La directora teatral Carlota Subirós ha dit algun cop parlant sobre Mercè Rodoreda que un dels grans mèrits de l'autora va ser saber acceptar i fer fructífer el trauma de l'exili provocat per la guerra civil. I sí, de fet va ser mentre estava exiliada a Ginebra quan Mercè Rodoreda va imaginar la novel·la que ara arriba a escena. La plaça del Diamant no és només una de les novel·les catalanes més conegudes, sinó una de les obres imprescindibles en l'Europa del segle XX i una creació universal. La novel·la retrata les vivències d'una dona humil del barri de Gràcia, entre la segona República, la guerra i la misèria del franquisme. I la protagonista té tant pes en aquest muntatge, que la interpreten no una, sinó onze actrius d'edats i perfils diversos, en una mena de calidoscopi escènic i femení que ens descobreix matisos i ens mostra constrastos de la vida de la Natàlia, però que també al·ludeix a les nostres vides, les de les nostres mares i les de les àvies. Perquè, com es transmeten i es transformen d'una generació a l'altra les vivències de les dones? Una mirada contemporània i la música en directe interpretada per la compositora Clara Aguilar són algunes de les altres claus d'un espectacle que és tot un repte escènic i que ens presenta la vivència universal d'una dona, des del desassossec i gairebé la bogeria fins al reconeixement de la identitat pròpia i l'acceptació del present.
A més de la proposta Amor, Fe Esperança (Grec 2005), Carlota Subirós havia estrenat al Grec Festival de Barcelona un altre muntatge sobre aquesta autora: Rodoreda. Retrat imaginari, una aproximació personal a l'escriptora a través dels seus textos que es va veure durant l'Any Rodoreda (Grec 2008). La directora és un dels noms imprescindibles de la direcció i la dramatúrgia catalana, tot i que des del principi de la seva trajectòria teatral no ha deixat mai de fer traduccions. Ha format part del Consell Assessor del Teatre Nacional de Catalunya i de l’equip de direcció artística del Teatre Lliure i va ser una de les fundadores (avui és col·laboradora) de La Perla 29. La seva posada en escena de La plaça del Diamant (debut de la directora al Teatre Grec) es veu el mateix any en què el col·lectiu d'experimentació sonora cabosanroque presenta també un muntatge inspirat en un altre text de l'autora, el recull de relats Viatges i flors.
Una producció del Teatre Nacional de Catalunya i el Grec 2023 Festival de Barcelona.
La funció del dia 16 de juliol, a les 22.00 h, disposarà d'un servei d'audiodescripció i acompanyament per a persones amb discapacitat visual.
Les dates de representació de La plaça del diamant han canviat per motius logístics a la muntanya de Montjuïc. Per garantir la qualitat tècnica de l’obra, així com la mobilitat a la zona, ens veiem obligats a canviar les dates de representació als dies 13 i 16 de juliol, a la mateixa hora.
Ara que el gran Terenci Moix torna a estar de plena actualitat gràcies a una polèmica sèrie documental, cal recordar que de tant e n tant, l’admirable autor d’ “El dia que va morir Marilyn” també sabia com ficar la pota a l’hora d’emetre sentencies sobre obres o personatges aliens. I potser mai no ho va fer tant com quan va tenir la gosadia de qualificar com a “bleda” la Natalia, la Colometa de “La plaça del Diamant” , sense adonar-se’n de fins a quin punt aquella temerària definició n’anava d’errada. Sense percebre fins a quin punt Mercè Rodoreda havia assolit un cim literari , tot creant amb la Natalia /Colometa el personatge d’una dona complexament polièdrica , capaç de convertir el seu sovint dolorós itinerari vital particular en un itinerari d’abast universal, i de projectar-lo més enllà de la temporalitat històrica en la qual la situa la novel·la, i que la converteix alhora en inestimable i colpidor testimoni i víctima d’una època de la qual tots i totes nosaltres en som hereus.
És per això mateix, pel que una creadora tan potent i sempre tan oberta a córrer riscos creatius com ara ho és Carlota Subirós ha decidit esborrar de l’escenari de la seva adaptació de la novel·la aquells referents visuals i temporals amb els quals associem des de sempre el personatge . I ha decidit esborrar també la possibilitat d’identificar-la amb un únic rostre i un únic cos al llarg de la representació, i atorgar-li el color de pell i l’edat d’una única actriu. Subirós porta així fins al límit i situant-ho a una altra dimensió allò que va començar a fer Joan Ollé fa gairebé dues dècades, quan va dividir en tres veus al monòleg de la Colometa ( les de Montserrat Carulla, Mercè Pons i Rosa Renom) abans que Lolita tornés a apropiar-se en solitari del personatge. “La Colometa potser som tots nosaltres”, deia llavors Ollé, emetent d’aquesta manera un judici que incloïa doncs també la possibilitat d’anar més enllà del gènere, tot i que aquest resulti alhora absolutament definitori, quan es tracta de valorar la forma com l’esmentat itinerari vital de la Natalia està sotmès als rols que li ha tocat anar assumint, tant en temps de guerra com en temps de pau.
Subirós deixa de banda l’èpica, la temptació costumista o les banderes polítiques que onegen a l’aire a mesura que canvien els règims , les dictadures monàrquiques esdevenen fugaços somnis igualitaris i republicans, la guerra s’emporta éssers essencials, i la duresa de la postguerra converteix una ja mítica ampolla de salfumant en l’única terrible porta que et pot fer escapar de la fam i la misèria més absoluta. Aquests ben legítims recursos amb els quals se’ns ha presentat la Colometa en ocasions anteriors, estarien del tot fora de lloc en l’aparentment neutre i del tot blanc escenari que ha dissenyat Max Glaenzel . Un espai que l’esplèndida il·luminació de Carlos Marquerie anirà dotant de les més diverses textures i coloracions, fins arribar a la subjugant emotivitat d’aquell tram final que Rodoreda culmina de forma tan magistral com gairebé enigmàtica amb la paraula “contents”, atorgant-li així a la paraula una complexitat comparable a la de qui la pronuncia. En el cas del muntatge de Subirós, deixant que la paraula reconfortant surti de l’onzena de goles que poc abans s’han unit per deixar anar alhora un cèlebre crit que és també resum de tota l’existència prèvia a aquest “contents”. En altres moments d’aquesta tan notable proposta a la qual potser només li sobra algún excesiu apunt coreogràfic , Subirós ha fet que la seva onzena d’excel·lents actrius ( una excel·lència encara un xic descompensada; les vibracions més intenses recauen de moment en les Colometes més veteranes) cobreixi el blanc sòl escenogràfic d’objectes , vaixelles, flors i robes que han jugat un paper important en cada etapa de la vida de la protagonista. Però arribat el tram final, la directora vol que tot l’espai adopti una gairebé nua i fascinant simetria que visualitza també de forma ben reeixida el punt vital en el qual Rodoreda s’acomiada del seu personatge, aquí molt ben acompanyat musicalment per Clara Aguilar. Sense cap mena de dubte ,després de veure l’imprescindible muntatge de Subirós ,fins i tot Terenci Moix s’hagués vist obligat a rectificar, i a tornar a llegir-se la magnífica obra de Rodoreda , tan ben sintetitzada per Ferran Dordal i la mateixa Carlota.