Xavier Clot
Jordi Bonet
Xavier Mestres
Oscar Valsecchi
Lola Davó
Teatre Lliure , Compañía Nacional de Teatro Clásico

Aquests dies de confinament no hi ha teatre. Amb l'objectiu de reconfortar i acompanyar aquests dies de soledat i estranyes, moltes companyies que han penjat vídeos dels seus muntatges. Recomana, sensible a la iniciativa desinteressada dels artistes, els ordena a través del web.

Podreu accedir a les gravacions aquí. (S'activa del 9 a l'11 d'abril a les 20h i el 12 d'abril a les 18h)

El teatre Lliure fa 40 anys, i ho celebra tornant a escena aquest muntatge emblemàtic del Fabià Puigserver que va rebentar la taquilla el 1989. Molts dels qui hi eren hi tornen a ser, i no cal que el recordeu si el podeu reviure. La nostàlgia, molt millor en present.

"En Lluís Pasqual m’ha proposat fer altra vegada Les noces de Fígaro que va idear el Fabià Puigserver, amb motiu del 40 aniversari de la fundació del Lliure. Aquelles Noces que es van estrenar al febrer del 1989 i que van ser tan emblemàtiques, i que signifiquen tantes coses per a tanta gent. Per al públic que les van veure i també per als qui la vam fer.

Des del més gran respecte al muntatge, i amb un profund agraïment a tot el que el Lliure m’ha donat al llarg de tants anys, em poso il·lusionat a procurar tornar a omplir de vida un muntatge ple d’allò que per al Fabià significava el teatre: joc, generositat, saviesa i un grandíssim amor i esperit de servei cap al públic. Jo llavors vaig ser-ne el Fígaro; avui, no pocs anys després, m’encarreguen que redirigeixi aquell muntatge. I el que em ve més de gust de fer es intentar transmetre aquell preciós esperit de vida i de teatre a un nou grup d’actors perquè, prenent el testimoni d’aquells que de la mà d’en Fabià el vàrem fer, amb el seu contrastat talent i entusiasme, puguin aportar tot allò de bo que el pas dels anys hagi afegit a l’exercici del nostre ofici.

Amb tot el meu amor per tots aquells que l’estrenàvem el 1989, i amb tot el meu amor cap a aquells que avui ens posem a treballar, no puc més que agrair al Lliure i al Lluís Pasqual aquesta bonica oportunitat."

Lluís Homar

Crítica: Les noces de Fígaro

10/12/2016

Las bodas de Fígaro o el triunfo de la inteligencia

Son muy raros los casos en lo que un mismo texto ha sido usado en una ópera con mayor éxito que en el teatro, fuera de Tosca, Madama Buttefly se pueden mencionar muy pocas más. En el caso de esta obra la fama de la versión maestra de Mozart y Da Ponte nos ha hecho olvidar, o representar menos, uno de los textos más inteligentes e innovadores de la historia del teatro. Los planteamientos feministas, sin negar los defectos de las relaciones femeninas, el retrato del hombre de la edad moderna, con la consciencia del libre albedrío y con el ideario que ha sido la base no sólo de la Revolución francesa sino de la cultura occidental contemporánea: la libertad y la igualdad, son los temas que trata con total vigencia Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (1732-1799), en esta obra de madurez, que nos hace pensar en cuánto ha costado que esos ideales sean parte de la vida cotidiana de los seres humanos y cómo siguen sin serlo para todos, pero sobre todo, cómo están de nuevo en peligro. Que además esto lo cuente en una comedia de enredos y con una alegría infinita, es simplemente pasmoso.

Con un elenco en el que destacan muy poderosamente  tres personajes y un montaje correcto y estéticamente interesante, es todo un placer poder disfrutar de una obra tan vital como esta. Extraordinario el trabajo de Mar Uldemolins en el papel de Susana, chispeante y encantadora; un excelente Cherubino el de Pau Vinyala, lleno de la vitalidad adolescente de ese personaje;Victoria Pagés nos hizo recordar el increíble y vigente papel que es Marcelina, con que verdad y conocimiento de causa habla de ideas feministas que parecen escritas ayer. De los papeles más pequeños el trabajo de Aina Sánchez como Francine y Oriol Genís como Picapoll son los más destacables.

La puesta en escena es correcta, cumple con todos los requisitos para seguir la trama, pero se alarga demasiado con el número musical final, que además está mal ejecutado vocalmente (cosa extraña que canten los actores que no tienen un buen entrenamiento vocal, cuando en ese grupo hay actores con voces muy buenas) y no aporta nada nuevo. Destacable el vestuario y la creación de imagen de los personajes que viven en un espacio lleno de puertas a manera de metáfora de las opciones infinitas que abre esta comedia de enredos. Qué gran opción es la de reírse inteligentemente.

El siglo de las luces era para Dickens el mejor y el peor de los tiempos, como cualquier otro tiempo o como el de nuestros días. La verdad es que el nuestro es mucho más pobre sin un Pierre de Beaumarchais.