A Israel Galván l'hem vist incorporant al seu flamenc tècniques, passos i idees que procedeixen de la dansa teatre o de la dansa contemporània. I aquesta voluntat de repensar la pròpia manera de ballar a partir de la manera de ballar d'algú altre, de ballar amb d'altres fugint alhora de les coreografies de grup, el porta ara a compartir escenari amb vuit artistes ballarins i músics. Ells posen en comú els seus talents a la vegada que es rebel•len contra l'espai i el temps, en una festa que és, alhora, guerra i rebel•lió. S'expressen amb un llenguatge propi fet de la suma de tots els llenguatges que utilitzen: el de la dansa contemporània i el del flamenc, el de la performance, el de les onomatopeies i els sons guturals, el de les paraules dites en els idiomes més diversos...
Sí, aquest és un espectacle polifònic construït a partir de la recerca de la màxima llibertat pròpia d'Israel Galván; de les investigacions en el món del folk i el rock de la violinista, cantant i ballarina Eloísa Cantón; del talent a la guitarra d'Emilio Caracafé (un dels molts artistes nascuts al barri de Las 3.000 Viviendas, a Sevilla); del flamenc tradicional del bailaor (i pianista, cantaor, percussionista, i palmero) de Cadis El Junco; de l'art del bailaor de Màlaga Ramón Martínez; dels paisatges invisibles que el cantaor i estrella de la música independent Niño de Elche crea amb la veu i la guitarra; de la combinació de dansa contemporània, teatre físic i butoh de la japonesa Minako Seki; de la presència imponent de l'artista gitana Uchi; de la veu de l'artista tunisiana Alia Sellami, formada en música àrab, lírica i jazz... Totes aquestes veus i presències formen part d'una festa escènica que parteix del flamenc però que troba tota la seva força en la diversitat.
Premi de la crítica 2017 en la categoria de coreografia (Israel Galván)
Ho diu el mateix Israel: aquest cop, tocava deixar-se menjar per “la massa” , entenent com a “massa” els artistes que en altres espectacles seus podien quedar en un segon pla. Aquest cop, li tocava a ell mateix passar a un segon pla, i afegir-se a la massa. I li tocava fer-ho amb format de festa col·lectiva passada de voltes , d’aquelles en les quals arribat un determinat punt de gresca tothom sembla anar al seu aire amb aparent informalitat. Això, encara que la festa comenci amb una esplèndida exhibició gamberra de la creativitat gens ortodoxa de Galván: el “duende” , a les seves mans – i més encara, quan se’n va de festa- sembla saludablement tocat del bolet. Galván realitza una espectacular entrada al Grec baixant literalment de cul per les seves grades ( no puc ni vull dir més; cal preservar una mica la sorpresa d’aquesta entrada) , arrencant els nostres somriures, i predisposant-nos a gaudir de la festa tant com semblen estar-ho fent ja tant ell mateix com els seus invitats: ja llavors, tots ells donen bones senyals de la seva heterodòxia flamenca arribada des del més diferents punt cardinals, tan geogràfics com creatius.
Després , i encara com qui diu sense aixecar el cul de terra, Galván ens fa una bona demostració del perquè la paraula “bailaor” adquireix en el seu cos un significat radicalment diferent al que ha tingut fins ara. Tot i que fins ara, mai el flamenco desestructurat de Galván , se’ns havia presentat tan desestructurat com aquest cop. En qualsevol cas, passat aquest moment de protagonisme inicial, Galván comença ja ha integrar-se del tot – i de vegades, a esborrar-se una mica massa- en aquesta “massa” creativa formada per la resta d’artistes que han decidit anar-se’n de festa amb ell. Començant, és clar, per aquest “cantaor” capaç de provocar-li un atac de nervis a qualsevol “cantaor” tradicional que és El Niño de Elche. No ho vaig poder evitar: quan El Niño es baixa els pantalons per tal de donar-li als seus “quejíos “ una significació ben escatològica, el cap se me’n va anar ràpidament cap aquell altre “Quejío” ple de dolor, transcendència i reivindicació que Salvador Távora ens feia escoltar la passada setmana amb el retorn del mític primer espectacle de la companyia La Cuadra. Quin contrast més radical , el d’aquestes dues formes de “quejíos”, d’altra banda totes dues ben vàlides, cadascuna a la seva manera! Diria que El Niño de Elche sap com convertir-se sovint en l’altre gran amfitrió d’una festa en la qual, en qualsevol cas, tothom gaudeix del seu moment de glòria ( o d’un bon grapat d’ells): mentre , posem pel cas, la veu d’Alia Sellami amalgama ritmes africans, jazzistics i flamencs formant una mena d’unitat que no té res a veure amb la tòpica fusió , Ramón Martínez ens demostra que per ballar de puntetes unes bones botes poden ser més útils que unes fines sabatilles, i la Uchi passeja la seva humanitat per l’escenari deixant palès amb bon humor que , tal i com diu Galván , ella ni és “bailaora” ni és “cntaora”; ella “és tota ball, cant i compàs “.
Però és que el tenen les festes: sovint, quan tot sembla anar millor que bé i l’alegria s’ha ficat en el cos de tothom, arriba el punt d’inflexió. El punt en el qual es diria que volem allargar la festa només per intentar recuperar un altre cop allò que ja ha passat. I llavors, perdem la noció del temps, sense perdre alhora la sensació que aquest temps ,està ja de més. Galván i els seus convidats, després del molt eixerit primer tram de la seva festa, cauen en aquest estirament forçat. Cauen en el desig d’anar una mica més enllà , de deixar massa en evidència els punts morts de la gresca, les ganes d’experimentar amb elements i efectes una mica sobrers, el desig d’insistir en allò que ja ha esgotat la seva capacitat de sorpresa. I aquí és on , quan estem en una festa, tots comencem a mirall de reüll el rellotge. I quan alguns ( un bon grapat, en el cas d’aquesta proposta), fins i tot opten per recórrer les grades del Grec en sentit contrari a com ho ha fet el cul de Galván, buscant la sortida abans que la festa s’acabi. I aquesta, s’acaba amb un retorn de Galván al protagonisme, mentre el d’Elx juga a posar en perill la seva integritat física a base de cops entre “cante” i “cante”. En aquest segment final , també hi ha alguna cosa d’aquella ambigüitat que es produeix quan una festa s’ha acabat, però ningú té la gosadia dea donar el primer pas per tal d’anar-se’n cap a casa. Galván torna llavors a exhibir el seu control del “duente” forassenyat i a capturar les nostres mirades . Però arribat aquest punt, no pot evitar que també que aquestes mirades estiguin tocades d’un cert cansament.