L'enterrador. Teatre de dos

informació obra



Intèrprets:
Pepe Zapata
Sinopsi:

Tenim cita al capvespre en un punt secret de la ciutat amb “l’enterrador”. Per fer-ho, ens traslladarem temporalment al temps de la postguerra i físicament, a unes foses als afores de la ciutat. Allà, l’”enterrador” parlarà de la seva història i del sistema que utilitza per identificar i acomiadar els morts que ens han deixat abruptament, víctimes de la injustícia.

Crítica: L'enterrador. Teatre de dos

24/07/2024

Molt a desenterrar, encara!

per Jordi Bordes

Comentari de la funció del 22 de juliol de la versio de sala:

Gerard Vázquez insisteix amb una temàtica de memòria històrica. Ho fa a partir d'una proposta de l'actor Pepe Zapata (Recreo), que volia trobar un tema per sanar les ferides de la Guerra Civil. Un reportatge sobre l'enterrador de Paterna (mestre represaliat que el van traslladar al cementiri que es va convertir en la paret de Llevant (va enterrar més de 2.000 cossos d'execucions sumàries) va ser l'espurna d'un projecte en versió carrer i sala. Al carrer, el públic es converteix en familiars s'executarà que van a pregar-li d'amagat. Leoncio Badia va fer un mapa per identificar cossos, a espatlles de les autoritats feixistes.

La versió sala juga al metateatre, mirant de trobar més relacions entre el protagonista, un amic que ha d'enterrar i l'actor que, com Zapata, vol rescatar una història dels avis per denunciar les venjances de vila que, amb l'excusa política feien nets de baralles mal tancades.La peça té prou potència per emocionar. Només cal mostrar les contradiccions d'un enterramorts que, per moments, desitjaria ser un executat més. I descansar. Però que hi renuncia perquè es veu amb el dret de dignificar tots els morts, que els executors tracten de bèsties, d'"alimañas".

La intensitat passa molt per sobre dels límits i l'afectació l'allunya del quadre més sentit. Rebaixar la tensió dramàtica permetria sintonitzar millor amb la Veritat actoral. De fet, quan l'actor explica algunes de les anècdotes que ha viscut en el centenar de bolos, des del seu jo (després de les salutacions), posa la pell de gallina a tothom.L'obra és necessària. El compromís és inequívoc.

S'agrairia una intensitat cap endins. Com quan un traca valenciana deixa un buit en l'aire just després del terrabastall.


Comentari del 13 d'octubre de la versió de carrer:

Pepe Zapata interpreta el paper d'un enterrador que veu com el Poder feixista aclapara i ensorra la dignitat dels vençuts, exerminant-los de matinada i enterrant-los en fosses comunes. Diuen que al País Valencià es van excavar fosses de sis metres de profunditat per enterrar-hi piles de cossos. La profunditat explica prou la voluntat d'exterminar l'enemic, ara que s'havien deposat les armes. Gerard Vázqeuz és un dramaturg que li agrada ficcionar fets històrices com ja es va poder veure a Uuuh! o Fang a les costelles. Ara s'ìnspiren en el cas real d'un enterrador que, durant ays, documenta cada cos que ha enterrat dels republicans al seu cementiri. Gràcies a la seva silenciosa feina ha estat possible que les famílies recuperin els seus cossos, que àpiguen on es troba el seu familiar, arrestat i executat per la dictadura franquista.

L'obra, en la seva versio carrer, permet que el públic entri alcementiri i grati en una terra remogda n hi ha simbòlicament els cossos dels que buscaven. La petita història d'un enterrador de mans grosses iamb durícis, demana una contencio interpretativa. Per força, ell hauria de vestir-se amvb una cuirassa d'insensibilitat per suportar la corrua d'enterraments per mort provocada per les bales dels triomfadors. Fan versió escènica a la Sala fènix en pocs dies. Procurarem visitar-la (per conèixer com és l'arrencada del muntatge ja que, a Fira Mediterrània. l'endarreriment de l'actuació anterior (Rodrigo Cuevas amb La romería) va fer impossible arribar-hi a l'hora.