A Israel Galván l'hem vist incorporant al seu flamenc tècniques, passos i idees que procedeixen de la dansa teatre o de la dansa contemporània. I aquesta voluntat de repensar la pròpia manera de ballar a partir de la manera de ballar d'algú altre, de ballar amb d'altres fugint alhora de les coreografies de grup, el porta ara a compartir escenari amb vuit artistes ballarins i músics. Ells posen en comú els seus talents a la vegada que es rebel•len contra l'espai i el temps, en una festa que és, alhora, guerra i rebel•lió. S'expressen amb un llenguatge propi fet de la suma de tots els llenguatges que utilitzen: el de la dansa contemporània i el del flamenc, el de la performance, el de les onomatopeies i els sons guturals, el de les paraules dites en els idiomes més diversos...
Sí, aquest és un espectacle polifònic construït a partir de la recerca de la màxima llibertat pròpia d'Israel Galván; de les investigacions en el món del folk i el rock de la violinista, cantant i ballarina Eloísa Cantón; del talent a la guitarra d'Emilio Caracafé (un dels molts artistes nascuts al barri de Las 3.000 Viviendas, a Sevilla); del flamenc tradicional del bailaor (i pianista, cantaor, percussionista, i palmero) de Cadis El Junco; de l'art del bailaor de Màlaga Ramón Martínez; dels paisatges invisibles que el cantaor i estrella de la música independent Niño de Elche crea amb la veu i la guitarra; de la combinació de dansa contemporània, teatre físic i butoh de la japonesa Minako Seki; de la presència imponent de l'artista gitana Uchi; de la veu de l'artista tunisiana Alia Sellami, formada en música àrab, lírica i jazz... Totes aquestes veus i presències formen part d'una festa escènica que parteix del flamenc però que troba tota la seva força en la diversitat.
Premi de la crítica 2017 en la categoria de coreografia (Israel Galván)
Israel Galván ja ens té acostumats a presentar muntatges que delaten la curiositat artística que l’inquieta, obres que trenquen amb els cànons establers del flamenc més ortodox i que l’identifiquen com un artista obert a la modernitat, en el més ampli sentit de la paraula.
Però aquest cop, Israel Galván trenca tots els esquemes possibles d’imaginació i doctrina per oferir un espectacle difícil d’etiquetar o de definir. Per gaudir-lo hem d’aparcar tots possibles prejudicis, per molt moderns i trencadors que siguin, i abandonar-nos allò que està succeint davant dels nostres ulls i allò que entra per les nostres orelles.
A La Fiesta, Galván ha volgut compartir l’escenari amb un grup d’artistes i ell ser un de més d’aquesta disbauxa col·lectiva. D’aquesta immoderació present en tots els àmbits que conflueixen no tan sols dalt l’escenari, sinó també a les grades del teatre, fet que va quedar palès des de l’inici de l’espectacle, quan Galván va baixar de cul les escales de pedra fins a situar-se rodolant a l’escenari, o quan quatre homes, pertanyents al cor Byzantine Ensemble Polytropon i situats entre el públic a la fila 6, entonaven uns càntics grecs.
Les vuit persones que acompanyen Galván en aquesta festa, en la qual hi ha també un espai pel combat contra un mateix o contra la humanitat, són artistes com la copa d’un pi doncs no és gens fàcil entrar a formar part d’aquest puzle quasi esperpèntic que aconsegueix, malgrat una aparent barrabassada, crear hipnòtics ambients i un argot particular a base de sons guturals, murmuri de paraules en diferents idiomes, onomatopeies i xampurreig de melodies. Un espai sonor tan ric per si sol que com diu Pedro G. Romero en el programa “Podrían ustedes ver todo el espectáculo con los ojos cerrados y disfrutarían por igual de la fiesta”
Però el consell és que obrin orelles i ulls per no perdre res d’aquesta catarsi teatral que molts cops es perd cap a dimensions desconegudes però que es torna a agrupar per emprendre un camí tant histriònic com fascinant, lliure de dictàmens i fronteres.
En aquesta peça queda demostrat que la imaginació d’Israel Galván supera el seu magnífic ball, sigui executat de peu o estirat a terra, com també queda patent la personalitat d’un immensurable Niño de Elche o d’una Uchi, la gitana de cos gegant que roba les mirades de tothom. Emilio Caracafé, Eloísa Cantón, Alia Sellami, Alejandro Rojas-Marcos, El Junco i Ramon Martínez, amb la seva música, a través d’instruments o de les seves veus, i amb el seu ball, són pilars insubstituïbles d’aquesta festa que malgrat posar-ho posa tot cap per vall, deixa un pòsit de reflexió.