A Israel Galván l'hem vist incorporant al seu flamenc tècniques, passos i idees que procedeixen de la dansa teatre o de la dansa contemporània. I aquesta voluntat de repensar la pròpia manera de ballar a partir de la manera de ballar d'algú altre, de ballar amb d'altres fugint alhora de les coreografies de grup, el porta ara a compartir escenari amb vuit artistes ballarins i músics. Ells posen en comú els seus talents a la vegada que es rebel•len contra l'espai i el temps, en una festa que és, alhora, guerra i rebel•lió. S'expressen amb un llenguatge propi fet de la suma de tots els llenguatges que utilitzen: el de la dansa contemporània i el del flamenc, el de la performance, el de les onomatopeies i els sons guturals, el de les paraules dites en els idiomes més diversos...
Sí, aquest és un espectacle polifònic construït a partir de la recerca de la màxima llibertat pròpia d'Israel Galván; de les investigacions en el món del folk i el rock de la violinista, cantant i ballarina Eloísa Cantón; del talent a la guitarra d'Emilio Caracafé (un dels molts artistes nascuts al barri de Las 3.000 Viviendas, a Sevilla); del flamenc tradicional del bailaor (i pianista, cantaor, percussionista, i palmero) de Cadis El Junco; de l'art del bailaor de Màlaga Ramón Martínez; dels paisatges invisibles que el cantaor i estrella de la música independent Niño de Elche crea amb la veu i la guitarra; de la combinació de dansa contemporània, teatre físic i butoh de la japonesa Minako Seki; de la presència imponent de l'artista gitana Uchi; de la veu de l'artista tunisiana Alia Sellami, formada en música àrab, lírica i jazz... Totes aquestes veus i presències formen part d'una festa escènica que parteix del flamenc però que troba tota la seva força en la diversitat.
Premi de la crítica 2017 en la categoria de coreografia (Israel Galván)
Camisetas del Betis, cantos bizantinos desde lugares insospechados, palomitas lanzadas con desprecio, monedas que caen, danza en el suelo, una soprano, lloros desconsolados y risas literalmente contagiadas. Entre medio, el irreverente sonido del Niño de Elche y el virtuoso taconeado de Israel Galván. Ya lo dice el título, esto es una fiesta. Con invitados de lo más variopintos. Un baile fresco y lleno de fuerza en el que mandan la libertad y el ser uno mismo. Un cante a la horterada y al frikismo orgullosos de ellos mismos. Y por supuesto una provocación hacia el público que es amada y odiada a partes iguales – como demostraron la multitud que fue abandonando progresivamente el teatro Grec y las personas que se levantaron entre vítores en los aplausos-.
El resultado nos puede parecer estrambótico y abstracto. Pero la sucesión de momentos, a cada cual más extraño e inesperado, consiguen mantener la atención sobretodo durante la primera mitad del espectáculo. Empezamos en el punto más alto de una montaña rusa, justo en el instante en el que el descenso sorpresa de Galván, a ritmo de silbato y con flor en la cabeza, deja cao cualquier atisbo de racionalidad. Es a partir de esa declaración de intenciones cuando nos sumergimos en una explosión de estímulos en los que la incertidumbre comparte protagonismo con la espontaneidad y la vitalidad. Dicho sea que, hacia el final, la sorpresa deja espacio a un largo solo de taconeado en el que el estatismo hace que el espectáculo acabe en un punto de baja energía.
Pero eso no impida que gocemos del mismo, con la alegría contagiada de los que no tienen miedo al ridículo, de los que se dejan llevar por sus impulsos, de los que VIVEN en mayúsculas. Carpe diem y bienvenidos a la fiesta de la vida.