La cançó de sempre

informació obra



Sinopsi:

Què ho fa que són aquelles cançons senzilles sentides en el bressol les que més em commouen? Què ho fa que sempre vull tornar a casa, fins i tot, quan el camí ja s’ha esborrat? Què ho fa que estimi la meva terra com el nadó estima el batec de la seva mare?

I, malgrat tot, per què em comporto a casa meva com un foraster, que arriba de nit per arrencar de la terra allò que desitja? Per què tracto a la meva mare, la terra, com un objecte que es pot comprar, utilitzar i vendre? Per què trepitjo les cendres dels meus pares i robo el pa dels meus fills? Com és que tothom treballa per a entristir al món, avui dia? Que cada invent que fan els homes és per a portar la tristesa més de pressa, per cordills, per l’aire, pertot arreu; que l’home aprèn totes les llengües per a encomanar la tristor de més maneres diferents; que corre adelerat com el vent per a portar més aviat la mala nova? Que ens voldrien junyir a una màquina i fer-nos màquina, i posar-nos transmissions per nervis, i caldera per cor, i del que en dèiem esperit fer-ne un rellotge automàtic?

Quina classe de vida duc en aquesta ciutat si surt el sol, es pon, es vesteix el dia, sense que jo me n’adoni; si la nit s’omple d’estels, i no els veig; si allà d’enllà deuen florir els arbres, i no s’obre ni una flor als meus ulls?

La sopa és a punt. Tothom ja és a casa. Descalceu-vos i entreu. A taula ja s’han assegut tots els

companys: el noi del Poble Sec, en Rusiñol, en Sagarra, la Rodoreda, la Capmany… també s’ha presentat un poeta andalús, una corista del Paral·lel, un francès llunàtic i, fins i tot, un cap indi desterrat. Aquí acollim a tothom. Hem posat un ram de flors a la taula, que no només de pa viu l’home. Asseieu-vos i començarem. Mengeu a poc a poc, la digestió comença a les orelles! Que vagi de gust. Bon profit!

Crítica: La cançó de sempre

07/09/2023

Infal·lible tendresa, frescor i entusiasme

per Jordi Bordes

Un cant a la nostàlgia en uns cossos joves carregats de ganes de viure. Aquest contrast dóna una tendresa afegida a una dramatúrgia prou senzilla (i eficaç) que ressegueix textos de Rusiñol, Sagarra, Lorca o una corista del Paral·lel. La Rambla i el Paral·lel de principis del segle XX deurien bategar una intensitat similar a la dels 80, potser amb més pistolerisme però amb una energia encomanadissa. Ara, certament, la Rambla està quasi ocupada per una fama que l'ofega i el Paral·lel no troba com rescabalar-se del seu brillant (i caòtic) passat. La psicalipsi aguanta el temps si es fa des d'una sornegueria antiga, d'unes ganes de jugar a visitar el passat. Aquest repàs per la cultura popular i el gust pels llocs perillosos del Barri xino remet a muntatges com A la ville de... Barcelona, del controvertit Joan Ollé.

Ariadna Montoro, Mireia Obregón Marina García, Mireia Federico , Júlia Turu i Esteve Roig formen una companyia compacta, que es va passant el text, com qui va cedint el peu perquè es construeixi una rèplica més brillant a sobre, fins arribar a l'èxtasi de la cançó. A la funció de l'estrena el pianista Andreu Roqueta també s'integrava com un rellotge amb una actitud d'escolta i de compartir l'escena lloable. El muntatge té el moment de solos, que sembla destinada a avaluar cada un dels integrants en la seva faceta d'intèrpret musical i de personatge, en un projecte de final de carrera. Però la Companyia23 és un tot que no para d'adaptar-se i transformar-se a ulls del públic, amb la senzillesa d'exposar una idea més que una situació i uns personatges amb poc més recorregut que el d'observar imaginar i recordar els espais de sempre.

Diuen al muntatge que és imprescindible mantenir despertes les cançons de sempre, les de bressol, les de joventut, les que es transformen en himnes. Perquè el perill d'oblidar-les, comporta el risc de desfer la personalitat comuna que ens enorgulleix i ens identifica sigui a la plaça Catalunya o en un fiord noruec. Certament, la seva cançó de sempre repassa un univers musical veí del cantant del Poble-sec, Joan Manuel Serrat: Barcelona i jo i Pare, però també la Vaselina i La pulga o una tendríssima La plaça del Diamant del desaparegut Ramon Muntaner. Interpreten fragments de La rambla de les floristes, els versos lorquians (arran de l'estrena Doña Rosita, la soltera) sobre el carrer i la nostàlgia de les que van abandonar Barcelona sense poder tornar-hi durant anys, com Sagarra i Rodoreda.

És un espectacle carregat de l'entusiasme dels intèrprets joves que fan les seves primeres passes professionals partint d'un disc de vinil dels que regalaven La Caixa de Pensions, quan es provava de recuperar el català després de la dictadura. Segurament, sobta que la primera de les cançons triades sigui una esplaiera com Vella Xiruca. Obre un meló que després esquiva, per traslladar-se a les imatges de la Barcelona en blanc i negre del primer Serrat. Aquesta cançó de sempre és, en realitat, un cançoner en el que sovinteja el vers preciós i feridor a l'ànima però que no exclou la festa de la rumba catalana de'n Peret amb Barcelona té molt poder.