pelo és fet de xiuxiueigs (com el perfil del cavall projectat al mur del fons) i de crits (com el picar amb la destral el tronc amb ràbia). La música encomanadissa de Bach (també Àngels Margarit la va utilitzar a Back àback, per exemple) convida a ballar al públic. És una sonoritat aèria, àmplia, optimista que es diversifica per una àmplia gamma de colors musicals. Una petita festa per a privilegiats que convida a resseguir tot l'univers Bach de Mal Pelo en la propera constel·lació del Mercat de les Flors, al febrer vinent.