Si el teatre català fos una pel·li de Tarantino, Nao Albet i Marcel Borràs
serien John Travolta i Samuel L. Jackson, discutint sobre hamburgueses mentre
disparen a tort i a dret. Amb només 24 anys ja han dirigit mitja dotzena de
muntatges sorprenents, bogeries cent per cent cinematogràfiques, farcides de
referències a la cultura pop, que desbordaven originalitat i rauxa per tot
arreu. Al festival estrenen Los
esqueiters, una reflexió sobre la llibertat a partir de la trobada
impossible entre uns intel·lectuals i una colla de skaters. Per als que vulguin saber com serà el teatre de les
generacions que vindran.
Nao Albet i Marcel Borras han reprès el treball que van presentar a la passada edició de Temporada Alta: un interessant encontre amb uns patinadors de carrer (Street skaters) escollits per confrontar la seva idea de llibertat amb la recerca filosòfica d’aquest concepte. La proposta –sembla ser que a Temporada Alta no havia passat d’això- ha quallat en un breu espectacle iconoclasta i irreverent que, malgrat el seu aspecte frívol i poca-solta, desvetlla una interessant reflexió sobre la llibertat. Sota una estructura musical dividida en 12 moviments que recorda la sonata, es presenta un intercanvi entre quatre skaters (Alfredo Baccetti, Dallas Bayley, Michael Diligent i Kristina Westad) d’edats i orígens diversos i els dos creadors disfressats de pensadors humanistes. En els diferents moviments anirem coneixent als personatges (els skaters s’interpreten a ells mateixos) i avançant en la recerca de què és allò que els fa feliços i quina és la seva idea de llibertat. Al marge del com i del per què la Plaça dels Àngels de Barcelona es va poblar de patinadors, no deixa de ser paradoxal que aquests comparteixin lloc, entre d’altres, amb el gran temple del l’art contemporani que és el MACBA i els pobladors de la contigua Facultat de Filosofia. Albet i Borras juguen aquest fet que potencia la ironia de l’espectacle i carreguen contra l’academicisme oposant-lo a la vida que desprèn el carrer. Els ¨moviments¨ ens van portant al clímax de l’espectacle: al Hail Sky, un estat al que només es pot arribar a través del moviment i la perfecció en els trucs executats pels skaters; una sensació d’extrema llibertat. Entre cites cèlebres, acudits intel·lectualoides, simpàtiques coreografies amb skate i música en directe dels propis creadors, es desgrana un espectacle fresc i gens banal capaç d’atreure un públic poc avesat a visitar els teatres.