Si el teatre català fos una pel·li de Tarantino, Nao Albet i Marcel Borràs
serien John Travolta i Samuel L. Jackson, discutint sobre hamburgueses mentre
disparen a tort i a dret. Amb només 24 anys ja han dirigit mitja dotzena de
muntatges sorprenents, bogeries cent per cent cinematogràfiques, farcides de
referències a la cultura pop, que desbordaven originalitat i rauxa per tot
arreu. Al festival estrenen Los
esqueiters, una reflexió sobre la llibertat a partir de la trobada
impossible entre uns intel·lectuals i una colla de skaters. Per als que vulguin saber com serà el teatre de les
generacions que vindran.
Nao Albet i Marcel Borràs segueixen experimentant en els marges del llenguatge teatral. Sense arribar a plantejaments tan radicals i temeraris com un Roger Bernat, però jugant, en tot cas, a subvertir les convencions de la narrativa escènica tradicional. En el cas que ens ocupa, flirtejant amb el que sovint s’ha qualificat de teatre-document.
‘Los esqueiters’ incorpora com a intèrprets quatre patinadors que en Nao i el Marcel van anar a cercar a la plaça del Macba (no va ser fàcil, la majoria d’habituals del lloc s’hi van negar). Llurs vivències s’entrecreuen a escena amb dissertacions filosòfiques de dos humanistes del Renaixement . Algú ha parlat d’espectacle transgressor, però personalment només ho veig en les formes. El que menys m’interessa és el pretès diàleg establert entre el concepte de llibertat que es desprèn del mode de vida dels ‘esqueiters’ i les teories sobre la llibertat esgrimides pels dos humanistes que encarnen Albet i Borràs. Anàlogament s’hauria pogut traçar un paral·lelisme entre la llibertat segons Sartre i el dret a circular en pilota picada que defensen els nudistes de determinades viles naturistes. Les ‘boutades’ tenen els seus límits, i de fet, els directors semblen riure’s de tot plegat.
El més interessant és l’opció estètica d’haver dirigit amb mà esquerra els quatre improvisats actors, que s’han implicat de valent (l’italià i el francès més que l’americà i la noruega) i fan que la funció traspuï una veritat que moltes ficcions persegueixen endebades. El resultat final és una sorprenent peça de dansa-teatre, amb les evolucions dels patinadors convertides en hipnòtiques coreografies. Un joc escènic diferent, que palesa una molt intuïtiva creativitat per part de la parella Albet-Borràs.