Lady Panda

informació obra



Direcció:
Clara Poch
Autoria:
Clara Poch
Intèrprets:
Clara Poch, Carla Farreny, Marçal Calvet
Sinopsi:

Un circ despullat, honest, humil i vulnerable; un moviment que és tota una coreografia de gestualitats i accions corporals; una música en viu que ha acompanyat tots els seus espectacles; el cant; el teatre... Amb tots aquests llenguatges s'expressa Clara Poch Masià, una de les creadores de Mumusic Circus, en un muntatge de la companyia que té en els conceptes de suspensió, de punt mort i de viratge tres elements centrals. Aquí us parlaran amb el llenguatge del circ, però també amb la música, sobre aquells moments en què us disposeu a acceptar una pèrdua a la recerca d'un nou guany, el moment en què us deixeu anar, feu un gir que ho canvia tot —o potser no— i busqueu la seguretat d'un nou port o d'una nova vida. Aquest moment misteriós en què accepteu el sacrifici i empreneu el gir, el seu poder de trasbalsar-ho tot, és el tema de Lady Panda. És un espectacle amb una estètica acurada, d'un minimalisme oriental. No us sorprengui la presència, presidint l'espai, d'un pèndol que ens recorda aquest moviment continu que és l'existència, feta de viratges, d'extrems i de contrastos.

Nascuda a Girona el 1976, Clara Poch Masià es va formar al Centre National des Arts du Cirque de Châlons-en-Champagne, en l'especialitat d'aeris, i a l'École Nationale de Cirque de Rosny-Sous-Bois. L'any 2008 va crear amb el músic de Sant Celoni Marçal Calvet la companyia Mumusic Circus, amb la qual tots dos han produït uns espectacles en els quals s'expressen amb música en viu i les arts del circ. Entre els més coneguts, Amigoo (2022), on un contrabaix esdevenia punt de connexió entre un home i una dona, entre la música i el circ, i el més recent Flou Papagayo (Grec 2018 Festival de Barcelona). Val a dir que, a més de la seva feina amb Mumusic Circus, Clara Poch Masià ha dirigit també gales i espectacles, entre els quals el Combinat de Circ 49 de l'Ateneu Popular 9 Barris. I, com a prova del pes de la música en els muntatges de la companyia, volem recordar que l'any 2021 Poch i Calvet es van atrevir fins i tot a enregistrar un disc, un treball que parla sobre comiats i abismes, es titula Fortuna i, poca broma, tenia les col·laboracions d'Edi Pou i Joan Colomo. L'espectacle té entre les intèrprets Carla Farreny, que va participar en la convocatòria del 2020 del projecte Creació i Museus amb la proposta Tour.

Crítica: Lady Panda

12/07/2023

La poesia flotant i els cossos replicant-se

per Jordi Bordes

Les casualitats també son material artístic. Fa 15 anys que Clara Poch indagava sobre el pèndol en la seva recerca com a llicenciada en especialitat d'aeris circenses. Ho va deixar en punt mort, amb el pèndol esperant que alguna vibració li donés l'oportunitat d'agafar embranzida. Han trigat 16 anys, la mateixa diferència d'edat (pràcticament) entre Clara Poch i Carla Farreny. Ara, el pèndol té sentit perquè se'l passen dues artistes l'una a l'altra. Però que una és el passat de l'altra i l'altra pot ser el futur de l'una. En aquest viatge d'ànimes sostingudes (amb una música sempre proactiva de Marçal Calvet) hi sura la cançó, el vers de Gabriel García Marquez Si alguien llama a tu puerta que esdevé una mena d'himne i, evidentment, una poètica execució circense. Una mena de celebració del record íntim com es veu en alguns quadres de Les confessions en què la mare del dramaturg i director transita per la memòria del fill.

Carla Farreny (Tour) no diu ni una sola paraula. Però la seva presència és un contrast imprescindible en aquest acció de 360º. Clara Poch vertebra l'espectacle, de principi a fi, sigui amb el micròfon a la mà o pujada dalt d'un pèndol gegant que fa com de màquina del temps. Si Oriol Borràs exemplifica la ciència a Soc la teva físicah, aquesta proposta de Mumusic Circus (Petits prínceps, Amigoo)viu en directe la física quàntica: les dues intèrprets s'abracen en un pendol veloç que s'embala en una rotació centrífuga que les expulsaria fora del cercle.

La llum i l'espai manté aquella essencialització estilitzada del tipus d'acció que volen desenvolupar. Segurament, les funcions faran que trobin claus per connectar, des del minut zero amb el públic. L'estranyesa és notable i només li falta un cop de canell per convertir-la en instant entranyable, íntim, viscut quasi privilegiadament entre els que miren i els que es desplacen a dins de la pista. Respecte el darrer treball circense, Flou Papagayo, hi ha una reconeixible coincidència, insistint amb l'espai de circumferència i que pivota des del centre de la pista. El braç del pèndol es converteix en una mena de perxa xinesa perquè s'anul·la el balanceig fixant-lo des de l'estructura superior, possiblement. La cançó acarona l'estètica contínuament. Si amb l'anterior espectacle es va obrir una línia musical de Poch (Fortuna) ara aquesta criatura tardana (ha nascut sent adolescent, 15 anys després de concebre-la) també s'avança a un segon treball discogràfic. Com Camille... de Baró d'Evel (, Bèsties, Falaiçe...), Poch ha cosit dues facilitats artístiques: el cant i l'equilibri. Hi ha un cert aire zen de pedres que floten superant la gravetat. La inèrcia s'alia amb l'acròbata perquè la descarrega de la pesada gravetat. I transmuta en màgia i poètica alhora.