La plaça del Diamant. Carlota Subirós

informació obra



Dramatúrgia:
Carlota Subirós, Ferran Dordal
Direcció:
Carlota Subirós
Sinopsi:

La directora teatral Carlota Subirós ha dit algun cop parlant sobre Mercè Rodoreda que un dels grans mèrits de l'autora va ser saber acceptar i fer fructífer el trauma de l'exili provocat per la guerra civil. I sí, de fet va ser mentre estava exiliada a Ginebra quan Mercè Rodoreda va imaginar la novel·la que ara arriba a escena. La plaça del Diamant no és només una de les novel·les catalanes més conegudes, sinó una de les obres imprescindibles en l'Europa del segle XX i una creació universal. La novel·la retrata les vivències d'una dona humil del barri de Gràcia, entre la segona República, la guerra i la misèria del franquisme. I la protagonista té tant pes en aquest muntatge, que la interpreten no una, sinó onze actrius d'edats i perfils diversos, en una mena de calidoscopi escènic i femení que ens descobreix matisos i ens mostra constrastos de la vida de la Natàlia, però que també al·ludeix a les nostres vides, les de les nostres mares i les de les àvies. Perquè, com es transmeten i es transformen d'una generació a l'altra les vivències de les dones? Una mirada contemporània i la música en directe interpretada per la compositora Clara Aguilar són algunes de les altres claus d'un espectacle que és tot un repte escènic i que ens presenta la vivència universal d'una dona, des del desassossec i gairebé la bogeria fins al reconeixement de la identitat pròpia i l'acceptació del present.

A més de la proposta Amor, Fe Esperança (Grec 2005), Carlota Subirós havia estrenat al Grec Festival de Barcelona un altre muntatge sobre aquesta autora: Rodoreda. Retrat imaginari, una aproximació personal a l'escriptora a través dels seus textos que es va veure durant l'Any Rodoreda (Grec 2008). La directora és un dels noms imprescindibles de la direcció i la dramatúrgia catalana, tot i que des del principi de la seva trajectòria teatral no ha deixat mai de fer traduccions. Ha format part del Consell Assessor del Teatre Nacional de Catalunya i de l’equip de direcció artística del Teatre Lliure i va ser una de les fundadores (avui és col·laboradora) de La Perla 29. La seva posada en escena de La plaça del Diamant (debut de la directora al Teatre Grec) es veu el mateix any en què el col·lectiu d'experimentació sonora cabosanroque presenta també un muntatge inspirat en un altre text de l'autora, el recull de relats Viatges i flors.

Una producció del Teatre Nacional de Catalunya i el Grec 2023 Festival de Barcelona.

La funció del dia 16 de juliol, a les 22.00 h, disposarà d'un servei d'audiodescripció i acompanyament per a persones amb discapacitat visual.

Les dates de representació de La plaça del diamant han canviat per motius logístics a la muntanya de Montjuïc. Per garantir la qualitat tècnica de l’obra, així com la mobilitat a la zona, ens veiem obligats a canviar les dates de representació als dies 13 i 16 de juliol, a la mateixa hora.

Crítica: La plaça del Diamant. Carlota Subirós

31/10/2023

En lloc de teatralitzar un llibre, ha cobrat vida

per Judit Martínez Gili


La plaça del Diamant és d’aquestes novel·les que un grandíssim gruix de persones que han estudiat a Catalunya ha llegit. I mai deixa indiferent, perquè l’estil de Mercè Rodoreda i la singularitat del retrat que proposa el text toca a l’ànima a tothom qui en va llegir una mica més que els resums d’internet. Ara bé, a escena podria ser soporífer, perquè correria el risc, en passar pel sedàs d’una dramatúrgia, de renunciar a la bellesa i singularitat de les paraules escrites, i l’estil del retrat podria quedar en l’intent per la necessitat de dibuixar un univers que només la imaginació pot omplir. Carlota Subirós encerta en la base, per tant, perquè en la seva versió a la Sala Gran del Nacional ha decidit conservar el monòleg interior de la Natàlia tal com va ser escrit, en una delicada selecció de passatges de Ferran Dordal.

La immensa Sala Gran esdevé, per altra banda, el segon potencial epicentre de deshumanització de l’univers encara més enorme que narra Rodoreda. Durant la peça, l’escenari que ha treballat Max Glaenzel cobra diferents presències amb més i menys impacte. En l’espai escènic buit i completament blanc, o bé ple d’una sola cosa com ara flors o menjar per a coloms, hi sentim la profunditat, la soledat, l’obsessió o el patiment de la protagonista. Ara bé, en altres moments de la peça trobem a l’escenari múltiples elements d’escenes diferents convivint simultàniament. Llavors, per ubicar-se en l’aposta cal més que una il·luminació a vegades dispersa i les actrius donant vida, de fons, a la relació visual entre objectes i la idea que el monòleg transporta. De fet, els munts de coses antigues emprades tenen una funció figurativa i conviden a submergir-se en un instant de garbuix de vida del personatge, esperant, però, els seus comptats segons de protagonisme.

Llavors, al fons, certament al mig tot i que massa amagada, queda la realització en directe de l’espai sonor de Clara Aguilar. L’harmonia a La plaça del Diamant sosté les regnes de les emocions, i aconsegueix compassar la respiració d’una grada que, per l’ocasió, s’ha omplert exclusivament de persones joves que ja coneixen la història de la Natàlia. La música porta el ritme de la peça, i complementa a la forma gairebé coreografiada d’ocupar l’espai de les onze actrius vestides amb roba d’avui, com si el temps no hagués passat del tot en les paraules de Rodoreda. Sempre, en escena, cada intèrpret té alguna acció per fer, per ser-hi present més que no pas oient. Perquè les actrius són la protagonista en el transcurs d’uns fragments escollits amb cura pel to i la presència de cada una, i la resta del temps en són un espectre. Val a dir que amb moltes menys veus s’hauria assolit el mateix efecte, potser amb menys matisos, però quan es tenen els recursos s’han d’aprofitar, és clar. Sigui com sigui, un muntatge com aquest funciona perquè esprem les oportunitats d’una gran producció per, en lloc de teatralitzar un llibre de selectivitat, fer-ne una extensió que cobra vida.

En qualsevol cas, no sé si és tornar a sentir la veu de la Natàlia anys després amb unes renovades orelles, o l’elecció dels passatges en un espai, amb una música i una forma, però aquesta versió de La plaça del Diamant posa la pell de gallina en moments puntuals i encisa la major part del temps. En ella s’aprecia un interès per evitar amagar de cap manera que el Quimet és un maltractador en tota regla, la misogínia arrelada a l’època i la duresa de viure-la, que no ens fem a la idea què vol dir passar gana, i els estralls en la salut mental que precisament tot això arriba a provocar.